Jump to content

Dead Space & Dead Space: Downfall


Crusader
 Share

Recommended Posts

dead-space-20080610064230538_640w_1044964_0.jpg

Vad kan man säga om Dead Space mer än att det nog är ett av de mäst ambisiösa spelprojekten någonsin?

Inte nog med spelet Dead Space som är en kuslig Sci-Fi skräckis och Webserietidningen (finns att ladda ned på XBox Live/Playstation Network samt ses på t ex GameTrailers) som berättar bakgrundshistoria utan dessutom en animerad långfilm Dead Space: Downfall på DVD/Blu-ray som pre-quel och bakgrundshistoria till spelet.

Spelet har hitils fått mycket possitivt beröm för deras fantasifulla gamplay som t ex i gravitationslöst läge, att man måste använda taktik och t ex skjuta på vissa kroppsdelar och hacka dem i småbitar för att besegra fienderna, hologram grafiken där t ex Inventory syns inne i själva spelet som ett hologram.

De som gillar Half-Life 2 lär gilla att spelet har ett liknande vapen som kan dra till sig saker och skjuta iväg dem.

Dead Space Handling: Skeppet som mekanikern Isaac Clarke jobbar på får ett nödanrop från skeppet USG Ishimura, där han tidigare jobbade. I tron om att skeppet har ett mekaniskt fel så beger Isaac och 2 av hans kollegor sig dit för att hjälpa dem.

Men snart upptäcker de att skeppet är ett spökskepp övertaget av en polymorphisk ras av rymdvarelser som de kallar 'Necromorphs' (Necromorphs verkar påminna väldigt mycket om The Flood i HALO) och det hela blir en lång kamp på liv och död.

Dead Space: Downfall handling: Rymdgruvskeppet USG Ishimura hittar ett mystiskt föremål under en av sina utgrävningar. Konflikter uppstår mellan vetenskapsmännen, som anser det vara ett stort arkiologiskt fynd som behöver utforskas, och de religiösa, som anser att det är ett heligt föremål och är det som skapade universum. Föremålet tas ombord på skeppet och snart bryter helvetet lös.

Vad hände ombord USG Ishimura före spelets början?

Dead Space: Downfall filmtrailer

Dead Space videos:

Teaser

Trailer

Story trailer

Loved Ones trailer

Blinka Lilla Stjärna Där trailer

Strategic Dismemberment: Hur man dödar fienderna

Gameplay 1

Gameplay 2

Gameplay 3

Gameplay 4

Spelet släpps runt Halloween (slutet på October, början på November) och Filmen ska släppas runt 27 October.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om jag är så intresserad av själva spelet men det är allt lite småkul att läsa allt rabalder om spelet. Det ryktades att det bannlysts i både Japan och Tyskland, men enligt tysk lag kan man inte bannlysa en produkt som inte släppts än. Att Japan väljer att bannlysa Dead Space är lite ironiskt med tanke på alla Resident Evil.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
Vet inte om jag är så intresserad av själva spelet men det är allt lite småkul att läsa allt rabalder om spelet. Det ryktades att det bannlysts i både Japan och Tyskland, men enligt tysk lag kan man inte bannlysa en produkt som inte släppts än. Att Japan väljer att bannlysa Dead Space är lite ironiskt med tanke på alla Resident Evil.

Bumpar den här tråden.

Varför bannlyser Japan spelet?

Spelet släpps nästa vecka och jag funderar på att införskaffa mig detta. Någon mer funderar på ett köp? Tycker det verkar högintressant, rymdspelshat till trotts...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bumpar den här tråden.

Varför bannlyser Japan spelet?

Spelet släpps nästa vecka och jag funderar på att införskaffa mig detta. Någon mer funderar på ett köp? Tycker det verkar högintressant, rymdspelshat till trotts...

Det är väl för brutalt, antar jag.

Jag ska nog också köpa det, men inte på release. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Någon som vet om detta spel passar bäst till konsoll eller till pc?

Har svårt för spel som tex cod till konsoll då det alltid blir problem med siktet. Antingen siktar man för långt till vänster och drar man åt höher blir det för mycket.

Finns det aoutoaim på detta spelet, så som i tex silent hill och resident evil?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som vet om detta spel passar bäst till konsoll eller till pc?

Har svårt för spel som tex cod till konsoll då det alltid blir problem med siktet. Antingen siktar man för långt till vänster och drar man åt höher blir det för mycket.

Finns det aoutoaim på detta spelet, så som i tex silent hill och resident evil?

Nepp finns inge autoaim på detta. Därimot när du aimar på nån så får du iallafall fram laserstrålar som hjälper dig att träffa rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som i Resident Evil 4?

Det funkade faktiskt bra. >_<

Ja men R.E hade väl aoutoaim? Eller minns jag fel?

Nej du har rätt det fanns det inte. Men det var ändå betydligt lättare att sikta rätt i R.E än det var i tex resitenc fall of men eller vad det hette. Det där spelet man fick till playstation 3. Man sköt rymdgubbar eller nått.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Nu spelar jag också Dead Space, till PS3! :(

Riktigt bra och kul skräckspel. Fast kanske inte allt jag väntade mig. T ex hela grejen med att man inte bara kan skjuta fiender utan måste hugga av deras kroppsdelar för att stoppa dem är inte så avanserat som jag väntade mig. En vanlig fiende räker det med att skjuta av t ex ett ben och en arm för att döda den. Jag hade rätt mycket väntat mig att man skulle vara tvungen att skjuta av typ alla kroppsdelar för att stoppa dem. Dessutom så går det typ bara att skjuta av huvud, armar och ben, inget annat.

En annan sak är väl att än så länge så är det typ bara uppdrag man gör. Typ "Laga den delen på det där stället" eller "Leta upp deler för att skapa en bomb att spränga en dörr med". Nu har jag ju visseligen bara klarat 2 kappitel (2 banor) av

12

så mycket kan hända än.

Och än så länge har storyberättandet inte varit tillfredställande riktigt heller. Men det kan bero på att jag har sett filmen och läst serierna före så all info jag fått i spelet hitils visste jag redan. Men jag tycker att man får lite förmycket fakta lite för snabbt vilket tar bort lite av mysteriet.

Men i grund och botten, ett mycket bra och roligt (för att inte glömma kusligt) spel som alla som gillar skräckspel av typen Resident Evil 4 eller Sci-Fi skräck borde spela.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Äger också detta spel till PS3, tycker det är grymt bra <_<

Provade demot precis, förklara, hur fan överlever man?

Man dör ju hela tiden. de där jävla varelserna vill ju fan inte dö?

Kom precis innanför den första dörren sen dog jag. Faen vad sur jag blev! Aldrig att jag köper spelet. Tror jag.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Provade demot precis, förklara, hur fan överlever man?

Man dör ju hela tiden. de där jävla varelserna vill ju fan inte dö?

Kom precis innanför den första dörren sen dog jag. Faen vad sur jag blev! Aldrig att jag köper spelet. Tror jag.

Första monstret ska du fly ifrån men sen när du får vapen måste du skjuta i ben och armar för att don skall avlida

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Provade demot precis, förklara, hur fan överlever man?

Man dör ju hela tiden. de där jävla varelserna vill ju fan inte dö?

Kom precis innanför den första dörren sen dog jag. Faen vad sur jag blev! Aldrig att jag köper spelet. Tror jag.

Första gången jag spelade Metal Gear Solid så spelade jag MGS3, jag spelade 10 minuter (efter långfilmen som fungerar som intro). Jag tänkte för mig själv att detta var bullshit, kontrollen var jobbig och svår och kameran va helt oacceptabel m.m. Spelade inte det igen först kanske 3 månader efter jag skaffat det (fick det gratis) och eftersom jag inte hade något annat att spela så var det bara att "just do it-Nike" och har älskat spelet ända sen dess samt resten av serien.

Det jag menar är att du ska inte dissa det först du gått in i spelet helt. Hyr det åtminstone!

Hyra spel

Redigerad av emo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Provade demot precis, förklara, hur fan överlever man?

Man dör ju hela tiden. de där jävla varelserna vill ju fan inte dö?

Kom precis innanför den första dörren sen dog jag. Faen vad sur jag blev! Aldrig att jag köper spelet. Tror jag.

Du må´ste skjuta av dem huvud, armar och ben. (2 kroppsdelar brukar räcka)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...