Jump to content

Vilket historiskt krig skulle du välja att slåss i?


Jacker
 Share

Recommended Posts

De flesta av oss skulle nog välja att aldrig delta i krig. Men låt oss vända på det för skojs skull; vilket historiskt krig skulle du välja att slåss i baserat på historiskt intresse, politisk och militär situation, teknologi och utrustning, etc?

Själv är jag kluven mellan andra världskriget och Vietnamkriget. WWII måste ju vara det ultimata kriget ur militär synvinkel. Hektiska infanteristrider på alla fronter, stora stridsvagnslag på landsbygden, akrobatiska luftslag bland molnen, bombardemang på stora avstånd tills havs, o.s.v. Allt finns att välja på där. Men Vietnam lockar ju också med sina helikoptrar och napalmbomber.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta av oss skulle nog välja att aldrig delta i krig. Men låt oss vända på det för skojs skull; vilket historiskt krig skulle du välja att slåss i baserat på historiskt intresse, politisk och militär situation, teknologi och utrustning, etc?

Själv är jag kluven mellan andra världskriget och Vietnamkriget. WWII måste ju vara det ultimata kriget ur militär synvinkel. Hektiska infanteristrider på alla fronter, stora stridsvagnslag på landsbygden, akrobatiska luftslag bland molnen, bombardemang på stora avstånd tills havs, o.s.v. Allt finns att välja på där. Men Vietnam lockar ju också med sina helikoptrar och napalmbomber.

För att inte prata om hela byar med civila som mejades ner! WOOOOOHOOOOOOOOOO ;):)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att inte prata om hela byar med civila som mejades ner! WOOOOOHOOOOOOOOOO ;):)

Mm, men nu skulle man ju inte fokusera på sånt.

Jag skulle helt klart välja andra världskriget. Utan att på något sätt egentligen veta någonting känns det som att krigsföringen var mer fair på den tiden, det fanns inga superteknologiska vapen osv utan känsla för taktik och strategi kunde löna sig på ett annat sätt (ända fram till 1945 då). Det är väl egentligen bara en romantiserad bild från datorspel och filmer men ändå.

edit: jag kan inte stava

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mm, men nu skulle man ju inte fokusera på sånt.

Jag skulle helt klart välja andra världskriget. Utan att på något sätt egentligen veta någonting känns det som att krigsföringen var mer fair på den tiden, det fanns inga superteknologiska vapen osv utan känsla för taktik och strategi kunde löna sig på ett annat sätt (ändå fram till 1945 då). Det är väl egentligen bara en romantiserad bild från datorspel och filmer men ändå.

Dels det, men också för att de allierade faktiskt slogs för en bra sak. Hade jag varit tvungen att strida i något krig i historien så hade det blivit Andra världskriget - just för saken de slogs för.

Edit: 3000 ;)

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dels det, men också för att de allierade faktiskt slogs för en bra sak. Hade jag varit tvungen att strida i något krig i historien så hade det blivit Andra världskriget - just för saken de slogs för.

Visst att de slogs för en bra sak och så, men det är ju inte som att de är genomgoda precis. Att totalt bomba sönder tyska städer när man redan vunnit kriget var ju inte så schysst, till exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst att de slogs för en bra sak och så, men det är ju inte som att de är genomgoda precis. Att totalt bomba sönder tyska städer när man redan vunnit kriget var ju inte så schysst, till exempel.

Självklart inte, men vilka 'snälla' i krig har någonsin varit det helt och hållet? Alla sidor i ett krig gör dåliga saker, vissa gör det mer eller mindre än andra bara. De allierades mål i kriget var däremot fint, och det hade jag kunnat slåss för.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart inte, men vilka 'snälla' i krig har någonsin varit det helt och hållet? Alla sidor i ett krig gör dåliga saker, vissa gör det mer eller mindre än andra bara. De allierades mål i kriget var däremot fint, och det hade jag kunnat slåss för.

Ja, du har såklart helt rätt. Är förresten hur avundsjuk som helst på resan du gjorde i somras.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst att de slogs för en bra sak och så, men det är ju inte som att de är genomgoda precis. Att totalt bomba sönder tyska städer när man redan vunnit kriget var ju inte så schysst, till exempel.

Indeed. Vinnaren skriver historien, något som stämmer extra mycket i just WWII... Kolla bara på typ Band of Brothers, visst det är bra underhållning men vissa verkar ha fått för sig att det är någon sorts realistiskt halvdokumentär som visar hur kriget verkligen var. Serien har visserligen sina guldspots där den går lite djupare men det är inte ofta.

Hur man på något sett skulle kunna vilja kriga i Vietnam efter att ha sett Full Metal Jacket eller The Deer Hunter har jag svårt att förstå... :)

----

Ska man kriga så ska man ju göra det som en man. Stalingrad på valfri sida, Thermopyle på Spartas sida, Slåss för Gallien mot Romarna osv.

Eller kanske något plundringståg. Hunnerna kanske, rida omkring, erövra och plundra liksom, fett! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Passade inte du på att titta in något krigshistoriskt när du var ute på din resa?

Jodå. Hela Berlin bestod ju av hur mycket som helst, såg Hitlers bunker bland annat. Det var en parkeringsplats nu så det var inte överdrivet roligt. ;)

Ett krig under Medeltiden hade varit riktigt coolt också. Något av Korstågen kanske, tänk det. Hade velat vara pilbågsskytt i alla fall.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte förvånande att folk väljer WWII eftersom det är det största och mest omtalade kriget i sin klass. 62-78.000.000 personer dog under kriget, en sjuk siffra som inte går att förstå. Då är bara 20-25.000.000 militärer.

Jag väljer att lista slag ur krig som jag skulle vilja slåss i.

Afghansk-sovjetiska kriget

Vietnamkriget

Kinesiska inbördeskriget

WWII:

Dagen D (vill egentligen inte ha med det, gillar inte USA alls när det gäller krig överlag)

Slaget vid Stalingrad

Slaget vid Berlin

Operation Barbarossa

Operation Bagration

WWI:

Slaget vid Somme

Slaget vid Verdun

Napoleonkriget:

Slaget vid Leipzig

30 åriga kriget:

Slaget vid Lützen

Skotska frihetskriget:

Slaget vid Stirling Bridge

Persiska kriget:

Slaget vid plataiai

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...