Jump to content

Wolfram Alpha


P-C
 Share

Recommended Posts

http://www.wolframalpha.com/

Wolfram|Alpha's long-term goal is to make all systematic knowledge immediately computable and accessible to everyone. We aim to collect and curate all objective data; implement every known model, method, and algorithm; and make it possible to compute whatever can be computed about anything. Our goal is to build on the achievements of science and other systematizations of knowledge to provide a single source that can be relied on by everyone for definitive answers to factual queries.

Wolfram|Alpha aims to bring expert-level knowledge and capabilities to the broadest possible range of people—spanning all professions and education levels. Our goal is to accept completely free-form input, and to serve as a knowledge engine that generates powerful results and presents them with maximum clarity.

Wolfram|Alpha is an ambitious, long-term intellectual endeavor that we intend will deliver increasing capabilities over the years and decades to come. With a world-class team and participation from top outside experts in countless fields, our goal is to create something that will stand as a major milestone of 21st century intellectual achievement.

Det är alltså som en sökmotor för svaren till olika problem som kan vara allt från vädret den sjunde september år 1911 till avancerade matematiska funktioner till information om ett lands årliga fångst av fisk eller en tonskala i musik. Jag var förvånad över hur bred potential programmet har. Säg farväl till wikipedia!

Introduktionsvideo (lång):

http://www.wolframalpha.com/screencast/int...lframalpha.html

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låter överflödig.

Låt säga att jag faktist vill ha reda på vädret 7 september 1911. Har den då infon om hur vädret var här hemma i lilla Fagerhult? Annars är det ju helt orelevant för mig.

Jaja, för dig som inte kan tänka utanför din lilla håla är det säkert överflödigt att ha med den funktionen men tänk på det i ett större perspektiv. Jag gav bara exempel, kolla introduktionsvideon.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Säg farväl till wikipedia!

Oj - seriöst, tror du det?

Låter överflödig.

Låt säga att jag faktist vill ha reda på vädret 7 september 1911. Har den då infon om hur vädret var här hemma i lilla Fagerhult? Annars är det ju helt orelevant för mig.

Varför är det viktigt att veta vad vädret var där hemma i Fagerhult 1911 för dig? Småretorisk fråga - svaret är för skojs skull/intressant att veta, precis som väldigt väldigt mycket kunskap. Oavsett om det är direkt relevant till en själv eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj - seriöst, tror du det?

Nejdå men jag tror att Wolfram kan vara ett väldigt bra komplement till wikipedia när det kommer till ren fakta. Om du vill ha biografier osv. är såklart wikipedia bra men wolfram verkar mycket seriöst när det kommer till statistik osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jaja, för dig som inte kan tänka utanför din lilla håla är det säkert överflödigt att ha med den funktionen men tänk på det i ett större perspektiv. Jag gav bara exempel, kolla introduktionsvideon.

Jag tänker väl utanför så mycket jag bara kan. Om vädret bara speglar en plats på jordklotet är det helt orelevant för alla andra på hela jorden som inte bor på det stället. Det var så jag tänkte vettu.

@Axel: Det är helt orelevant. Men låt säga att jag vill veta vädret 5 mars 1987, vilket var dagen jag föddes. Om det bara finns vad vädret var i NY så skulle det vara helt jävla kopiöst ointressant för mig. Nu finns dock vädret för jkpg, vilket är det närmsta jag kan komma och det ser ut att stämma någolunda för det var ett jävla oväder och kallt som fan. -28grader i mars, det var tider det. :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sökte på "Birth of Jesus"

resultat? ~ 4 BC

Jesus föddes ungefär 4 år innan han föddes?

Ja, mellan 4-7 år f.Kr föddes Jesus. Det är idag välkänt att han inte föddes exakt då den nya tidsräkningen började, utan några år före (4-7 år före). Typ.

Efter att sett introduktionsvideon ser det sjukt häftigt ut!

Redigerad av kicken
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, mellan 4-7 år f.Kr föddes Jesus. Det är idag välkänt att han inte föddes exakt då den nya tidsräkningen började, utan några år före (4-7 år före). Typ.

Efter att sett introduktionsvideon ser det sjukt häftigt ut!

Men.. 4 BC.. Before Christ.. wtf :unsure: *gråta*

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...