Jump to content

Dator skärm


VaXXoR
 Share

Recommended Posts

Hej, har beställt en dator nu som kommer någongång nästa vecka.

Men nu är det så att jag måste köpa en skärm till den.

Tänkte åka förbi Elgiganten, Siba, media markt, computer city och onoff.

Men vilken skärm är en bra spel skärm för det priset?

Sen undrar jag om det är bra att spela på skärmar med widescreen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 62
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Har 22" wide själv, inga problem att spela spel, kanske bara med en del gamla som inte stödjer det men i stort sett alla vettiga spel jag har testat stödjer widescreen..

Dock skulle jag inte skaffa nått mindre än 22", testat att använda min 20" men känns inte rätt.. Så minst 22" imo

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jävligt elakt att inte skriva något om mitt paket i din förra tråd. Vad har du beställt pojk?

Spela på widescreen är inga problem, jag skulle aldrig gå tillbaka till 4:3. De flesta moderna spel har widescreenupplösningar. Annars är det inte någon katastrof att spela med 4:3-upplösning på 16:10-skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jävligt elakt att inte skriva något om mitt paket i din förra tråd. Vad har du beställt pojk?

Spela på widescreen är inga problem, jag skulle aldrig gå tillbaka till 4:3. De flesta moderna spel har widescreenupplösningar. Annars är det inte någon katastrof att spela med 4:3-upplösning på 16:10-skärm.

Haha sorry, men väntade på att en av mina kompisar skulle plocka ihop åt mig :D

Men här är sakerna jag köpte.

Chassi

Nätdel

Moderkort

Hårddisk (2 st)

Grafikkort

Minne (2 st)

Processor

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppsan, du borde ha lyssnat på mig. :doh:

Nåväl, spelar väl ingen större roll så länge du är nöjd antar jag.

Läste iaf att grafik kortet tar Crysis på very high.

Så det kan väll inte vara så illa?

Annars är det väll inte så svårt att byta saker i datorn nu när man plockat ihop en?

Alltså, lättare att bya saker än att byta i en "märkes dator"?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läste iaf att grafik kortet tar Crysis på very high.

Så det kan väll inte vara så illa?

Annars är det väll inte så svårt att byta saker i datorn nu när man plockat ihop en?

Alltså, lättare att bya saker än att byta i en "märkes dator"?

HD4870 gör samma sak bättre för 4-500 kronor mindre. Dock presterar HD4870 ofta pyttelite sämre i just Crysis för att spelet är optimerat för Nvidia. Dra din egen slutsats.

Svårt? Nej, tar fem minuter att byta grafikkort eller minne. Allt utom chassit, som är väldigt subjektivt, var dåliga val enligt mig. Jag vill inte vara taskig och pissa på din glädje över ditt nya system, men jag ville berätta mina tankar. :doh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

HD4870 gör samma sak bättre för 4-500 kronor mindre. Dock presterar HD4870 ofta pyttelite sämre i just Crysis för att spelet är optimerat för Nvidia. Dra din egen slutsats.

Svårt? Nej, tar fem minuter att byta grafikkort eller minne. Allt utom chassit, som är väldigt subjektivt, var dåliga val enligt mig. Jag vill inte vara taskig och pissa på din glädje över ditt nya system, men jag ville berätta mina tankar. :doh:

Dåliga val var det inte, fast man kunde valt bättre. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blir nästan så att jag ba "vafan har jag gjort, måste lämna tillbaks nu!"

Håller datorn för dom nya spelen? ^_^

Den presterar, det är ingen tvivel om saken, förlåt om jag var otydlig på den punkten. Däremot kunde du fått bättre grejer för de pengarna eller likvärdiga grejer för lite mindre pengar. Det handlar inte om att det är dåliga grejer, bara att det finns andra som är mer prisvärda.

Snabbt svar va. :doh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läste iaf att grafik kortet tar Crysis på very high.

Så det kan väll inte vara så illa?

Annars är det väll inte så svårt att byta saker i datorn nu när man plockat ihop en?

Alltså, lättare att bya saker än att byta i en "märkes dator"?

Crysisdx10002_1056322_0.png

Detta är med gamla drivrutiner till ATi. Med 8.10 så vann deras kort 5-10FPS i Crysis.

I de flesta fall slår HD4870 ett GTX260.

---

Till skärmen: http://www.dustinhome.se/pd_5010191194.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den presterar, det är ingen tvivel om saken, förlåt om jag var otydlig på den punkten. Däremot kunde du fått bättre grejer för de pengarna eller likvärdiga grejer för lite mindre pengar. Det handlar inte om att det är dåliga grejer, bara att det finns andra som är mer prisvärda.

Snabbt svar va. :doh:

Suger på dator delar och sånt, har ingen aning om vad som är bra eller dåligt.

Litade på killen som plockade ihop för att han jobbar med datorer och är väldigt inne när det gäller spel.

Hade lite väl brottom när jag köpte eftersom jag aldrig haft en bra speldator.

Har bara kört konsol typ.

Men förstår vad du menar, men så är det ju nästan vid alla köp.

Svårt att få det perfekta köpet.

Men huvudsaken den presterar, och är bättre än min fujitu siemens jag sitter på nu ^_^

Siana: Okej, men crysis är nog inget spel jag kommer lira. Inget jag är sugen på nu iaf.

Spel jag vill fixa till datorn nu är typ Far cry 2 och Dead space.

Redigerad av VaXXoR
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Suger på dator delar och sånt, har ingen aning om vad som är bra eller dåligt.

Litade på killen som plockade ihop för att han jobbar med datorer och är väldigt inne när det gäller spel.

Hade lite väl brottom när jag köpte eftersom jag aldrig haft en bra speldator.

Har bara kört konsol typ.

Men förstår vad du menar, men så är det ju nästan vid alla köp.

Svårt att få det perfekta köpet.

Men huvudsaken den presterar, och är bättre än min fujitu siemens jag sitter på nu :doh:

Siana: Okej, men crysis är nog inget spel jag kommer lira. Inget jag är sugen på nu iaf.

Spel jag vill fixa till datorn nu är typ Far cry 2 och Dead space.

FC2 och Crysis kräver liknande prestanda så ett HD4870X2 skulle vart bättre för dom två spelen också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte bara fråga en sak.

Har ju beställt datorn på postförskott. Kan man skicka tillbaks paketet om man inte vill ha det?

Datorn lär ju komma nästa vecka på posten.

Jag skickade tillbaka ett moderkort till Inet pga felköp. På Posten (Ica) sade jag att jag skulle hämta ut men skicka tillbaka ett paket. Det blev gjort och gratis var det. Hade givetvis haft kontakt med Inet innan.

Så rent tekniskt har du har fortfarande chansen att köpa något annat om du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skickade tillbaka ett moderkort till Inet pga felköp. På Posten (Ica) sade jag att jag skulle hämta ut men skicka tillbaka ett paket. Det blev gjort och gratis var det. Hade givetvis haft kontakt med Inet innan.

Så rent tekniskt har du har fortfarande chansen att köpa något annat om du vill.

Vad hade du gjort?

Vill ju få nått bra för pengar eftersom 11 000 är rätt mycket pengar.

Så svårt bara att veta vad man ska köpa när man själv vet så lite om sakerna.

Men som sagt, spel jag är sugen på är FC2 och Dead space.

Tror man måste betala frakten tillbaks och dit. Vad det går på vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad hade du gjort?

Vill ju få nått bra för pengar eftersom 11 000 är rätt mycket pengar.

Så svårt bara att veta vad man ska köpa när man själv vet så lite om sakerna.

Men som sagt, spel jag är sugen på är FC2 och Dead space.

Tror man måste betala frakten tillbaks och dit. Vad det går på vet jag inte.

Jag hade ju aldrig satt mig i situationen från början så det är svårt att svara åt dig.

Knåpade ihop ett paket med HD4870X2 och C2D E8500 som landade på 11 100 kr på Dustin. HD4870X2 är det kraftigaste grafikkortet på marknaden. Du kan komma mycket billigare undan med HD4870 (se Sianas inlägg) som kostar ca 2 500 kronor (4 500 kronor för X2).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ju aldrig satt mig i situationen från början så det är svårt att svara åt dig.

Knåpade ihop ett paket med HD4870X2 och C2D E8500 som landade på 11 100 kr på Dustin. HD4870X2 är det kraftigaste grafikkortet på marknaden. Du kan komma mycket billigare undan med HD4870 (se Sianas inlägg) som kostar ca 2 500 kronor (4 500 kronor för X2).

Ställde kanske lite fel fråga. Menade hur tycker du att jag ska göra?

Som jag sa kan jag ju så lite om dator saker. Men vill ju köpa en bra dator för mina pengar.

Frågar nog på posten när paketet kommer hur mycket det kostar att skicka tillbaks.

Vill ju inte göra ett onödigt köp. Iofs har jag redan gjort det. Men om jag kan lämna tillbaks det så gör jag hellre det. Vill lixom få så bra jag kan utav pengarna jag lägger ner.

Redigerad av VaXXoR
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ställde kanske lite fel fråga. Menade hur tycker du att jag ska göra?

Som jag sa kan jag ju så lite om dator saker. Men vill ju köpa en bra dator för mina pengar.

Frågar nog på posten när paketet kommer hur mycket det kostar att skicka tillbaks.

Vill ju inte göra ett onödigt köp. Iofs har jag redan gjort det. Men om jag kan lämna tillbaks det så gör jag hellre det. Vill lixom få så bra jag kan utav pengarna jag lägger ner.

Om du kan skicka tillbaka utan större kostnad eller krångel finns det väl ingen anledning att låta bli. Att betala flera hundra för det känns väl kanske inte så aktuellt. Faktum kvarstår att du kan få mer för pengarna.

8GB minne är fullkomligt onödigt, 995 kr/4GB är riktigt dåligt med de specifikationerna (PC6400 CL5). Hårddiskarna är onödigt dyra, plus att de är två är dumt. Chieftec-nätaggregat för de pengarna förstår jag mig inte på, har aldrig sett någon rekommendera Chieftec-agg - jag kan definitivt inte göra det när det finns Corsair för samma pengar. Grafikkortet är inte prisvärt. Moderkortets chipset är förra generationen och moderkortet har en totalt onödig funktion som antagligen kostar extra (DDR3 när du inte ens använder det). Nu vet du mer specifikt vad det är jag har synpunkter på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...