Jump to content

Dagens Julmat!


The Dude
 Share

Recommended Posts

Haha. Får du inte äta med din familj? Ett tips är att Chicken Caribo-soppa till tortellinin, det är sjukt gott.

De är alltid iväg och roar sig eller jobbar eller något annat dumt! Ikväll var de på söderport.

Tack för tipset :P Har testat lite andra soppor av olika sorter jag kommit över billigt, men inget med kyckling. Och kyckling som är så gott!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 57
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Som sagt, det blir svårt att slå The Dude med pampigaste julbord, men jag blev mer än mätt av vårt.

Saltgurka, räfflade rödbetor, rödbetssallad, sallad med tomat och mandarin, ägghalvor

mad rom, kaviar, majonnnäs, och dill. I bakgrunden skymtar gräddfilssås, stuvad rödkål,

gravad lax med citron och dill, och brysselkål

Julskinka, hemtrillade köttbullar, prinskorv

Bröd

Brysselkål, m.m

Gravad lax, gravlaxsås

Ägghalvor

Köttbord

Min bror hobbybagaren styrde upp ett sjukt gott bröd gjort på vildjäst och surdeg, med

valnötter och russin

Janssons frestelse fick också plats

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt Axel! Du kan det här med matfotografering, kort skärpedjup är nyckeln.

Synd bara att jag inte kan fixa det med min kamera. Att haxxa med olika typer av oskärpa i photoshop kanske skulle funka i och för sig?

Oh, tack :mf_doof:

Skärpedjup, Ljussättning, Upplägg och Miljö (det som ligger omkring) är det viktigaste att tänka på. SLUM-regeln är det vedertagna namnet.

Det kan gå att trixa lite i Photoshop, men det är svårt att få det att se naturligt ut. Du verkar fota rätt myket, och är intresserad av det - inte dags att uppgradera till systemkamera?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oh, tack >_<

Skärpedjup, Ljussättning, Upplägg och Miljö (det som ligger omkring) är det viktigaste att tänka på. SLUM-regeln är det vedertagna namnet.

Det kan gå att trixa lite i Photoshop, men det är svårt att få det att se naturligt ut. Du verkar fota rätt myket, och är intresserad av det - inte dags att uppgradera till systemkamera?

Jag har ju som sagt hittat min kamera... i mitt eget hem efter mina föräldrar tappat bort den och sen köpt en ny fast svart, och eftersom den redan är så pass bra för att vara kompakt så känns det inte värt 5K+ för en system. Men jag har funderat på det, någon gång kommer den.

---

OnTopic: Maten idag har varit bra och njutbar indeed. Random frukost. Till brunch vid 15-tiden: julbordsrester bestående av så gott som allt som fanns på dopparedagen. Till det: gamla snapsen samt två nykryddade jag snickrade ihop natten innan och St.Peters Winter Ale. Mer snapsvisor och allt det där =)

Då var det fina att det kändes som att klockan var minst nio, speciellt efter kaffet och avecen som kom därpå, men den var ju bara typ sex. Jag och några till var ute i växthuset och rökte diverse rökverk och gick in och spelade poker med mer öl. Sen vid 23-tiden gick vi ut och tände en grillglöd och grillade riktigt schysta tyska korvar med bröd. Mer poker, rådjursmackor m. majonäs och sen ytterligare dryckenskap. Lång och härlig kväll som sagt som nu mer eller mindre har rundats av. GOD MATJUL!

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nice, din släkt vet verkligen hur man smörjer kråset! :doh: Är ni sådär allihop? :)

Mm, alla på den här sidan av släkten är ganska matgalna, något jag uppskattar väldigt mycket!

Nu på nyår som jag ska fira hemma med familjen och en del gäster blir det ett sorts filodegssnax till välkomstdrinken, hummersoppa till förrätt, oxfilé till huvudrätt samt en ej ännu bestämd efterrätt. Kommer bli gooooott.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...