Jump to content

Forskarens Kreationism och konspirationer-tråd


Forskare
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 770
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag trodde vi levde i 4D..

Resten orkar jag inte läsa då du bara tjatar på i samma spår hela tiden.

hehe. Det du quotar där tolkar jag som att Forskare menar att Gud bara finns i våran fantasi. Eller åtminstone bara i våra hjärnor (vilket är samma sak egentligen). Och det är ju något som sagts rätt mycket. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Givetvis finns Gud, oavsett vad andra tror eller inte tror...

Men hur skulle du kunna sitta och prata om gud, om du inte visste vad Gud var? Gud "finns" på grund av att folk tror på honom. Om ingen visste att han fanns, hur skulle han då existera?

Visst, den 'normala' kontringen till det där argumentet är "Om ett träd faller i skogen och ingen finns i närheten som kan höra det låter det då?" - vilket det givetvis gör. Men nu pratar vi om ett ting som aldrig någonsin har visat sig eller liknande.

Jag slänger in ett citat från våran ateistiska gud. George Carlin.

Think about it. Religion has actually convinced people that there's an invisible man living in the sky who watches everything you do, every minute of every day. And the invisible man has a special list of ten things he does not want you to do. And if you do any of these ten things, he has a special place, full of fire and smoke and burning and torture and anguish, where he will send you to live and suffer and burn and choke and scream and cry forever and ever 'til the end of time!

But He loves you!

Redigerad av Mordos
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men hur skulle du kunna sitta och prata om gud, om du inte visste vad Gud var? Gud "finns" på grund av att folk tror på honom. Om ingen visste att han fanns, hur skulle han då existera?

Visst, den 'normala' kontringen till det där argumentet är "Om ett träd faller i skogen och ingen finns i närheten som kan höra det låter det då?" - vilket det givetvis gör. Men nu pratar vi om ett ting som aldrig någonsin har visat sig eller liknande.

Jag slänger in ett citat från våran ateistiska gud. George Carlin.

Think about it. Religion has actually convinced people that there's an invisible man living in the sky who watches everything you do, every minute of every day. And the invisible man has a special list of ten things he does not want you to do. And if you do any of these ten things, he has a special place, full of fire and smoke and burning and torture and anguish, where he will send you to live and suffer and burn and choke and scream and cry forever and ever 'til the end of time!

But He loves you!

Åhhh George Carlin :)

http://www.youtube.com/watch?v=MeSSwKffj9o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

samuelszon: skämtar du?

Nej.

Vill du att lärarna ska sitta och ljuga dig rakt upp i ansiktet eller? Vi vet faktiskt inte särskilt mycket om universums uppkomst men big bang-teorin är den bästa förklaringen vi IDAG har på själva fenomenet. För 500 år sedan trodde den större delen av befolkningen i världen att jorden var platt. Var det en dålig slutsats att dra egentligen? Jag menar, kolla runt dig, visst ser det platt ut alltid. Det var en gissing på ett problem som inte kunde förklaras på annat sätt utan vidare information.

Vetenskap är för det mesta om inte alltid kvalificerade gissningar och om inte dessa kvalificerade gissningar når ut till jordens barn och ungdomar så kommer ju inte de, när de blir äldre, kunna utveckla teorin och kanske hitta en bättre förklaring. Man får ta vad man har helt enkelt, att säga "det är så bara" är ju precis det som Forskare (personen) gör och det för oss INTE närmare till en förklaring av universums uppkomst.

Först och främst kan jag bara säga att jag kallar mig själv inte kristen eller religös. Mitt "trosystem" är dock högst personligt och något som för mig är svårt att definera, men jag bryr mig inte speciellt mycket om att jag måste göra så eller inte så p.g.a. att något står skrivet någonstans. Religion för mig är högst personligt.

Och det är väl en ganska konstig slutsats att dra, att allt är platt för att allt ser ut så? Jag förstår inte din liknelse riktigt - det jag menade var bara hur lärare på något sätt kan mena att någonting stämmer men inte riktigt definera det, men man "vet" ändå att någonting stämmer.

Alltså, jag har ingen aning om vad den "riktiga" BB-teorin innebär, men det är ändå någonting JAG har fått lära mig är det rimligaste förklaringen till vår uppkomst. I alla fall under låg- och mellanstadiet; under högstadiet och nu gymnasiet läser jag inte så mycket sådant.

Mina religionslärare sade alltid att "Det här är vad de kristna tror" "Det här är vad Buddhisterna tror" "Det är här vad vetenskapen tror"

Aldrig att "Så här är det"

Utan vi fick lära oss vad olika religioner, samt vetenskapen tror, hon/han sa aldrig det var på det viset, utan bara vad folk trodde.

För i mina ögon så kan ingen veta till 100% säkert, utan allting handlar om vad man själv tror. Om man så tror på Gud, eller Big Bang, eller vad man nu tror på.

Jag håller med.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mina religionslärare sade alltid att "Det här är vad de kristna tror" "Det här är vad Buddhisterna tror" "Det är här vad vetenskapen tror"

Aldrig att "Så här är det"

Utan vi fick lära oss vad olika religioner, samt vetenskapen tror, hon/han sa aldrig det var på det viset, utan bara vad folk trodde.

För i mina ögon så kan ingen veta till 100% säkert, utan allting handlar om vad man själv tror. Om man så tror på Gud, eller Big Bang, eller vad man nu tror på.

Fast vad vetenskapen tror är inte samma sak som vad en viss religion tror. Jag tycker inte man ska, som din lärare gjorde, lägga vetenskap och religion i samma fack.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast vad vetenskapen tror är inte samma sak som vad en viss religion tror. Jag tycker inte man ska, som din lärare gjorde, lägga vetenskap och religion i samma fack.

Religion är skriven av skäggiga gubbar som trodde sig vara kloka.

Detsamma med vetenskap.

Religion ärvar vetenskap. :P

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag trodde vi levde i 4D..

Resten orkar jag inte läsa då du bara tjatar på i samma spår hela tiden.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tredimensionellt :P

*stön*... Med andra ord kunde du bara ha skrivit "Gud finns i våra troende hjärnor..." Kan han inte visa sig fysiskt framför mig så finns han inte :D

Precis som vi själar inte är fysiska (vi är metafysiska), så är inte helelr Guds kropp fysisk, utan metafysisk!

Precis som man inte kan se oss själars medvetande med våra materiella korpgluggar, eftersom det består av den medvetna levande andliga energin, så kan man inte heller se Guds medvetande med våra fysiska korpgluggar!

Våra enormt begränsade materiella sinnen är ofullkomliga, medan Gud är fullkomlig, bortom våra fysiska sinnens uppfattningsförmåga.

Med ofullkomliga materiella sinnen och instrument kan man inte detektera Gud, som är fullkomlig och absolut!

Korpgluggarna som vi fått till låns av Moder Natur, uppfattar endast en ytterst liten bråkdel av det totala frekvensomfånget!

Guds kropp består till 100% av den medvetna levande andliga energin, och den andliga dimensionen går inte att detektera med våra 3 D-begränsade materiella instrument!

Guds existens är alltså inte beroende av huruvida vi kan bevisa Honom med våra begränsade ofullkomliga materiella instrument!

Gud kan endast uppfattas med anden, med själens andliga sinnen!

Hare Krishna!

Men hur skulle du kunna sitta och prata om Gud, om du inte visste vad Gud var? Gud "finns" på grund av att folk tror på honom. Om ingen visste att han fanns, hur skulle Han då existera?

Visst, den 'normala' kontringen till det där argumentet är "Om ett träd faller i skogen och ingen finns i närheten som kan höra det låter det då?" - vilket det givetvis gör. Men nu pratar vi om ett ting som aldrig någonsin har visat sig eller liknande.

Ting är en sak, Gud är inte någon sak, som kan mätas elelr detekteras med materiella instrument!

Gud kan endast uppfattas med anden, med själens andliga sinnen, och det har miljoner och åter miljoner människor gjort genom historien!

Dessutom så lever ju 9/10 av alla själar i den eviga andliga världen, och de ser ju Gud dagligen och stundligen... :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tredimensionellt :P

Precis som vi själar inte är fysiska (vi är metafysiska), så är inte helelr Guds kropp fysisk, utan metafysisk!

Precis som man inte kan se oss själars medvetande med våra materiella korpgluggar, eftersom det består av den medvetna levande andliga energin, så kan man inte heller se Guds medvetande med våra fysiska korpgluggar!

Våra enormt begränsade materiella sinnen är ofullkomliga, medan Gud är fullkomlig, bortom våra fysiska sinnens uppfattningsförmåga.

Med ofullkomliga materiella sinnen och instrument kan man inte detektera Gud, som är fullkomlig och absolut!

Korpgluggarna som vi fått till låns av Moder Natur, uppfattar endast en ytterst liten bråkdel av det totala frekvensomfånget!

Guds kropp består till 100% av den medvetna levande andliga energin, och den andliga dimensionen går inte att detektera med våra 3 D-begränsade materiella instrument!

Guds existens är alltså inte beroende av huruvida vi kan bevisa Honom med våra begränsade ofullkomliga materiella instrument!

Gud kan endast uppfattas med anden, med själens andliga sinnen!

Hare Krishna!

So, om jag har fattat rätt så är det alltså så att, Gud är så fruktansvärt bra på allt, så att han syns inte ens?

Förklarar varför folk säger att de aldrig ser mig längre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vårat universum är 13,7 miljarder år, men sedan kan det t.ex finnas övre universum i högre dimensioner som är eviga. Men just det som resulterade från vårat big bang är 13.7 miljarder år.

samuelszon: skämtar du?

Även om det skulle finnas övre universum och högre dimensioner här i den materiella världen, så säger ändå kausalitetslagen, att det måste finans en första början i den materiella världen!

Varför?

Just precis, för annars skulle ju den materiella världen vara ÖVERNATURLIG, om den var EVIG... :D

Vill du att lärarna ska sitta och ljuga dig rakt upp i ansiktet eller? Vi vet faktiskt inte särskilt mycket om universums uppkomst men big bang-teorin är den bästa förklaringen vi IDAG har på själva fenomenet. För 500 år sedan trodde den större delen av befolkningen i världen att jorden var platt. Var det en dålig slutsats att dra egentligen? Jag menar, kolla runt dig, visst ser det platt ut alltid. Det var en gissing på ett problem som inte kunde förklaras på annat sätt utan vidare information.

Vetenskap är för det mesta om inte alltid kvalificerade gissningar och om inte dessa kvalificerade gissningar når ut till jordens barn och ungdomar så kommer ju inte de, när de blir äldre, kunna utveckla teorin och kanske hitta en bättre förklaring. Man får ta vad man har helt enkelt, att säga "det är så bara" är ju precis det som Forskare (personen) gör och det för oss INTE närmare till en förklaring av universums uppkomst.

Men skillnaden mellan Big Bang-teorin och att Gud skapade universum, är ju att enligt BB-teorin måste universum ha trollat fram sig själv från tomma intet, vilket ju är en OMÖJLIGHET!

JORDEN PLATT?

Nej, det trodde man inte alls på medeltiden! Bara en vetenskaplig faktoid, en MYT !!!

http://blogg.aftonbladet.se/snilleblixten/...lig-faktoid-myt

B)

Frågan är ju varför Gud ens skapade Universum, kunde inte alla levt i den andliga värden :D

Vi ville testa ett liv utan Gud...glömma Honom...försöka imitera Honom...leka Gud själva... :P

Nej, eftersom att han har oerhört dålig självkänsla var han tvungen att skapa något annat, där han placerade ut några stackare som ska spendera sina liv till att dyrka honom för att stärka hans självförtroende. :mellow:

Tvärtom!

Det var ju vi själva som hade dålig självkänsla, dålig uppfattning kring vilka vi egentligen är...varför skulle vi annars valt denna temporära materiella värld, framför Guds Kungarike i den eviga andliga världen? :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2. Varför måste det ha skapats?

Vårat universum är 13,7 miljarder år, men sedan kan det t.ex finnas övre universum i högre dimensioner som är eviga. Men just det som resulterade från vårat big bang är 13.7 miljarder år.

Nu får du allt förklara dig, min gode vän. Om universum har en tidsbestämd ålder måste den väl ändå ha skapats/fötts ur någonting innan tiden? Om det nu är som du påpekar att det finns eviga dimensioner, skulle det då inte vara där "Gud"/den Allsmäktiga Skaparen huserar?

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast vad vetenskapen tror är inte samma sak som vad en viss religion tror. Jag tycker inte man ska, som din lärare gjorde, lägga vetenskap och religion i samma fack.

"Vetenskapen" sysslar bara med den materiella delen av verkligheten, det relativa, medan religionen, den andliga vetenskapen, sysslar med den andliga delen av verkligheten, det absoluta!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...