Jump to content

The Secret of Monkey Island: SE & Tales of Monkey Island


Umberto
 Share

Recommended Posts

Monkey Island är tillbaka!

Under sommaren kommer Lucas Arts att släppa en remake av äventyrsspelsklassikern Secret of Monkey Island till PC och 360. LucasArts utvecklar spelet in-house tillsammans med sin studio i Singapore. Spelet kommer att förses med HD-grafik, röster, ny musik samt (tyvärr) ett guidningssystem som hjälper... "mindre skickliga" spelare.

Som om det inte det vore nog utvecklar Telltale Games, som har gjort en samling skapliga episod-spel av Sam & Max, en Monkey Island-spelserie i fem episoder: Tales of Monkey Island. Den spelserien kommer till PC och Wii.

The Secret of Monkey Island: Special Edition

Tales of Monkey Island

Vad tror ni om detta?

Själv blir jag JÄTTEglad av nyheten och anser att ptja.. SMI:SE är ju iofs inte ett helt NYTT spel men det är mycket trevligt att Lucas Arts väljer att blåsa liv i en gammal och fin spelserie så att även Playstation-generationen får en chans att uppleva denna klassiker. Förhoppningsvis leder det till ett Monkey V i framtiden! :mellow:

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer i byxorna bara jag tänker på det! Synd bara på guidningssystemet... Halva grejen med äventyrsspel är ju att lösa allt själv, och man blir ju bara gladare när man lyckas med något som man trixat med i flera timmar! :mellow:

Men det mesta ser perfekt ut i övrigt, de har verkligen tänkt till för att ge oss en fräsch och trevlig upplevelse istället för ett visserligen underbart men fortfarande fruktansvärt utdaterat spel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 months later...

Bump.

I'm selling these fine leather jackets...

Nu har jag spelat de 4 första delarna av Tales of Monkey Island och, ja vad kan jag säga? Tales är utan tvekan ett av de bästa (kanske DET bästa) äventyrsspel som har gjorts under 2000-talet! Punkt. Första delen, "The Launch of the Screaming Narwhal", var kanske lite småseg (inte dålig dock) och fungerade främst för att bygga upp storyn men sen tog det fart på allvar. Utmärkt och intressant story, underbara karaktärer (varav många är gamla bekanta), älskvärd musik, top-notch röstskådespeleri och, framförallt, äkta MI-humor med massor av referenser till tidigare spel i serien gör att Tales är en värdig uppföljare till en av historiens förnämsta spelserier. Telltale Games är värda en hyllning. Spelkontrollen kan vara lite bökig i början (den fungerar genom att man "drar" musen dit man vill att Guybrush ska gå) men man lär sig snabbt. Ett annat mindre problem är att spelet, iaf ibland, är i lättaste laget och dessutom finns det ett inbyggt hint-system (usch) för efterblivna spelare. Lyckligtvis kan man stänga av det.

Utan att ha spelat del 5 (som jag litar på att kommer vara minst lika bra som de övriga delarna) ger jag Tales 95/100. Om man har ens ett litet intresse av äventyrsspel måste man spela detta!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 6 months later...

Läste en review från IGN eller liknande om Tales och där stod det "15-20 hours of gameplay" vilket innebär säkert det dubbla för en så långsam spelare som jag. Då bestämde jag mig för att köpa det och det verkar AWSUM! :wub:

Synd bara att trofélistan innehåller MAYOR FUCKING SPOILERS eftersom de inte dolt beskrivningen på varken namnet eller vad den innebär. Första kapitlet, "

Found Elaine

". Tack ska du ha. Sista kapitlet, "

Defeated LeChuck

". Tack för den. Det var ju visserligen ganska väntat, men wtf?? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läste en review från IGN eller liknande om Tales och där stod det "15-20 hours of gameplay" vilket innebär säkert det dubbla för en så långsam spelare som jag. Då bestämde jag mig för att köpa det och det verkar AWSUM! :wub:

Synd bara att trofélistan innehåller MAYOR FUCKING SPOILERS eftersom de inte dolt beskrivningen på varken namnet eller vad den innebär. Första kapitlet, "

Found Elaine

". Tack ska du ha. Sista kapitlet, "

Defeated LeChuck

". Tack för den. Det var ju visserligen ganska väntat, men wtf?? :D

Det är därför man håller alla achieves hemliga tills man låser upp dem eller klarat spelet! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är därför man håller alla achieves hemliga tills man låser upp dem eller klarat spelet! :)

Ja, jag kommer då rakt inte titta på fler listor förrän allt är färdigt. Jäkla skumt av dem att inte dölja namnen, det är första gången jag ser nåt liknande. Har inte fått mer än det mesta i episod 1 och "enbart" femmans slut sabbade, men mer än så har jag lyckats undvika. Hittills :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Blev väldigt sugen på detta nu när det finns till PS3... hur lång är speltiden för alla episoder totalt? :wub:

För mig tog det gissningsvis 6-8 h/episod när det begav sig. Jag spelar dock ganska långsamt och dessutom spelade jag givetvis med "hints-systemet" inaktiverat.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Arr, jag kommer inte förbi porten och jag har inga ledtrådar att följa utom att en viss person säger sig ha nyckeln :wub:

Jaha, du har redan köpt det? :)

Jag tror inte jag kan föra över pengar med min internetbank, isåfall måste jag betala extra.

Det betvivlar jag, det har jag aldrig hört talas om. What's the bank?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...