Jump to content

Beroenden


antepanteboy
 Share

Recommended Posts

Datorn sitter jag vid varje dag. Är jag borta och inte har tillgång till dator gör det inget alls, men har jag datorn i närheten kan jag inte låta bli att använda den.

Jag tycker också det är väldigt svårt att inte gå ut någon gång under en helg. Är det helg känner jag ett sug av fest och får väldigt svårt att motstå, men jag vet inte om man kan kalla det ett beroende direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 51
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Datorn sitter jag vid varje dag. Är jag borta och inte har tillgång till dator gör det inget alls, men har jag datorn i närheten kan jag inte låta bli att använda den.

+1

Kan vara borta några dagar utan att använda dator alls, men är jag hemma så tycker jag att det är meningslöst att kolla på TV för jag kan ju sitta vid datorn istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är väll smått beroende av fysisk träning but I like it. Blir till en början nervös om jag inte har tränat på någon dag och efter drygt 3-4 dagar blir jag trött och okoncentrerad. Inget jag direkt lider av eftersom mitt humör går rakt uppåt då jag har tränat plus att jag är pigg & alert hela tiden. Fast jag måste erkänna att det är jobbigt ibland, speciellt nu när det är kväll brukar jag bli taggad på träning.

Redigerad av Cyper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är väll smått beroende av fysisk träning but I like it. Blir till en början nervös om jag inte har tränat på någon dag och efter drygt 3-4 dagar blir jag trött och okoncentrerad. Inget jag direkt lider av eftersom mitt humör går rakt uppåt då jag har tränat plus att jag är pigg & alert hela tiden. Fast jag måste erkänna att det är jobbigt ibland, speciellt nu när det är kväll brukar jag bli taggad på träning.

Hur/vart tränar du? Gym?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig fattat det här med podcasts, vad är det för program man lyssnar på?

---

Jag är som de flesta andra här beroende av internet, förra veckan i stugan blev hård. Jag borde vara beroende av alkohol eftersom jag har intagit det i små eller stora mängder varje dag hela semestern sen i slutet av maj, och man brukar ju säga att alkohol är rätt så mycket beroendeframkallande. Idag och i veckodagarna framöver hade jag tänkt att sluta med denna vana. Jag känner hittills inget sug alls efter det och har aldrig upplevt det beroendet förut så förhoppningsvis är det lugnt.

Har också ett lätt tobaksberoende och av kaffe.

Så snabbt går det inte att bli alkis. Men det kan ju ändå vara bra att ta det lite lugnt med alkoholen. Till slut kommer man ju till den punkten då det gått för långt..

Är väll smått beroende av fysisk träning but I like it. Blir till en början nervös om jag inte har tränat på någon dag och efter drygt 3-4 dagar blir jag trött och okoncentrerad. Inget jag direkt lider av eftersom mitt humör går rakt uppåt då jag har tränat plus att jag är pigg & alert hela tiden. Fast jag måste erkänna att det är jobbigt ibland, speciellt nu när det är kväll brukar jag bli taggad på träning.

Du har nog blivit endorfinberoende. Endorfin utsöndras vid fysisk träning och är väldigt likt morfin. Det är inga jättedoser man får i sig men det kan ändå vara tillräckligt för att utveckla ett svagt beroende. 45 min jogging tror jag motsvarar ca 10mg morfin rätt ut i blodet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

+1

Kan vara borta några dagar utan att använda dator alls, men är jag hemma så tycker jag att det är meningslöst att kolla på TV för jag kan ju sitta vid datorn istället.

+2

Samma som ovan; Jag är "beroende" av datorn när jag väl är där, men när jag inte är vid datorn känner jag inte direkt ett behov av att gå till datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så snabbt går det inte att bli alkis. Men det kan ju ändå vara bra att ta det lite lugnt med alkoholen. Till slut kommer man ju till den punkten då det gått för långt..

Du har nog blivit endorfinberoende. Endorfin utsöndras vid fysisk träning och är väldigt likt morfin. Det är inga jättedoser man får i sig men det kan ändå vara tillräckligt för att utveckla ett svagt beroende. 45 min jogging tror jag motsvarar ca 10mg morfin rätt ut i blodet.

Japp, det stämmer. Då jag började träna var allt lite mer drygt och man fick tvinga sig ut att träna. Nu är det tvärtom; nu får jag snarare vara försiktig så att jag inte tränar för mycket. När jag började träna varade varje pass runt två timmar, men nu tränar jag ibland 6-7 timmar varje pass. (beroende på om jag har tid till det eller inte. Funkar exempelvis inte då det är skola och studier, alt. annat.) Jag tror dock inte att det är negativt och jag ser mig inte som en träningsnarkoman. Är min kropp trött eller sjuk respekterar jag det, jag anpassar varje träning till hur mycket jag orkar för tillfället och jag känner det inte som ett tvång utan mer ett beroende som jag gillar.

Redigerad av Cyper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, det stämmer. Då jag började träna var allt lite mer drygt och man fick tvinga sig ut att träna. Nu är det tvärtom; nu får jag snarare vara försiktig så att jag inte tränar för mycket. När jag började träna varade varje pass runt två timmar, men nu tränar jag ibland 6-7 timmar varje pass. (beroende på om jag har tid till det eller inte. Funkar exempelvis inte då det är skola och studier, alt. annat.) Jag tror dock inte att det är negativt och jag ser mig inte som en träningsnarkoman. Är min kropp trött eller sjuk respekterar jag det, jag anpassar varje träning till hur mycket jag orkar för tillfället och jag känner det inte som ett tvång utan mer ett beroende som jag gillar.

Det låter väldigt ineffektivt. Sånna pass bryter ju nästan ner mer muskler än de bygger.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Det är nog bara nikotin som jag är fysiskt beroende av. Annars är man väll psykiskt beroende av en del saker som att spela kort.. Brukar sitta ett gäng polare och lira kort nästan varje dag. :wub:

Var faktiskt relativt beroende av alkohol förut, men det andvänds inte alls lika ofta numera, då det finns andra saker som är mycket trevligare. Hade även ett beroende av kofein..Drack kaffe och energidryck och massa skit.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...