Jump to content

Fildelning


ZcruweN
 Share

Recommended Posts

Lyckades fixa till mig ett Spotify konto och jag är på helt samma spår. Ser dock inte varför man skulle vilja betala? Vad jag förstått så är det bara att man slipper reklamen mer eller mindre (vilket jag inte ser som ett problem, har fått höra två stycket 20sekundersklipp under 2 dygn av användning).

Nä, som sagt. När spotify har tillräckligt mycket bra musik som jag själv lyssnar på kommer jag nog tanka musik helt och hållet, använder sällan walkman på telefonen, så ser ingen mening med att ha musik liggande och ta plats på datorn om man kan få det streamat. Det enda är väl om man skulle bli utan internetuppkoppling, vilket i dagens samhälle är ganska svårt att undvika.

Jag har hört Snow Patrol-reklamen några för många gånger, börjar bli måttligt irriterad på den. Kommer det mer varierad reklam i framtiden så går det mycket väl leva med, så länge inte reklamen börjar förekomma allt oftare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 87
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag har hört Snow Patrol-reklamen några för många gånger, börjar bli måttligt irriterad på den. Kommer det mer varierad reklam i framtiden så går det mycket väl leva med, så länge inte reklamen börjar förekomma allt oftare.

Är det en svensk reklam? Jag har bara haft Rix Morgonzoo. Minns iofs inte vad dom snackade om.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det en svensk reklam? Jag har bara haft Rix Morgonzoo. Minns iofs inte vad dom snackade om.

Nae, det är någon från bandet som säger att han gillar spotify och att man borde lyssna på deras senaste album, om man vill.

Rix har jag också hört ett par gånger. Och Per Gessle. Fy fan för Rix och Per Gessle.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Spelar du dummare än vad du är?

Fildelningen sågs som en bra grej när man gick hem till varandra och spelade in kompisens vinylskivor till kassett, folk bytte musik och rökte jazzpipa. Inga stora företag som blev giriga.

Ja det stämmer nog att det är den stora skalan som lett till all uppståndelse och de nya lagarna.

Edit: bemöda dig föresten inte med att svara. Jag tänker inte diskutera saker med dig eftersom du inte tar forum som kommunikationsform på allvar, blir tråkigt och irriterande att prata med såna personer.

Och du kallar mig dum därför att? det jag sa om nazism?

Det var nyligen någon som sa följande om mig :

Du inte tar forum som kommunikationsform på allvar

Och där har vi svaret, jag är aldrig seriös när jag säger sådant. (t.ex om nazism, negrer, tjockisar och annat äckell) Har du inte förstått det (än) så är det fan du som är dum, tappad av vagnen och bakom flötet, big time!

Jag kan kommunicera via forumsform om det är så, men det här forumt är bara lek. De som verkligen försöker vara seriösa, få respekt, visa sig smarta, försöker på tok förmycket vilket bara gör dem...jobbiga.

Redigerad av FerkurZ
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skivindustrin har alltid varit motsträviga vad det gäller ny teknik, vare sig det gällt radio, kasettband, VHS, YouTube eller fildelning. Till och med singeln som format har de en gång i tiden bara sett som en stor konkurrent. Anledningen till att det varit såhär är förmodligen för att de i bestämmande position varit alldeles för rädda för att tappa kontrollen över marknaden, som de ser det.

Även om fildelning enligt vissa studier inte påverkar skivförsäljningen så mycket (vilket jag dock tror att den gör) så tycker de inte om det eftersom de, just det, känner att de förlorar kontroll över marknaden.

Jag tror på fildelning. Kanske inte för att det i alla avseenden är moraliskt riktigt att fildela, men för att jag inte anser att det går att stoppa tekniken. Man måste hitta nya affärsmetoder (Spotify är ett underbart exempel). Jag tror inte heller att IPRED-lagen eller någon liknande lag kommer stoppa fildelningen, vad som händer när man jagar de skyldiga är att man driver dem till andra metoder att fildela.

Någon som hört talas om Darknets?

Darknet är ett nätverk där allt informationsbyte sker genom en himla massa servrar, vilket gör att allt man gör på internet blir anonymt. Det är, vad jag förstått det som, helt omöjligt att se vem som har gjort vad. Om flykten från sajter som ThePirateBay till darknets sker så kommer inte skivindustrin ha särskilt mycket att säga till om. Dessutom har de en del andra konsekvenser, som att det även blir omöjligt att stoppa spridningen av diverse olaglig porr. Om en lag liknande IPRED för utvecklingen åt detta håll är jag extremt mycket emot den.

Frågan är dock som det går att stoppa Darknets, med eller utan IPRED-lagar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har pratat med ganska många kulturskapare under hösten och precis som hos de flesta vanliga användare, och mig själv, finns det en dubbelmoral. De flesta är överens om att artister och medieproducenter ska ha en viss ersättning för sitt arbete, samtidigt som de i nästa mening påstår att information ska vara fri. Det är svårt att se hur det egentligen ska gå ihop. Den "nya" tekniken möjliggör iofs spridning av musik och film på ett helt annat sätt en tidigare Jag pratade med en kille från ett välkänt svenskt band, och han sa att skivförsäljningen inte betyder någonting för ekonomin, utan det är konsterterna som drar in pengar.

Men det krävs helt klart nya lösningar. Medans skivbolagen har knipit sig fast vid CD-skivan, har människor blivit bekväma och vant sig vid att det ska gå snabbt och det ska helst vara gratis att få tag på kultur. Spotify är ju (som sagt några gånger) bäst, bättre än mp3. Men film är svårare. Visserligen går folk på bio som aldrig förr, men frågan är om det räcker för de små bolagen. Det är ju lite tråkigt om det bara är Hollywood kvar i slutändan. Det krävs kanske någon bredbandskatt, pengarna kanske inte blir fördelade på bästa sätt, men hellre det än de nya lagarna som är på gång.

En tråkig aspekt med fildelning är att film och musik har förlorat sitt värde. För 10 årsedan kunde man bli skitglad om man fick ett bra album i julklapp, idag kan man be en kompis att skicka över 10 000 låtar och man bryr sig knappt.

Edit: och jag kommer fortsätta tanka. Det tråkigaste skulle vara om man inte kunde titta på alla serier längre. Att man skulle behöva vänta 3 år på DVD eller att det sänds i Sverige.

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Nu bumpar jag den här igen med en liten fråga.

Det är ju om vi så säger "olagligt" att ladda ner nånting från internet.

MEN

Låt oss säga att du spelar in nått som är Copyright skyddat från tv'n istället?

Borde inte det bli samma sak fortfarande med tanke på att det fortfarande är någon som äger skiten du spelar in fortfarande? För liksom, låt oss säga att jag hittar världens låt i en film (och det är exakt hela låten utan nått brejk med nå snack eller liknande) och spelar in filmen, för att sedan bestämma mig för att rippa ut låten ur filmen?

Det blir ju fortfarande samma sak....... Eller är jag helt ut och cyklar nu?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu bumpar jag den här igen med en liten fråga.

Det är ju om vi så säger "olagligt" att ladda ner nånting från internet.

MEN

Låt oss säga att du spelar in nått som är Copyright skyddat från tv'n istället?

Borde inte det bli samma sak fortfarande med tanke på att det fortfarande är någon som äger skiten du spelar in fortfarande? För liksom, låt oss säga att jag hittar världens låt i en film (och det är exakt hela låten utan nått brejk med nå snack eller liknande) och spelar in filmen, för att sedan bestämma mig för att rippa ut låten ur filmen?

Det blir ju fortfarande samma sak....... Eller är jag helt ut och cyklar nu?

Klart det är samma, det är ju ännu samma film! Tror jag... Allt som är copyrightskyddat är olagligt att ladda ner.

BTW, hur är det med musik, får man använda vilken låt som helst i sin youtubefilm och vanliga filmer?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

BTW, hur är det med musik, får man använda vilken låt som helst i sin youtubefilm och vanliga filmer?

Får och får - egentligen är ju musiken upphovsrättsskyddad så att den inte får användas i filmer, men det finns ingen chans att Warner Bros skulle jaga varje knodd som har 'Numb' i sin CS-film. Ett intressant undantag när det gäller upphovsrättsskyddad musik i film är att det är tillåtet att ha med vilken låt som helst, bara ljudkällan syns i filmen - dvs. om huvudpersonen joggar med ett par hörlurar, om det klart och tydligt syns en påslagen stereo i bild, eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Får och får - egentligen är ju musiken upphovsrättsskyddad så att den inte får användas i filmer, men det finns ingen chans att Warner Bros skulle jaga varje knodd som har 'Numb' i sin CS-film. Ett intressant undantag när det gäller upphovsrättsskyddad musik i film är att det är tillåtet att ha med vilken låt som helst, bara ljudkällan syns i filmen - dvs. om huvudpersonen joggar med ett par hörlurar, om det klart och tydligt syns en påslagen stereo i bild, eller så.

Intressant, det har jag aldrig hört. Har du någon källa att bjuda på? Inte för att jag inte tror på dig, mest för att jag är intresserad av ämnet. :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant, det har jag aldrig hört. Har du någon källa att bjuda på? Inte för att jag inte tror på dig, mest för att jag är intresserad av ämnet. :mellow:

Tyvärr inte - min källa får då vara min gamla Multimedialärare på gymnasiet Sergiusz Lach som nämnde det under en föreläsning, kan nog luska fram en emailadress om du är intresserad.

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr inte - min källa får då vara min gamla Multimedialärare på gymnasiet Sergiusz Lach som nämnde det under en föreläsning, kan nog luska fram en emailadress om du är intresserad.

VILKET GYMNASIE GÅR DU PÅ???!?!??!

Har en Multimedia lärare som heter Sergiusz Lach.

jag går på IT-Gymnasiet södertörn.

EDIT: Sorry för Offtopic!

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

VILKET GYMNASIE GÅR DU PÅ???!?!??!

Har en Multimedia lärare som heter Sergiusz Lach.

jag går på IT-Gymnasiet södertörn.

EDIT: Sorry för Offtopic!

Vet inte vart han gick innan han tog studenten, men tror du helt seriöst att det i Sverige finns två stycken gymnasielärare i multimedia som heter Sergiusz Lach?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte vart han gick innan han tog studenten, men tror du helt seriöst att det i Sverige finns två stycken gymnasielärare i multimedia som heter Sergiusz Lach?

Var ser du att jag skrev att det finns 2? :naughty:

För det var inte det jag menade, Med stor säkerhet så är det väl samma person som det handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var nog det Matte menade. Dum fråga eftersom det med största säkerhet bara finns en Multimedialärare som heter det. :(

Mjo, men jag ville vara säker :naughty: . "Ingen fråga är dum, det är bara svaren" :naughty:

EDIT: kanske ska lägga ner att skriva här och ta det via PM. Sorry återigen för Offtopic..

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...