Jump to content

Sell-out band/artister


Renard
 Share

Recommended Posts

Hej!

En sak jag funderat över lite är så kallade "sell-out" band. För er som inte vet vad det är kan jag sammanfatta att ett sell-out band är ett band/en artist som gett upp sitt tidigare sound/attityd och anpassat sig åt en bredare publik. Så kallad "mainstream". Nu undrar jag, vilka band anser ni ha gått över gränsen? Vilka har släppt sitt orginalupplägg och blivit "snällare"?

Det största sell-out bandet i min mening är Metallica. Deras fyra första album är mästerverk, ett rått, tungt sound med bra texter som de aldrig skulle ha släppt taget om. Men sen kom The Black Album och förstörde allt. Nu är de ett mesband enligt mig.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

En sak jag funderat över lite är så kallade "sell-out" band. För er som inte vet vad det är kan jag sammanfatta att ett sell-out band är ett band/en artist som gett upp sitt tidigare sound/attityd och anpassat sig åt en bredare publik. Så kallad "mainstream". Nu undrar jag, vilka band anser ni ha gått över gränsen? Vilka har släppt sitt orginalupplägg och blivit "snällare"?

Det största sell-out bandet i min mening är Metallica. Deras fyra första album är mästerverk, ett rått, tungt sound med bra texter som de aldrig skulle ha släppt taget om. Men sen kom The Black Album och förstörde allt. Nu är de ett mesband enligt mig.

Äckel :mf_doof:

Mesband? Bara för att dom vågar prova annat än enbart Thrash Metal? Fyfan, dom gick också tillbaka från att dom testade olika musik genren och nu spelar dom Thrash Metal igen precis som dom gamla goda tiderna och du kallar dom Sell-outs??? You make me sick! Vad mer kan du begära från dom? Dom lyssna på sina fans och sedan gick dom tillbaka och nu vill du ha mer? Vad är det som saknas? Vi har "The day that never comes" som är otroligt likt "Fade to Black" och vi har "That was just your life" som är väldigt likt "Kill 'em All" albumet!

Sådana som du begär de gamla och klarar inte av förändring! James låter annorlunda kanske bara för att HAN ÄR 46 ÅR GAMMAL!!!!!!!!! Är nog liiiiiiiiiite svårt att hålla sin röst i topp kvalité under alla dessa år i ett sådant band, Don't you think?

Edit: Alright, kanske gick lite hårt på men jag blir så arg när folk inte försår hur en människa/flera människor förändras och vill prova något nytt!

Redigerad av Joe Dirt
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Äckel :mf_doof:

Mesband? Bara för att dom vågar prova annat än enbart Thrash Metal? Fyfan, dom gick också tillbaka från att dom testade olika musik genren och nu spelar dom Thrash Metal igen precis som dom gamla goda tiderna och du kallar dom Sell-outs??? You make me sick! Vad mer kan du begära från dom? Dom lyssna på sina fans och sedan gick dom tillbaka och nu vill du ha mer? Vad är det som saknas? Vi har "The day that never comes" som är otroligt likt "Fade to Black" och vi har "That was just your life" som är väldigt likt "Kill 'em All" albumet!

Sådana som du begär de gamla och klarar inte av förändring! James låter annorlunda kanske bara för att HAN ÄR 46 ÅR GAMMAL!!!!!!!!! Är nog liiiiiiiiiite svårt att hålla sin röst i topp kvalité under alla dessa år i ett sådant band, Don't you think?

Is it me or do I smell fanboy?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Is it me or do I smell fanboy?

Principen i hans inlägg var ju förvisso rätt. Bara för ett band känner för att prova på någonting nytt betyder inte det att de "säljer ut". Hade ju varit hur tråkigt som helst ifall Metallica fortfarande skulle spela thrash. Hur mycket bra grejer hade de pumpat ut? Hade inte allt känts väldigt frampressat?

Gillar man inte bands nya album och låtar kan man alltid hålla sig till det gamla. Det är inte så att det blir sämre för att det nya är dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har rensat bort alla meningslösa inlägg då det här är bra trådmaterial som förtjänar att diskuteras på en mogen nivå. Skärpning!

Jag tror inte heller att Metallica ändrade sitt sound i början av 90-talet för att nå en bredare massa och tjäna mer pengar. De ville väl bara pröva något nytt? Jag tror att ett band behöver utvecklas för att hålla sig kvar på topp, folk lessnar om de trampar vidare i samma spår platta efter platta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ville jag inte att vi bara skulle disskutera Metallica. Kom med lite nya band!

Vad tycker ni tex om The Poodels? Från rätt okänt hårdrocksband till Schlager och Söndagskrysset. Fel eller rätt?

Ser inga som helst problem med det. Jag gillar inte deras musik, men varför klaga om att ett band valt den vägen till framgång?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ser inga som helst problem med det. Jag gillar inte deras musik, men varför klaga om att ett band valt den vägen till framgång?

Äsch. Selloutband känns så jäkla tråkiga. All 'riktig' känsla försvinner, och om man hör dem vet man att de gör det för pengarna och framgången, inte för musiken i sig. Tycker det är riktigt tråkigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Äsch. Selloutband känns så jäkla tråkiga. All 'riktig' känsla försvinner, och om man hör dem vet man att de gör det för pengarna och framgången, inte för musiken i sig. Tycker det är riktigt tråkigt.

Världens största sell-out band har gjort hela utsäljningen till deras image; Kiss.

Den som säger att Kiss inte är sell-outs snackar skit.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sell-out band är tråkiga och plastiga? Kiss har ändå varit något revolutionerande inom musiken även om de var sell-out band.

Kan inte riktigt se kopplingen ändå men den finns säkert där - jag kan säkert hålla med om att Kiss är sellouts men så tycker jag ju också att de spelar skitmusik, vart hamnar vi då liksom?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Äsch. Selloutband känns så jäkla tråkiga. All 'riktig' känsla försvinner, och om man hör dem vet man att de gör det för pengarna och framgången, inte för musiken i sig. Tycker det är riktigt tråkigt.

Vilka stora band gör det inte för pengar och framgång?

Blir så less på artister som säger att de gör det för att de älskar musiken o att de skiter i pengarna. Sen sitter de o gnäller över att man laddar ner så de inte får lika mycket pengar.

Och ja jag fattar att man måste täcka inspelningskostnader, konserter, instrument osv. Men de tjänar ju trots allt multum ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

En sak jag funderat över lite är så kallade "sell-out" band. För er som inte vet vad det är kan jag sammanfatta att ett sell-out band är ett band/en artist som gett upp sitt tidigare sound/attityd och anpassat sig åt en bredare publik. Så kallad "mainstream". Nu undrar jag, vilka band anser ni ha gått över gränsen? Vilka har släppt sitt orginalupplägg och blivit "snällare"?

Det största sell-out bandet i min mening är Metallica. Deras fyra första album är mästerverk, ett rått, tungt sound med bra texter som de aldrig skulle ha släppt taget om. Men sen kom The Black Album och förstörde allt. Nu är de ett mesband enligt mig.

Fy fan vad jag hatar folk som ständigt envisas med att kalla Metallica sellouts. Kan ni inte bara hålla käften?

Metallica gjorde precis vad jag också hade gjort om jag hade haft ett band i flera år, ändrat mitt sound och experimenterat. Det dom har gjort är ju raka motsatsen mot sellouts. Dom har vågat göra saker som mycket folk har hatat, reload och st.anger tex, vilka enligt mig är två riktigt grymma skivor.

Sen måste man väll sälja sig lite för att komma nån vart? Måste man göra musik enbart för att man gillar det? Är det inte underbart att kunna göra musik som man älskar och samtidigt få betalt för det?

Att däremot ha ett band och skapa musik ENBART för att tjäna pengar och bli känd är dumt i huvudet, men vilka band gör det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka stora band gör det inte för pengar och framgång?

Blir så less på artister som säger att de gör det för att de älskar musiken o att de skiter i pengarna. Sen sitter de o gnäller över att man laddar ner så de inte får lika mycket pengar.

Och ja jag fattar att man måste täcka inspelningskostnader, konserter, instrument osv. Men de tjänar ju trots allt multum ändå.

I get you. Å andra sidan är det ganska självklart att stora band som t.ex. Metallica blir arga när de tjänar mindre pengar - de har ju varit vana vid att få miljonsummor för varje spelning i 20 år. Jag tror att när man väl har nått den nivån är det lätt att låta pengarna ta övertaget. Betyder dock inte att bandet och musikerna tappar en stor del av sin charm, för det gör de.

Att däremot ha ett band och skapa musik ENBART för att tjäna pengar och bli känd är dumt i huvudet, men vilka band gör det?

Väldigt, väldigt många hiphop/R&B-artister gör det för money and fame. Stämmer säkert inte till viss del, men man kan inte förneka att väldigt få väljer att inte skylta med sina tillgångar i form av diamantprydda klockor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I get you. Å andra sidan är det ganska självklart att stora band som t.ex. Metallica blir arga när de tjänar mindre pengar - de har ju varit vana vid att få miljonsummor för varje spelning i 20 år. Jag tror att när man väl har nått den nivån är det lätt att låta pengarna ta övertaget. Betyder dock inte att bandet och musikerna tappar en stor del av sin charm, för det gör de.

Väldigt, väldigt många hiphop/R&B-artister gör det för money and fame. Stämmer säkert inte till viss del, men man kan inte förneka att väldigt få väljer att inte skylta med sina tillgångar i form av diamantprydda klockor.

Dom kanske gillar att flasha med sina grejer, men finns det någon musiker som verkligen hatar sitt jobb och inte vill göra det den gör?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dom kanske gillar att flasha med sina grejer, men finns det någon musiker som verkligen hatar sitt jobb och inte vill göra det den gör?

Kanske inte hatar sitt jobb, men däremot kan man avsky bandmedlemmarna. Har för mig att The Killers är sådana. De gillar inte varandra, men de vet att de tjänar såpass bra på sitt band att de inte vill lägga av, utan står ut med och hatar varandra istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske inte hatar sitt jobb, men däremot kan man avsky bandmedlemmarna. Har för mig att The Killers är sådana. De gillar inte varandra, men de vet att de tjänar såpass bra på sitt band att de inte vill lägga av, utan står ut med och hatar varandra istället.

Förstår inte hur ett sådant band kan göra bra musik. Själv tycker jag inte om dem, men det finns ju folk som gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...