Jump to content

Är vi fria?


P-C
 Share

Recommended Posts

Det här är ett ämne jag länge ämnat att ta upp här men tummen har svårt att lämna röven ibland.

Okej, hur ska man formulera sig? Vi lever i Sverige. Ett ganska lugnt och fridfullt land med välfärdssystem och politisk frihet. Du får den sjukvård du behöver, den utbildning du vill ha och det jobbet du eftersträvar samtidigt som du ser dig själv som en fritänkande individ som kan göra vad du vill så länge du verkligen anstränger dig. Det är här någonstans jag börjar se ett problem. Är du verkligen fri och vad är då definitionen av frihet?

Ni har säkert IRL eller på internet stött på dessa anarkovegetarianer som med sprickande röster hävdar att du är förtryckt av ett välslipat system uppdiktat av rika och mäktiga herrar i kostym. Systemet i bestämd form som det kallas i folkmun. Du skrattade säkert inombords och sa något i stil med "Jag anser inte att samhället begränsar mig. Snarare är det på det sättet att jag ser större fördelar i min livskvalitet att vara kvar i det gentemot att försöka bekämpa och undvika det. Samhället tar hand om mig så varför skulle jag bita handen som föder mig?" Fram tills för kanske ett år sen sa jag samma sak. Jag kopplade sånt till Illuminati-dårar och larviga youtube-videos och tyckte att alla som ens nämnde systemet var idioter.

Jag är dock en kille som kan säga att han har haft fel. Det finns ett system men det skapades inte över en natt vid ett långt konferensbord. Systemet som man pratar om har blivit format under hundratals år precis som stenar slipas av sand. Det finns heller inga ledare. Den finansiella eliten håller bara systemet igång, de kontrollerar det inte. Behöver ni bevis? Titta bara ut genom fönstret. Hollywoodfilmer, wrestling, iPods, TV-spel, modetidningar, nyhetsprogram etc. finns för att blidka oss. Demokratiska val är bara en illusion av val. Den tragiska sanningen är att du inte har något val. Allt du har är ägare som äger dig oavsett om det är "sossar" eller "borgare" som sitter i riksdagen. Världens regeringar är lika förtryckta som vi. Vi människor är egentligen medvetna och tänkande varelser, men den mesta media idag vill göra oss ytliga och fördummade. För är vi upptagna med att blondera håret utgör vi ingen fara mot samhället. Systemet är inte intresserad av fritänkande individer och det är därför vårt utbildningssystem suger.

Det som jag tycker är läskigast med hur finanseliten knullar hela världens befolkning är just hur uppenbart det hela är. Att de faktiskt kommer undan med det pga den stora massans oförmåga att analysera sitt eget samhälle. Men vi är rika, right? Pengar på kontot, iPoden i fickan och tangentbordet under fingrarna. Jojo, vi i västvärlden har det allt bra, vi.

Alla bra saker kapitalismen har gett oss har inte varit av "good will" för att de är så rysligt snälla, jag ser det snarare som mutor. Fina saker som ska göra oss fogliga, lätthanterliga och blinda. Finanseliten har inte blivit snäll och godvillig bara för att den slutade utnyttjade folkmassorna i I-länderna, nu utnyttjas folken i asien i stället och vi i väst överröses av materiell rikedom och "frihet" till den grad att vi är helt blinda att se vilka svin storföretagen egentligen är. Vår materiella rikedom och påstådda frihet får vi genom att utnyttja, andra människor, arbetskraften i U-länderna.

Jag förstår att ni nu fnyser lite men tänk efter. Det är något konstigt med friheten som Knutna Nävar sa.

Jag tror mig verkligen inte sitta på massa svar men fråga gärna om något är oklart. :(

http://www.youtube.com/watch?v=9gtuACQ9RMs

Tacka Gud du är lycklig du som fötts i en demokrati.

Här får du arbeta, här får du lön, här får du vara fri!

Det är den bästa av alla världar och här trycks ingen ned,

men det stämmer inte med verkligheten och inte med det du ser!

Det är något konstigt med friheten, något konstigt med friheten.

När du och kamraterna kräver den så finns den inte för er.

Det sägs att du har frihet att ta vilket jobb du vill,

men för den som flyttats till en barack räcker inte friheten till.

Det sägs att frihet att arbeta det är en självklarhet,

men när du står bland de arbetslösa var finns då din valfrihet?

Det är något konstigt med friheten...

Det sägs att du får tillräckligt betalt för ditt idoga knog,

men när du sålt din arbetskraft har du ändå inte pengar nog.

Och när du kräver mer blir friheten en illusion:

"Det finns inga pengar att ta av till dig en så ringa person!"

Det sägs att du ändå har frihet att utveckla din personlighet,

att skapa din egen lycka och bruka din driftighet.

Du närs av en dunkel dröm om rikedom och makt,

du får fly till en värld som du aldrig kan nå av kärlek, lyx och prakt.

Det är något konstigt med friheten...

Nej den lilla frihet du har har din klass fått kämpa sig till

och i detta system kan du inte föra den längre än borgarna vill!

För borgarnas diktatur är den verkliga friheten här,

där arbetarklassen förnedras Och förtrycks av profitbegär!

Det är något konstigt med friheten...

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Systemet = civilisationen, egentligen. Historiskt sett har civilisationer med hög kunskap och respekt för frihet varit framgångsrika. Men allt har sitt pris, som du säger.

Man kan säkert förbättra saker för alla, men man kan nog inte ändra hur saker är overall.

Bluweuph...

Jag är inte intresserad av uppror, samhällsrevolt och revolution, allt jag vill är att folk faktiskt ska vara medvetna om att de blir knullade dag ut och dag in.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur bryter man sig loss från systemet?

Tja, man brukar prata om 4 olika alternativ.

1) Revolution

Folket ställer sig upp mot makthavarna och störtar landet under kaos och förvirring. Problemet med detta är det varken är hållbart, smart eller genomförbart.

2) Isolering

Du flyttar ut i de djupaste skogarna, blir självförsörjande och lever ett stilla men tråkigt liv i harmoni med naturen.

3) Gräsrotskamp

Skapa opinion och medvetande bland folket och uppmuntra till sublim förändring. Många bäckar små..

4) Medvetande

If you are thinking you are winning. When resistance is victory, defeat is impossible.

osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alla bra saker kapitalismen har gett oss har inte varit av "good will" för att de är så rysligt snälla, jag ser det snarare som mutor. Fina saker som ska göra oss fogliga, lätthanterliga och blinda.

Damn straight! Prylar, elektronik, bilar, kläder, bittorrent m.m. är vår tids romerska Colosseum som gör oss blinda för de problem som finns i dagens samhälle, och nu menar jag inte konkreta problem som t.ex. fattigdom och arbetslöshet utan strukturella fel och brister i hur samhället fungerar. Jag har länge varit en förespråkare av free market-principer, och är det fortfarande, men under de senaste åren har min syn delvis förändrats. Vårt nuvarande korrupta ekonomisystem är helt enkelt inte acceptabelt och personligen tror jag att många problem beror på att vi har för stora statsapparater och för stor statlig inblandning i samhället och i ekonomin. Politikerna och de politiska partierna kommer inte att hjälpa oss och de kommer inte att förändra systemet, de är maktlösa och arbetar för sina egna intressen och dessutom driver de egentligen samma grundpolitik, oavsett sina partitillhörigheter.

Verkar som om du har sett en del Carlin btw:

[youtube-old]pUM9l-obnrw[/youtube-old]

:(

--

Give up, just quit, because in this life, you can't win. Yeah, you can try, but in the end you're just gonna lose, big time, because the world is run by the Man. The Man, oh, you don't know the Man. He's everywhere. In the White House... down the hall... Ms. Mullins, she's the Man. And the Man ruined the ozone, he's burning down the Amazon, and he kidnapped Shamu and put her in a chlorine tank! And there used to be a way to stick it to the Man. It was called rock 'n roll, but guess what, oh no, the Man ruined that, too, with a little thing called MTV! So don't waste your time trying to make anything cool or pure or awesome 'cause the Man is just gonna call you a fat washed up loser and crush your soul. So do yourselves a favor and just GIVE UP!
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Damn straight! Prylar, elektronik, bilar, kläder, bittorrent m.m. är vår tids romerska Colosseum som gör oss blinda för de problem som finns i dagens samhälle, och nu menar jag inte konkreta problem som t.ex. fattigdom och arbetslöshet utan strukturella fel och brister i hur samhället fungerar. Jag har länge varit en förespråkare av free market-principer, och är det fortfarande, men under de senaste åren har min syn delvis förändrats. Vårt nuvarande korrupta ekonomisystem är helt enkelt inte acceptabelt och personligen tror jag att många problem beror på att vi har för stora statsapparater och för stor statlig inblandning i samhället och i ekonomin. Politikerna och de politiska partierna kommer inte att hjälpa oss och de kommer inte att förändra systemet, de är maktlösa och arbetar för sina egna intressen och dessutom driver de egentligen samma grundpolitik, oavsett sina partitillhörigheter.

Verkar som om du har sett en del Carlin btw:

:(

--

Förväntade mig något håninlägg av dig men där ser man!

Ja, vi är ju medvetna om de större problemen (men tydligen inte tillräckligt för att orka lyfta ett finger) men de strukturella problemen går förbi obemärkta. Drog en Collusseum-liknelse i ett tidigt "utdrag" faktiskt. Bröd och skådespel åt folket and pay no attention to the man behind the curtain.

Och yes, Carlin. Jag skulle ljuga om jag sa att mycket av det jag skrev i OP inte var inspirerat av honom men med det sagt så menar jag inte att hela min världssyn är baserad på orden av en stå-uppkomiker. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är egentligen frihet? Förmågan att styra över sig själv? Förmågan att styra över andra? Tycker det är helt vrickat samhälle vi har idag där endast en minoritet kan styra över majoriteten av jordens befolkning. Här i Sverige har vi det jävligt bra ändå men tycker att det är synd med alkoholmonopol och andra dumheter. Drogpolitiken bör ses över för just nu är det i de kriminellas händer och de går med profit. Som vanligt är det folket som blir lidande av karteller såsom systembolaget och i mitt fall cannabissäljare i form av höga priser tillskillnad mot vad det kostar att tillverka. Har inte så mycket annat att säga men kommer följa tråden tills vidare.

Peace

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...