Jump to content

Bästa skivan hittills 2009


Tweak
 Share

Recommended Posts

Ja, vilken är den bästa skivan som har kommit hittills i år? Är ni nöjda med skivåret eller har det varit en besvikelse?

Anledningen till att jag startar den här tråden är för att jag är så fruktansvärt missnöjd. Ja, det har kommit många bra skivor, absolut - Lily Allens, Pains of Being Pure at Hearts, The Decemberists, The Rifles, The Whitest Boy Alive, Passion Pit osv. osv men det har fan inte kommit något alls som känts som någonting helt nytt, revolutionerande och som liksom förändrar ens musiksmak helt och hållet. Och det suger. Fenomenet att debutskivan alltid är bättre än uppföljaren är välkänt, det känns lite som att detta året är likadant, allting (som jag hittills har hört) känns gjort och visst, det är bra, men det blir tråkigt.

Jag antar att det är därför det nästan känns som att Kråksången med Promoe kan vara en av de bästa hittills. Jävligt bra texter, bra musik och riktigt bra gästartister. Men att han hamnar i toppen säger ändå mer om musikåret än om hur bra skivan är.

Så, vad tycker ni? 2009 - bra eller anus?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med :mellow:

Det har kommit ett gäng bra skivor (Camera Obscura, Handsome Furs, Lily Allen, Maximo Park, Pomegranates, We Were Promised Jetpacks, Wilco) men ingen 5-poängare (w00t)

Jag vet inte riktigt vem jag ska hoppas på heller, jag har inte listan över kommande album i huvudet. Men det lär bli någon ny i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det som jag har någorlunda koll på är väl:

  • Lily Allen
  • Magnolia Electric Co.-EP
  • Beirut-EP
  • Animal Collective
  • God Help the Girl
  • Pet Shop Boys
  • Peter Doherty
  • The Whitest Boy Alive
  • Tiga
  • Phoenix
  • The Pains of Being Pure at Heart
  • Kilians

och ja... det är ju inget jag har mirakelförklarat hittills, trots att det inte är dåliga album alls.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med, har inte alls vart ett speciellt bra år än så länge, det kan tilläggas att jag vart väldigt dålig på sistone att kolla upp nya plattor och band, mest pga tidsbrist.

Men dom som jag gillat än så länge är, John Frusciante - The Empyrean, N.A.S.A. - The Spirit Of Apollo, U2 - No Line On The Horizon, Lily Allen - It's Not Me It's You, Yeah Yeah Yeahs - It's Blitz, Andrew Bird - Noble Beast, Peter Doherty - Grace/Wasteland, Peter Bjorn and John - Living Thing, Röyksopp - Junior, The Pains of Being Pure at Heart.....typ

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på att jag verkligen gillar musik så är det väl lite konstigt att jag inte är speciellt inne i musik annars. Har inte speciellt vidare bra koll på band och skivor, så, jag kan inte säga speciellt mycket.

Men det jag kan säga är att jag verkligen älskar Franz Ferdinands "Tonight", och det som följde med i Special Edition-paketet var också väldigt nöjande (?). Annars vet jag inte speciellt bra vad det har kommit för skivor, och det finns bara ett par grupper jag faktiskt bryr mig om.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att 2009, precis som de senaste åren, har varit ett riktigt bra musikår. Har upptäckt lite nytt och albumen av t.ex. Kasabian och Phoenix rankar jag högt. Det har ju inte direkt dykt upp något Oracular Spectacular eller Fleet Foxes som påverkat min musiksmak jättemycket, men jag är nöjd ändå så här långt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hittils så kan jag säga att Taking Back Sundays nya album New Again har varit bäst, men det är ändå inget som riktigt har toppat mina favoritalbum. Det återstår att se, The Rocket Summer, The Used, Boys Like Girls, Persuader och Sum 41 är väl planerade att släppa innan året är slut, kan ju bara hoppas att nåt blir riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jämfört med kanonåren 2007 och 2008 är det något blekare än vanligt, men jag är inte missnöjd på något sätt, jag känner hela tiden att det finns ny (läs: från 2009), såväl som gammal (allt annat än 2009) jag kan lyssna på. Men eftersom tråden handlar om det förstnämnda:

På halvrak arm gallrade jag fram denna luddiga lista.

Jättebra/bra

Andrew Bird - Noble Beast

John Frusciante - The Empyrean

Peter Doherty - Grace/Wastelands

Regina Spektor - Far

Kasabian - WRPLA

Promoe - Kråksången

Jamie T - Sticks n' Stones EP

Bra/okej

Phoenix - Wolfgang Amadeus Phoenix

Lily Allen - Its not me, its you

The Mars Volta - Octahedron (har dock bara lyssnat på den propert en gång)

M. Ward - Hold Time

Deportees - Under the Pavement-The Beach

Thåström - Kärlek är för dom

Passion Pit - Manners

Little Boots - Hands

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...