Jump to content

Sell-out band/artister


Renard
 Share

Recommended Posts

Det kan ju inte bara vara jag som tycker att det luktar sellout om Kings of Leon...?

Money, money, money. "Hårdare" pojkband?

Sant, även fast jag gillade deras senaste album så måste det här vara tidernas mest underhållande recension! :mf_doof:

They’d have you believe they’re the next U2 poised to change the world with the power of their craft, but they’re really more like the Darkness moved to Tennessee and started letting their label cut their hair and dress them. Cock rock is still cock rock no matter how many hipsters are in the crowd.

Youth and Young Manhood (2003) launched their major label buzz factory with a posture heavy mix of the Strokes and stolen Southern rock aesthetics. Shortly thereafter, three of the four Followill boys lost their virginity.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill väl egentligen inte kalla Slagsmålsklubben för sellouts, men Boss for Leader var ju verkligen olik deras tidigare skivor och det gillar jag inte. Om de sedan ändrade stilen lite för att experimentera eller för att nå en större publik (vilket de bedömt gjorde) vet jag inte, men skivan är hur som helst jättetråkig. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill väl egentligen inte kalla Slagsmålsklubben för sellouts, men Boss for Leader var ju verkligen olik deras tidigare skivor och det gillar jag inte. Om de sedan ändrade stilen lite för att experimentera eller för att nå en större publik (vilket de bedömt gjorde) vet jag inte, men skivan är hur som helst jättetråkig. :lol:

Faktiskt. Jag är inte stolt över att säga det men jag känner mig alltid lite besviken när jag säger att jag gillar Slagsmålsklubben till någon och de börjar namedroppa låtar från Boss For Leader.

Ja, eller Övningsköra, det är ännu värre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle inte gå så långt att kalla KoL för sellouts, även om de har klippt sig och rakat av mustascherna, och Only by the Night är mer lättillgängligt än deras tidigare verk - som jag för övrigt inte direkt skulle klassa som särskilt svåra. Men det är svårt att inte dra sellout-slutsatser när man når stora publikframgångar!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Faktiskt. Jag är inte stolt över att säga det men jag känner mig alltid lite besviken när jag säger att jag gillar Slagsmålsklubben till någon och de börjar namedroppa låtar från Boss For Leader.

Ja, eller Övningsköra, det är ännu värre.

Fast övningsköra är ju en skön låt i vilket fall som helst.

Vet inte riktigt vad jag skrev i början av den här tråden men om jag inte fått med det här:

Jag tycker diskussionen om sell-out band och artister är lite larvig då förändringar av utseende, låtmaterial osv gärna sker iom att man får mer pengar, annan bekantskapskrets och ett sug efter att göra någonting nytt som man inte gjort förut.

Ta Blink 182 tex. Vissa (ja vissa gör faktiskt detta) kallar medlemmarna för sellouts iom deras sidoprojekt eftersom att det inte är samma sak som Blink var. Men som de sagt själva så känner de sig mer mogna nu och Blinks musik inte riktigt är "mogen" musik. Så det finns ju oftast logiska förklaringar till varför vissa större band ändras.

Sen säger jag inte att det INTE finns sell-out band. *host*TOKIO HOTEL*host*

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ta Blink 182 tex. Vissa (ja vissa gör faktiskt detta) kallar medlemmarna för sellouts iom deras sidoprojekt eftersom att det inte är samma sak som Blink var. Men som de sagt själva så känner de sig mer mogna nu och Blinks musik inte riktigt är "mogen" musik. Så det finns ju oftast logiska förklaringar till varför vissa större band ändras.

Jag förstår att folk som inte vet mycket om Blinks historia kan kalla dom Sellouts, det skulle jag också gjort, och faktum är att jag gjorde det innan jag gav dom en changs.

Nu vet jag förståss bättre. Och sidoprojekt som Box Car Racer gjorde Tom för att han tyckte att låtarna var för mörka och dystra för Blink.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...