Jump to content

Pastamusik?!


kicken
 Share

Recommended Posts

Hejsan! Ja, ni hörde rätt när ni läste "pastamusik" tyst för er själva. Det är nämligen så att yours truly kommer att börja jobba i en pastavagn på helgerna. Det är ett väldigt chill jobb och jag får jättebra betalt om ni undrar varför jag ska börja. Så till saken. Pastvagnen är en väldigt modern pastavagn och har många olika finesser. Bland dessa finesser finns bland annat en inbyggd stereo med inbyggda högtalare. Högtalarna befinner sig på utsidan av pastavagnen så att alla som rör sig omkring den kan höra all ljuv musik som spelas.

Då är det så att jag vill gärna göra en eller två skivor med musik som jag kan sätta in och spela upp för alla kunder och även andra besökare. Det är så att pastavagnen är belägen bredvid ÖoB (heh..), så det kommer vara väldigt många som hör musiken. Så, jag har i stort sett uteslutit all rock då det dels inte känns så pastaaktigt och dels för att det passar väldigt dåligt. Det ska inte vara festmusik, men jag vill heller inte bli ensidig genom att spela upp klassiska stycken. Så något där emellan vore väldigt bra.

Då vänder jag mig till er kära forumiter, vad för musik tycker ni jag ska spela upp? Ge gärna tips på album, artister och låtar som känns "pasta"! Ni kan även lägga in en eller annan låt på min pastaplaylist på spotify. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen aning. Vad är det för musik som inte får spelas upp om man inte har STIM-licens?

All musik med copyrajt väl?

Spotify gör saken klurigare dock.

STIM licens är ganska dyrt också har jag för mig. Så att en pastavagn har det låter inte särskilt rimligt.

Redigerad av Adrian G
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen aning. Vad är det för musik som inte får spelas upp om man inte har STIM-licens?

All musik som du inte äger rättigheterna till. Var beredd på att hosta upp mycket pengar om du nu tänk köpa en sån till din arbetsgivare.

@Adrian; Spotify får inte användas för annat än personligt bruk.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen aning. Vad är det för musik som inte får spelas upp om man inte har STIM-licens?

All upphovsrättsskyddad musik.

All musik med copyrajt väl?

Spotify gör saken klurigare dock.

STIM licens är ganska dyrt också har jag för mig. Så att en pastavagn har det låter inte särskilt rimligt.

För att spela upphovsrättsskyddad musik offentligt bör man ha STIM-licens. Egentligen.

http://www.stim.se/stim/prod/stimv4.nsf/Al...125710900445F67

http://www.stim.se/stim/prod/stimv4.nsf/Al...125710900391D33

Ang. Spotify:

Can I use Spotify to play music in my bar, restaurant, store, etc?

No, the Terms & Conditions that you agree to when registering for Spotify states that Spotify is for personal, non-commercial use.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

All upphovsrättsskyddad musik.

För att spela upphovsrättsskyddad musik offentligt bör man ha STIM-licens. Egentligen.

http://www.stim.se/stim/prod/stimv4.nsf/Al...125710900445F67

http://www.stim.se/stim/prod/stimv4.nsf/Al...125710900391D33

Ang. Spotify:

Can I use Spotify to play music in my bar, restaurant, store, etc?

No, the Terms & Conditions that you agree to when registering for Spotify states that Spotify is for personal, non-commercial use.

Tänkte inte använda Spotify för att spela upp musiken utan cd-skivor där jag lagt in mp3-filer, men jag förstår dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är rätt säker på att man måste betala STIM-avgift även för radio.

Jaså? Det visste jag faktiskt inte. Trodde att radiostationerna redan betalade stim till artister eller skivbolagen..

Fast du kanske har rätt..

Måste forska i det där. För jag tycker det låter dumt att man inte skulle få ha radion igång sådär.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jaså? Det visste jag faktiskt inte. Trodde att radiostationerna redan betalade stim till artister eller skivbolagen..

Fast du kanske har rätt..

Måste forska i det där. För jag tycker det låter dumt att man inte skulle få ha radion igång sådär.

Min flickväns far hade problem med att han skulle få ha radion igång när han mekade i garaget ifall någon kund skulle vara där inne samtidigt. Han driver ett jättelitet hobbyföretag där han lagar skotrar, typ.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är rätt säker på att man måste betala STIM-avgift även för radio.

99% säker på att radio får spelas eftersom radiostationerna redan har betalt för att musiken spelas offentligt.

Snälla nån, det skulle vara löjligt om något hände bara för att du spelar musik i en pastavagn. :doh:

T: Jag lade in "Magic" och "Cars"! :ermm:

Ponera att en övernitisk medborgare anmäler Spaghetti-Kickens tilltag och drar honom inför STIMs musiktribunal i Antwerpen! :) Just looking out for my fellow man. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det tror inte jag. I en butik jag jobbat i fick radio inte spelas, eftersom man saknade licens.

Jag kollade upp det där nu och du har banne mig rätt.

Om radiokanalen betalar för musiken, varför måste frisören också göra det?

Att både radiokanalen och frisören måste betala beror på att de båda använder musik i sin verksamhet. Radiokanalen betalar för sin del av musikanvändningen, det vill säga överföringen (utsändningen). Frisören, betalar för användningen av musik i salongen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...