Jump to content

Annika Östberg flyttas till Sverige!


Vice.
 Share

Recommended Posts

Nja. Jag får hålla med Leif GW Persson litegrann. Hon är trots allt en mördare, och polismördare. Jag tycker gott att hon kunde ha stannat kvar där. Här känns det som att hon kommer bli benådad på direkten och, jag vet inte.. Det känns bara som att folk får allt för tråkiga (och ändå till viss del sanna) uppfattningar om Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja. Jag får hålla med Leif GW Persson litegrann. Hon är trots allt en mördare, och polismördare. Jag tycker gott att hon kunde ha stannat kvar där. Här känns det som att hon kommer bli benådad på direkten och, jag vet inte.. Det känns bara som att folk får allt för tråkiga (och ändå till viss del sanna) uppfattningar om Sverige.

Exakt hon åker väl ändå ut snart igen för "Bra uppförande" :w000t:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Svenskarna är så jävla trångsynta och tror allt dom matats med i media. Hon hyllas för hon får komma till sverige. Äckligt att man hyllar henne. Ska vi hylla malexander-mördarna när dom blir frisläppta också?

Hon är dömd för dråp, rån och flera andra brott utöver delaktigheten i dom två morden som hon dömdes för, vilka ströks eftersom hon redan fick livstid för medhjälpen till mordet på polisen. Hon ska ruttna i svenska fängelsen, men jag hade gärna sett att hon stannade i USA, för här kommer hon bli frisläppt bara får hon är "oskyldigt dömd till mord i USA". Laddar du om en pistol till killen som skjuter snuten är du lika delaktig i mordet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 months later...

Känner att jag bumpar den här tråden och ser om ni har någonting att säga om att hon förmodligen frisläpps någon gång under 2011. Jag står fast vid det jag skrev i tråden i våras. Tycker det är totalt idiotiskt att släppa henne lös. Om vi gör det kan vi låta Tony Olsson komma ut om ett par år också, då. Han var trots allt bara med när Jackie skjöt ihjäl sina poliser..

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför tycker media så synd om henne? Den uppfattningen man får när man läser artiklarna... :o

Det är något jag också tycker är konstigt.

Hon har begått ett brott och har dömts enligt rådande lagar i det land brottet begicks. End of story.

Jag ser inget skäl till att hon bör flyttas till Sverige heller för den delen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känner att jag bumpar den här tråden och ser om ni har någonting att säga om att hon förmodligen frisläpps någon gång under 2011. Jag står fast vid det jag skrev i tråden i våras. Tycker det är totalt idiotiskt att släppa henne lös. Om vi gör det kan vi låta Tony Olsson komma ut om ett par år också, då. Han var trots allt bara med när Jackie skjöt ihjäl sina poliser..

Läste bara trådstarten nu men hon har väl suttit typ 30 år i fängelse när hon frisläpps då? Är inte det nog?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hon har MEDVERKAT vid brott, inte begått ett SJÄLV! Och det har kostat henne MYCKET att göra en sådan korkad sak. GIVETVIS har människan sonat sitt brott och de synder hon begått. Hela hennes liv är ju i princip åt helvete. Låt henne leva i lugn och ro den sista tiden. Vad är vi, Thailand?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läste bara trådstarten nu men hon har väl suttit typ 30 år i fängelse när hon frisläpps då? Är inte det nog?

Inte med tanke på vad hon har gjort, nej. Vet inte med dig, men jag gillar inte 70-talstänket vi har här i Sverige. Skylla de kriminellas gärningar på någon annan hela tiden. Aldrig hennes eget fel. Och vad jag äcklas ännu mer av är hur hon kommer utnyttja allt det här när hon väl är ute. Försöka övertyga svenska folket om att hon är from som ett lamm, att hennes pojkvän var elak, osv. Min pappa påstår att ungefär hälften av Sveriges kriminella återfaller i en brottslig bana efter avslutat straff (Nu kan jag ju inte tolka det här som den säkraste källan i världen, men min dator kan inte öppna pdf-filerna med statistik som jag försökte ladda ner, så om han har fel så får ni gärna säga till), och jag skyller det på rehabiliteringsmetoden vi har här, istället för att faktiskt straffa den som har gjort något. Visst är det viktigt med rehab, men man måste avskräcka personen från att begå ett brott igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte med tanke på vad hon har gjort, nej. Vet inte med dig, men jag gillar inte 70-talstänket vi har här i Sverige. Skylla de kriminellas gärningar på någon annan hela tiden. Aldrig hennes eget fel. Och vad jag äcklas ännu mer av är hur hon kommer utnyttja allt det här när hon väl är ute. Försöka övertyga svenska folket om att hon är from som ett lamm, att hennes pojkvän var elak, osv. Min pappa påstår att ungefär hälften av Sveriges kriminella återfaller i en brottslig bana efter avslutat straff (Nu kan jag ju inte tolka det här som den säkraste källan i världen, men min dator kan inte öppna pdf-filerna med statistik som jag försökte ladda ner, så om han har fel så får ni gärna säga till), och jag skyller det på rehabiliteringsmetoden vi har här, istället för att faktiskt straffa den som har gjort något. Visst är det viktigt med rehab, men man måste avskräcka personen från att begå ett brott igen.

Du föreslår öga för öga eller vad? Hur ska vi straffa de som begår brott? Har ytterst svårt att se hur det skulle bli bättre att stoppa fler i fängelse än att försöka hjälpa dem. Om 50% återfaller i en brottslig bana, inkluderar det även folk som blir tagna för snatteri och andra småstraff?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte med tanke på vad hon har gjort, nej. Vet inte med dig, men jag gillar inte 70-talstänket vi har här i Sverige. Skylla de kriminellas gärningar på någon annan hela tiden. Aldrig hennes eget fel. Och vad jag äcklas ännu mer av är hur hon kommer utnyttja allt det här när hon väl är ute. Försöka övertyga svenska folket om att hon är from som ett lamm, att hennes pojkvän var elak, osv. Min pappa påstår att ungefär hälften av Sveriges kriminella återfaller i en brottslig bana efter avslutat straff (Nu kan jag ju inte tolka det här som den säkraste källan i världen, men min dator kan inte öppna pdf-filerna med statistik som jag försökte ladda ner, så om han har fel så får ni gärna säga till), och jag skyller det på rehabiliteringsmetoden vi har här, istället för att faktiskt straffa den som har gjort något. Visst är det viktigt med rehab, men man måste avskräcka personen från att begå ett brott igen.

Tragiskt tänkande.

Vet du egentligen vad det kostar att ha någon inspärrad så där?

Du borde ställa dig själv några frågor:

1) vad är syftet med det rättssystem vi har idag?

2) Vilket syfte vill man uppnå när man låser in en människa, och vilket vill man uppnå när man släpper UT, en människa?

3) Hur är en människa som har suttit i fängelse i 40+ år, alltså totalt avskild från övriga samhället, när denne släpps ut?

Det där snacket om att avskräcka folk är helt meningslöst. Ta en titt på USA, där är deras "avskräckande straff" totalt meningslösa. Brottsligheten ökar istället.

Vad gäller din pdf statistik så finns det en statistik för varje du har som motbevisar din.

Statistik är inte helt tillförlitligt.

Sen säger du att "jag gillar inte 70-talstänket vi har här i Sverige. Skylla de kriminellas gärningar på någon annan hela tiden." för att i nästa andetag säga: "jag skyller det på rehabiliteringsmetoden vi har här, istället"

Det finner jag ganska underligt faktiskt...

Jag tycker absolut inte man kan skylla på rehabiliteringsmetoderna. Snarare de som rehabiliteras. Vill man inte rehabiliteras kan man bli TVINGAD till det. Det måste man vilja själv. Så skyll på dem som inte tar emot den hjälp som finns...

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du föreslår öga för öga eller vad? Hur ska vi straffa de som begår brott? Har ytterst svårt att se hur det skulle bli bättre att stoppa fler i fängelse än att försöka hjälpa dem. Om 50% återfaller i en brottslig bana, inkluderar det även folk som blir tagna för snatteri och andra småstraff?

Jag bad min pappa titta upp statistiken lite, och vid grövre brott rör det sig tydligen om hela 90% som återfaller. När alla brott, som t.ex. snatteri ingick, var återfallsantalet på 29% bland kvinnor, och runt 40% bland män..

Jag föreslår ju knappast ett arbetsläger, men har man dömts till 45 år så ska man sitta 45 år, och hon ska vara otroligt glad att hon inte fick stolen där borta.

Som tur är har hon en villkorlig dom på 15 år, och jag både hoppas och tror på att hon kommer sumpa den chansen.

Vice: Vad jag menar är självklart att 70-talstänket för mig är rehabiliteringsmetoden. Jag vet så otroligt många som var någonstans i din ålder på den tiden, som tyckte så otroligt synd om fångarna, och vad jag ser det som så har det inte ändrats ett smack. Nu kanske det inte alls var så det fungerade inne på fängelserna, men det var så jag vet att många tyckte, och det är så man verkar tycka idag också. 70-talstänk-->rehabilitering, inte straff.

1) vad är syftet med det rättssystem vi har idag? Jag ser det som att vi, istället för att ger folk en läxa som är si och så lång, så säger vi att det är synd om personen, och att vi ska göra allt vi kan för att hjälpa denne. Jag tycker inte att det fungerar.

2) Vilket syfte vill man uppnå när man låser in en människa, och vilket vill man uppnå när man släpper UT, en människa? Här har vi helt klart delade åsikter. När en person åker in ska han/hon ta sitt straff. Sitta av sin tid. Studera? Visst! Gör det du tror krävs för att kunna stå för att du har tagit ditt straff i framtiden. När man släpper ut en människa ska han/hon inte bara känna sig redo för det, de måste bevisa det. Jag tror att vi med våra metoder idag (villkorlig efter 2/3 sutten tid) släpper ut folk för oförberedda, och nu talar jag om folk som har begått brott liknande Annikas.

3) Hur är en människa som har suttit i fängelse i 40+ år, alltså totalt avskild från övriga samhället, när denne släpps ut? Missanpassad, förvirrad? Tycker du istället att de skulle ha låtit henne sitta kanske 15-20 år?

Vill gärna ha din syn på saken! :o

Du säger att det är upp till fångarna själva hur de väljer att behandla sin situation. Jag anser att den hjälp vi har idag klart inte håller när man ser på återfall. Vad beror återfallen på, tycker du? Att fångarna är dumma? Att den hjälp de har blivit erbjudna är prima ballerina? Jag tror att, avskräcker man fångarna från att begå brott igen, parallellt med rehabilitering, så kommer återfallsstatistiken minska. Vi lägger allt för stor vikt på rehabiliteringen idag.

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bad min pappa titta upp statistiken lite, och vid grövre brott rör det sig tydligen om hela 90% som återfaller. När alla brott, som t.ex. snatteri ingick, var återfallsantalet på 29% bland kvinnor, och runt 40% bland män..

Jag föreslår ju knappast ett arbetsläger, men har man dömts till 45 år så ska man sitta 45 år, och hon ska vara otroligt glad att hon inte fick stolen där borta.

Som tur är har hon en villkorlig dom på 15 år, och jag både hoppas och tror på att hon kommer sumpa den chansen.

Men seriöst, hon har ju suttit 30 år eller vad det blir. Tycker du alla som mördat ska sitta resten av livet? Och visst ska hon vara glad som slapp dödsstraff.. men vadå?

Fattade villkorlig-grejen nu, trodde innan att hon redan suttit 45 år.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...