Jump to content

Meditation


P-C
 Share

  

43 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Nå, go vänner. Hur förhåller ni er till hjärnans djupare stadier?

Meditation är en systematiskt använd psykisk och kroppslig teknik som innebär fokusering och koncentration kombinerad med avspänning. Stilla begrundan, att lyssna inåt, försjunkenhet. Det finns olika former av meditation men meningen är att man ska få stopp på sina tankar, att stilla sitt sinne. Meditation inrymmer olika tekniker för att (vanligtvis) nå ett tillstånd av djup avspänning och vidgat medvetande.

Ordet meditation kommer från latinets meditare, som betyder att föras mot mitten, mot centrum.

Det är svårt att ge en allmängiltig definition på vad meditation är. Det kan sägas vara en metod som kan leda till ett förändrat medvetandetillstånd, t.ex. en upplevelse av djup inre ro, av "rent medvetande" eller av en sammansmältning av jaget och omvärlden: skillnaden mellan subjekt och objekt upphävs och en upplevelse av total enhet med allt existerande kan uppnås.

Det vanligaste är att man sitter stilla och avspänt med slutna eller halvöppna ögon och fokuserar sin uppmärksamhet och sitt medvetande på någon inre föreställning eller, tvärtom, på att inte ha någon inre föreställning alls. Det mest grundläggande i meditationsprocessen är att behärska uppmärksamheten. Den objektinriktade meditationen innebär att man begränsar eller koncentrerar uppmärksamheten på ett föremål för meditation, såsom en bön, energi-centra i kroppen (chakras) eller en imagination. Imaginationer innebär att man föreställer sig färger, former och/eller ljud (mantras). Den objektlösa meditationen är en öppen uppmärksamhet och mottaglighet för såväl yttre som inre stimuli. Denna meditationsform kallas ibland även djupmeditation och betecknar då ett medvetandetillstånd snarare än en viss meditationsteknik. Detta tillstånd är vanligen målet med de flesta meditationsformer.

Meditation presenteras i väst ofta som en metod för avspänning. Detta har sin grund i att vissa fysiologiska förändringar kan uppstå under meditation och registreras; förändringar som är de rakt motsatta till en stressreaktion:

- minskad andnings- och pulsfrekvens,

- minskad syreförbrukning,

- minskad ämnesomsättningshastighet,

- sänkning eller stabilisering av blodtrycket,

- minskad ledningsförmåga i huden,

- för de olika meditationsformerna specifika lugna och jämna hjärnvågsmönster som annars är sällsynta i vaket tillstånd.

Betänk också att en timmes djupmeditation är lika med tre timmars sömn.

Själv mediterar jag till och från men har nyligen tagit upp det igen och känner att jag kommer "djupare" för varje gång jag gör det. Oftast är det inte så långa sessioner - det tar ungefär en kvart-halvtimme innan jag är i meditativt stadie och där stannar jag väl max en timme. Jag är inte så mycket för mantras eller chakra-idéen utan det är mest så att jag sätter på lite Pink Floyd eller något meditationsband (

), sätter mig i lotusställning, slappnar av och koncentrerar mig på min andning. Efter ett tag känner jag hur kroppen pulserar av andetagen och att mina externa lemmar långsamt domnar bort. Öronen slår igen och jag befinner mig i intet. Låter som hippiesnack men ni som inte har testat - testa! Det är en förbaskat häftig upplevelse att komma in i djupmeditation.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nån fysisk reaktion får jag inte på det, så jag går väl aldrig över helt till det som ska kallas meditation. Men jag sitter/ligger ofta och blundar, och tänker på antingen ingenting, eller en väldigt specifik sak just då. Man slappnar av och jag antar att pulsen sänks, men det är ingen skillnad i tankegångarna mot vad jag brukar uppleva. Jag går alltid och grunnar på väldigt mycket, min inre monolog är rätt komplex och slutar heller nästan aldrig, om jag inte har nåt för händerna.

Just nu kan jag nog bara komma på ett tillfälle då jag inte tänker, och det är när jag spelar tevespel. Antingen är det för att spelet går via automatik och inte kräver nån tankeverksamhet, eller så är det att jag skjuter undan tankarna och sysslar med underhållning istället. Vanligen. Men det händer att jag stänger av teven och ljudet en stund för att tänka färdigt, kanske till och med avsluta helt och hållet och tänka klart.

Hm. Jag kanske mediterar trots allt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nån fysisk reaktion får jag inte på det, så jag går väl aldrig över helt till det som ska kallas meditation. Men jag sitter/ligger ofta och blundar, och tänker på antingen ingenting, eller en väldigt specifik sak just då. Man slappnar av och jag antar att pulsen sänks, men det är ingen skillnad i tankegångarna mot vad jag brukar uppleva. Jag går alltid och grunnar på väldigt mycket, min inre monolog är rätt komplex och slutar heller nästan aldrig, om jag inte har nåt för händerna.

Just nu kan jag nog bara komma på ett tillfälle då jag inte tänker, och det är när jag spelar tevespel. Antingen är det för att spelet går via automatik och inte kräver nån tankeverksamhet, eller så är det att jag skjuter undan tankarna och sysslar med underhållning istället. Vanligen. Men det händer att jag stänger av teven och ljudet en stund för att tänka färdigt, kanske till och med avsluta helt och hållet och tänka klart.

Hm. Jag kanske mediterar trots allt?

Tycker inte att spela TV-spel räknas som meditation. :)

Alltså, skillnaderna i tankegångarna manifesterar sig inte av sig själva - det är din hjärna och du får ta kontroll över den. Essensen av meditation är att komma till ett stadie där man är tom i bollen men ändå medveten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...