Jump to content

Annika Östberg flyttas till Sverige!


Vice.
 Share

Recommended Posts

Jag bad min pappa titta upp statistiken lite, och vid grövre brott rör det sig tydligen om hela 90% som återfaller. När alla brott, som t.ex. snatteri ingick, var återfallsantalet på 29% bland kvinnor, och runt 40% bland män..

Ojojoj, nu får du allt ta och roffa hit statistiken hörredu! Vart går gränsen för grövre brott? Eller visar statistiken bara att de som begår grövre brott återfaller i en kriminell bana igen alltså? För jag har ytterst svårt att se hur någon som t.ex är dömd för mord skulle bli det igen, iallafall i hela 90% av fallen.

Finns det statistik på hur det ligger till i andra länder?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så! Har inte orkat läsa allting ännu så jag kan mycket väl ha fel, men det var vad vi lyckades sniffa åt oss av all information som fanns där.

Edit: Så där i efterhand ser jag verkligen inte vart jag fick 90% ifrån.. My bad

http___www.bra.se_extra_measurepoint__module_instance_4_name_Sammanfattning__terfall_i_brott__r_2003_url__dynamaster_file_archive_090727_2dfb78c4a541fc58cff8fd8063c9114b__25c5terfall_2520i_2520brott_25202003.pdf

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

felshoe: Du säger att folk som sitter 2/3 av straffet inte är beredda på att släppas ut. Ju längre de sitter ju mer oförberedda blir de. Ju längre någon sitter, ju svårare blir det att anpassa sig när man kommer ut.

det är därför man har permissioner, och förkortning av straff. Folk måste hålla kontakten med samhället. Att återanpassa folk minskar brottsligheten mer än det gör med hemska avskräckande straff.

Och nej, hon har inte berövat andra människor livet. Hon har hjälpt till att ladda en mördares vapen.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

felshoe: Du säger att folk som sitter 2/3 av straffet inte är beredda på att släppas ut. Ju längre de sitter ju mer oförberedda blir de. Ju längre någon sitter, ju svårare blir det att anpassa sig när man kommer ut.

det är därför man har permissioner, och förkortning av straff. Folk måste hålla kontakten med samhället. Att återanpassa folk minskar brottsligheten mer än det gör med hemska avskräckande straff.

Och nej, hon har inte berövat andra människor livet. Hon har hjälpt till att ladda en mördares vapen.

Mördaren var för drogad för att ladda vapnet själv, så hon hjälpte honom. Om hon inte varit där hade ingen dött. End of story

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar som att du tar ganska lätt på det? Var ju dessutom inte det enda hon gjort. Och, isf har väl inte pojkvännen heller berövat någon livet? Det var ju pistolkulan som gjorde det.

Vrider man det åt andra hållet så var det ju den som tillverkade kulan också delaktig. Inte för att jag håller med Vice men ändå...

---

felshoe:

90% av de med brottsbelastning (10 lagförningar) återfaller så helt fel hade du inte.

Men samtidigt så är det där bara statistik och inget annat. Jag skummade bara snabbt igenom den men inget av det jag läste fick mig att tro att återfallen skulle bli mindre bara för att man låser in folk i 5 år istället för 1 år. Särskilt om man faktiskt försöker hjälpa de som sitter 1 år att bättra sig istället för att låta de ruttna i sin cell. Jag tror du borde visa lite mer tillit till de som skapat Sveriges rättssystem, de borde veta vad de pratar om.

Som exempel, tror du verkligen att någon som åker dit för grov misshandel (även andra gången) vid brottet tänkte till över hur slappa straff Sverige har och därför bestämde sig för att "amen det är ju lugnt" och fortsatte med misshandeln?

Redigerad av DrStupid
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vrider man det åt andra hållet så var det ju den som tillverkade kulan också delaktig. Inte för att jag håller med Vice men ändå...

---

felshoe:

Som exempel, tror du verkligen att någon som åker dit för grov misshandel vid brottet tänkte till över hur slappa straff Sverige har och därför bestämde sig för att "amen det är ju lugnt" och fortsatte med misshandeln?

Jag tror inte att han hade avskräckts från att göra det igen ifall han hamnade i en situation där det skulle kunna hända någonting liknande, men jag tror ju inte heller att han skulle gå ut och slå personer för att "det är ju lugnt".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För de boende i Lake County i nordvästra Kalifornien kommer den 2 maj 1981 alltid att förknippas med mordet på polismannen Richard Helbush.

Helbush, som jobbat som polisman i 13 år, var på väg hem efter ett arbetspass när han såg en bil med punktering vid vägkanten på Highway 29. Han ska ha stannat och frågat om han kunde hjälpa till, men blev istället skjuten tre gånger i ryggen och en gång i bakhuvudet.

Den döde Helbush dumpades vid vägkanten, samtidigt som Annika Östberg Deasy och pojkvännen Bob Cox stal hans tjänstevapen, plånbok och polisbilen.

Upprinnelsen var ett mord några dagar tidigare, då Bob Cox ska ha skjutit ihjäl en restaurangägare efter ett bråk. Cox och Östberg Deasy flydde därefter till Lake County där de stötte på Richard Helbush.

en av polismännen som var på plats och som skottskadades. Han drabbades hårt, blev alkoholberoende och dog på grund av leverproblem.

Efter deras flykt krashade de och henns pojkvän blev skjuten flera gånger i skottlossningen. Därför kunde han inte ladda om vapnet själv.

Hon bör vara skyldig till mord, vilket hon också är. Det är också ganska konstigt att hon är "svensk" trots att hon emigrerade till USA när hon var 11 år gammal...

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...