Jump to content

Viket är det bästa landet att bo i?


kicken
 Share

Recommended Posts

Well. Då och då läser man olika artiklar om vilket land i världen som är bäst att bo i. Nu menar jag inte där det enbart är sol och frid&fröjd. Vilket är det bästa landet att bo i sett till levnadsstandard, låg kriminalitet, hög arbetsanställning, bra klimat osv osv. T.ex så utnämndes Irland till världens bästa land att bo i, i denna artikel. Sverige, Danmark och Norge kom alla med i top 10. Enligt denna artikel är Sverige bästa landet att bo i om man är en kvinna. De gör även en stor intervju med Ebba Von Sydow. Nu ska man naturligtvis inte enbart tro på artiklar av olika slag, utan det ska ändå baseras på fakta, information, statistik etc. Men vad tror ni? Var skulle ni helst vilja leva? Vilket land är det bästa att bo i? Kan det vara Norge eller Sverige som ständigt hamnar väldigt högt upp på liknande listor?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag tycker har vi det bra här i Sverige. Vi har inga allvarligare naturkatastrofer, brottsligheten är på en skaplig nivå och vi har ett allmänt ganska vackert land. Det verkar också finnas hyffsat med jobb, men det vet jag egentligen ingenting on, lol.

Men jag vill ändå inte bo kvar här

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte riktigt säker, men några länder jag är intresserade av är;

  • Sydkorea
  • USA (nu tänker på t.ex. New York och inte någon redneck south. Om USA skulle vara något jättebra ställe att bo i är jag tveksam på, men onekligen en upplevelse)

Men, om man ska leva stabilt är väl Sverige super. :lol:

Men grabbar, vi måste definera vad ett bra land är.

Go! Brainstorm!

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såhär såg FNs lista ut 2007:

Kan dock tänka mig att det har förändrats en hel del under det senaste året... :lol:

Hösten 2008 åkte nog Island ner några platser, ja. ;)

---

Själv skulle jag nog välja att bo i norra Europa. Uppskattar inte medelhavsklimat och andra apvarma ställen särskilt, även om vintrarna här är en slaskig plåga. Trivs bra här i Sverige, men önskvärt vore det om t.ex. invandringspolitiken, skattepolitiken och bidragspolitiken blev lite annorlunda.

Kanada skulle jag nog också kunna tänka mig, dock vet jag alldeles för lite om det för att säga något definitivt. :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med här. Det enda som sätter stopp är språket, eller, det är det för Sydkorea också men strunt samma. :lol:

Nej, vadå? I Berlin och Köpenhamn kan alla engelska (även om det ibland kan vara lite stappligt) och i Amsterdam kan du bo flera år utan att lära dig språket eftersom engelska är det språk som används mest i stan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, vadå? I Berlin och Köpenhamn kan alla engelska (även om det ibland kan vara lite stappligt) och i Amsterdam kan du bo flera år utan att lära dig språket eftersom engelska är det språk som används mest i stan.

Iof, det har du rätt i. eller, det visste jag inte men jag gillar det. :lol:

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäller det ett bara bo så trivs jag mycket bra i Sverige. På det stora hela gillar jag tempererat klimat, och svensk sommar är riktigt trevligt när den väl vill. Jobbigt med Sverige är väl byråkratin och som redan nämnts ibland märklig politik (fast i vilka demokratiska länder klagar man inte på politiker? :lol: ). Vad gäller upplevelser är det säkert många andra platser som hägrar mer än Sverige, men dessa länder och platser kan man ju besöka ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...