Jump to content

Fildelning


ZcruweN
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 87
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Det kan också vara så att dom måste höja priserna just för att ingen köper dom. Visst blir det en ond spiral men när alternativet är att garanterat gå med förlust är det ett lätt val.

Fast priserna har väl inte direkt höjts sen det börjades piratkopieras i stor skala? Inte mer än vanligt iallafall, men jag har iofs ingen direkt koll.

Jag skulle vilja påstå att problemet är tillgängligheten. Folk är lata och de stora bolagen måste inse internet är framtiden. Jag vill inte åka en längre sträcka för att köpa en film som kanske inte ens finns där man letar. Ge mig ett system där jag enkelt kan hyra och köpa filmer, helst ostreamat, och jag kommer garanterat piratkopiera mindre. När jag måste leta runt som en dåre efter en film jag kan hitta på 3 minuter på internet så spelar det ingen roll om filmen kostar 100 eller 10 kronor, inte för mig iallafall.

Annat gäller dock musik men där finns det ju faktiskt lite glädje med att leta runt innan man finner, samt att piratkopiering till viss del kan vara lönsamt för vissa artister. Dock vill jag ha min skiva i handen och skulle inte kunna tänka mig att betala för bara låtarna. Ett betalaccount där man får tillgång till all musik direkt skulle kanske skulle funka dock (typ som Spotify).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, det är ju fel... Men så länge det är möjligt så kommer jag ju göra det.
Jag laddar ner allt jag vill ha, jag har alltid gjort det och så länge det går att göra utan att åka fast lär jag fortsätta. Men ändå; jag kan inte komma ifrån det faktum att någon har suttit och jobbat, skrivit, och spelat in den och jag har inte rätten att sno den, bara för att jag vill ha den. Även om det, självklart, är de stora skivbolagen och andra snikna människor som får största andel av pengarna.

Vart jag vill komma vet jag inte.

edit: Som Ante, alltså.

Vad ni båda sade.

Jag ser egentligen inga argument som berättigar fildelning, lika lite som det finns argument som berättigar annan typ av stöld - för att det är just vad det är, det går inte att komma ifrån. Men lik förbannat kommer jag nog fortsätta, därför att det är så himla lätt, och att det inte finns några konsekvenser. Fan, jäkla snedvridna moral.

Det brittiska rock bandet Radiohead är till viss del för fildelning, där dom på sin hemsida har lagt upp sitt nya album för att bli fritt nerladdat och om personen(erna) i fråga som laddade ner albumet gillade det kan dom donera pengar till bandet. Enligt bandet så tjänade dom 4miljoner pund samma dag som albumet lades ut.

Jag själv tycker att fler ska försöka följa Radioheads princip för att se om dom kan tjäna mer pengar på det här sättet, eftersom jag själv tror att företagen kan tjäna mer på detta vis.

Tänk er om ni en dag ser att det har kommit ut nått nytt spel eller ett nytt album med en artist som ni verkligen vill ha och när ni väl har köpt det så visar det sig att spelet/albumet bara var total skit, med andra ord bortkastade pengar.

Radiohead gjorde en bra grej, och det är kul att se att man tänker i andra banor än att kräva 189:- för en transporterad plastbit med musik. Men om marknaden skulle se ut som så att man fick betala vad man ville, skulle det sluta med att de flesta inte skulle betala någonting. Det funkade för Radiohead - dels för att de har råd att experimentera på detta sätt, och att de är ett av världens i särklass i största band, som redan har en stor skara hängivna fans som vet att de får kvalitet för pengarna. Men de var också de första som gjorde det, vilket ledde till massiv exponering för detta 'fenomen' i media, som säkert lockade många kunder. Skulle Amy Diamond idag 'göra en Radiohead' och släppa sin skiva till det pris kunden är villig att betala, skulle hon få gå tillbaka till gymnasiet och skaffa sig en hederlig utbildning.

Anser att fildelning är ett sätt att visa att vi inte är villiga att betala den absurda summa bolagen vill ha.

198:- för en disneyfilm, 179:- för en cd osv. Tillåt mig skratta...

Sänk priserna drastiskt, och fildelningen minskar.

Priserna har sänkts - en skiva kostar ynka ~90 kr via iTunes, en låt 9 kr, och går att tanka hem med endast ett knapptryck. Disneyfilmsmarknaden har jag ingen koll på tyvärr, men det har i kölvattnet av fildelningens framfart även startats filmtjänster där man kan hyra och köpa filmer online - säkert billigare än för 198 kr.

edit: Och sen är det ju - som DrStupid påpekade - kul att hålla en skiva i handen. Kunde man tvätta bort den här skumma stämpeln, tror jag den illegala fildelningen skulle minska, och betaltjänsterna skulle bli mer använda.

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen är jag emot fildelning, just därför att jag tycker att den som har gjort materialet ska ha sina pengar. Däremot laddar jag ju själv ned den musik jag vill ha, och det har hänt att jag laddat ner filmer och spel. Men annars köper/hyr jag alla mina filmer och köper spel. Musik har jag dock inte köpt på väldigt länge. Jag skulle dock inte ha något emot att betala för något jag laddar ned, men det är oftast så mycket enklare att ta hem materialet gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stör mig på att dom säger att allt som folk tankar = förlust

Jag skulle aldrig ha köpt många av dom skit grejjerna jag tankar, så musik/spel/film industrin har inte direkt förlorat nått av det :confused:

La tassarna på GTA IV, CoD5 och L4D och de ökade bara mitt intresse så att jag nu har önskat och kommer få dom i julklapp istället. Hade jag inte haft möjlighet att lira dom först hade jag inte varit så intresserad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stör mig på att dom säger att allt som folk tankar = förlust

Jag skulle aldrig ha köpt många av dom skit grejjerna jag tankar, så musik/spel/film industrin har inte direkt förlorat nått av det :confused:

La tassarna på GTA IV, CoD5 och L4D och de ökade bara mitt intresse så att jag nu har önskat och kommer få dom i julklapp istället. Hade jag inte haft möjlighet att lira dom först hade jag inte varit så intresserad.

Såsom jag tänker är att om jag hittar ett spel som ser intressant ut så tankar jag ner det, tycker jag om det köper jag det, jag tankade ner cod 4, älskade det och köpte det, samma sak med Far Cry 2, GTA IV och många fler spel, jag ser fildelning som "hela" spelet som demo, är det bra köper jag det, hatar jag det så tar jag bort det inte mer med det...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stör mig på att dom säger att allt som folk tankar = förlust

Jag skulle aldrig ha köpt många av dom skit grejjerna jag tankar, så musik/spel/film industrin har inte direkt förlorat nått av det :confused:

La tassarna på GTA IV, CoD5 och L4D och de ökade bara mitt intresse så att jag nu har önskat och kommer få dom i julklapp istället. Hade jag inte haft möjlighet att lira dom först hade jag inte varit så intresserad.

Det där argumentet håller dock inte i längden då det är väldigt många som inte alls gör så.

Sen kan man ju fråga sig, hur ofta händer det att du går och köper en film som du redan sett?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fildelning ska vara lagligt.

Folk har kopierat filmer och spelat in ifrån tvn sen fucking 80-talet.

YARR, I'M A PIRATE! character0007_1069571_0.gif

Mmm. Men problemet idag, som jag ser det, är att fildelning har blivit för lätt och för "öppet". I princip vem som helst klarar av att ladda hem t.ex. en film idag. Jag önskar att det vore mer... "underground" och krångligt som det var förr i tiden. Jag minns t.ex. ca 2001-2003; då förekom fildelning i relativt stor utsträckning men det var svårare och osynligare. Iofs beror ju en hel del på teknikens utveckling, med snabbare anslutningar och liknande, men iaf...

De nya svenska lagarna (som iofs inte påverkar mig personligen direkt atm) ser jag mest som att man försöker skapa enlighet med övriga västländers lagar. De svenska lagarna har ju varit mycket liberala och det är en av orsakerna till att det finns så oproportioneligt många trackers m.m. med svensk anknytning.

En sak är iaf säker och det är att jag spelar många, många fler spel som jag knappast aldrig ens hade hört talas om, och än mindre köpt, om det inte vore för fildelningen. Det samma kan sägas om filmer och musik, i mindre utsträckning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser fildelning som en bra sak för musiken. Som andra har sagt så finns det många bra band som ligger underground som kan sprida deras musik via fildelning och på detta sätt bli större.

Jag tankar rätt mycket men köper Cdn för att jag vill ha den i min samling. Dom flesta fanatikerna som gillar ett band köper deras cdn skulle jag tro.

Jag tror inte att spel industrin går så mycket back som film industrin gör när det gäller fildelning?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...