Jump to content

The Secret of Monkey Island: SE & Tales of Monkey Island


Umberto
 Share

Recommended Posts

post-4777-1281602448_thumb.jpg

:D

Har klarat spelet nu, jag använde inte hint-systemet mer än två gånger då jag inte orkade ta reda på vad som skulle göras. Eller, det var bara två gånger jag faktiskt fick hjälp av det. I tidigare spel har hintsystemet inte funkat så då har man slutat spela bara för att man inte kommer nån vart, och det var mest det jag ville undvika. Men 165 spänn var det lätt värt! :(

Nån som hört ifall MI3 (CMI) kommer som SE? I så fall lär det bli ett MI 1-3-bundle och då kommer jag köpa allihop. :yes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Hej, jag vet att detta bara handlar om SE och Tales, men jag tänkte fråga ändå, här liksom... kanske skapa lite diskussion. Med tanke på att folk har spekulerat omkring vad hemligheten är nu (vilken, tydligen, till stor del är bekräftad, av Bill Tiller) och utgår från dom två första spelen för att Ron hoppade av efter det andra så undrar jag - som inte är så insatt i serien - hur mycket NI tror av spelen efter tvåan faktiskt har med dom två första att göra. Vad tror ni? Jag vet inte riktigt, jag har bara spelat Curse, lite ur Escape och lite ur den första episoden (det heter episod, va?), vilket var väldigt länge sedan så jag minns inte så mycket.

Men vad tror ni? Har spelen efter LeChucks Revenge någon betydelse? Större eller mindre? Tror ni att dom som har gjorta dom senare spelen har haft en aning om vad dom har sysslat med?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Frågar du om vad The "Secret" of Monkey Island är? Jag läste nåt om det på en stor fansite (nån av de största, troligen den största) med officiella intervjuer och liknande. Där fanns egentligen inget svar på frågan men svaret på vad denna "secret" är, är väl just

Monkey Islands position, eftersom man behöver ett specialrecept för att helt plötsligt ta sig dit. Var själva ön ligger är det ingen som vet.

Jag har spelat hela ettan (Secret), hela trean (Curse) och hela Tales samt kommit halvvägs i tvåan (LeChuck's Revenge) men jag vet inte hur mycket eller lite de har med varandra att göra. I trean (Curse) talar de ju hela tiden om "secret of Big Whoop" från tvåan och att det på nåt sätt skulle vara nåt annat än man trodde, men eftersom jag inte kört klart tvåan så är det i princip det enda jag inte vill veta :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Frågar du om vad The "Secret" of Monkey Island är? Jag läste nåt om det på en stor fansite (nån av de största, troligen den största) med officiella intervjuer och liknande. Där fanns egentligen inget svar på frågan men svaret på vad denna "secret" är, är väl just

Monkey Islands position, eftersom man behöver ett specialrecept för att helt plötsligt ta sig dit. Var själva ön ligger är det ingen som vet.

Jag har spelat hela ettan (Secret), hela trean (Curse) och hela Tales samt kommit halvvägs i tvåan (LeChuck's Revenge) men jag vet inte hur mycket eller lite de har med varandra att göra. I trean (Curse) talar de ju hela tiden om "secret of Big Whoop" från tvåan och att det på nåt sätt skulle vara nåt annat än man trodde, men eftersom jag inte kört klart tvåan så är det i princip det enda jag inte vill veta :P

Storspoiler, har man inte spelat ettan och tvåan så bör man inte läsa (Så Henki, du SKA inte läsa, andra får gärna, om dom vill):

"Tydligen" är "The Secret" att hela berättelsen är ett barns fantasi (Guybrush är barnet som fantiserar) under ett besök tilll nöjesfältet Big Whoop. Tvåan slutar i stuk med att LeChuck slänger en förbannelse, or some shit like dat, över Guybrush som sätter honom i någon form av "trans" som för honom in i en dröm som utspelar sig på ett nöjesfält - Big Whoop. LeChuck är egentligen hans bror, Chuckie, som letar efter Guybrush efter att han har kommit bort från familjen. Man kan läsa mer om det >

här<. En väldigt antik artikel som är länkad på Wikipedia. Men det är bara "bekräftat" av Miller. Jag vet inte om det är så fortfarande, men Ron Gilbert hade då inte berättat för någon om hemligheten.

Fast det är en annan diskussion, om man inte vill föra den vidare. Vad jag undrar är om vi, som spelare, tror att dom, som utvecklare utan Gilbert, har haft någon koll på vad dom har sysslat med. Jag vet inte, jag är osäker på det. Jag minns inte mycket från Curse, och resten av spelen har jag aldrig kommit någonstans på (hoppas på att få chans nu när jag är arbetslös!).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...