Jump to content

Isolerad indianstam upptäkt i Amazonas


The Dude
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 137
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Hur gör man när t.ex. indianerna begår ett brott mot en "vanlig" människa?

Vet inte riktigt vad en vanlig civiliserad människa skulle göra mitt ute i urskogen men hittils har det väl inte varit några problem? Om någon skulle få för sig att gå ut och leta efter det där folket får dom väl ta konsekvenserna. Jag tycker fortfarande att det kommer bli färre problem om man bara låter dom leva som dom lever nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dom har sina egna lagar och regler och det kommer alltid finnas någon individ som bryter mot dom. Övriga världen blir inte skadad av att dom lever sitt liv med sina lagar.

Tycker du verkligen det, "så länge det inte påverkar mig är det skitsamma om de plågas"? Ska FN och liknande organisationer BARA gå in och hjälpa folk ifall det finns en egen vinning?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du verkligen det, "så länge det inte påverkar mig är det skitsamma om de plågas"? Ska FN och liknande organisationer BARA gå in och hjälpa folk ifall det finns en egen vinning?

Varför skulle dom plågas? Du har inte tänkt på att dom kanske kommer plågas om vi går in och försöker få dom att anpassa sig efter hur vi lever?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du verkligen det, "så länge det inte påverkar mig är det skitsamma om de plågas"? Ska FN och liknande organisationer BARA gå in och hjälpa folk ifall det finns en egen vinning?

Hjälpa? FN och liknande finns inte i deras värld, och det är helt normalt för dom. Nu vet ni inte äns om det är så och även om det var det, hur tror du FN skulle kunna komma dit och ställa allt till rätta? Indianerna skulle döda varenda jävel som kom dit och störde deras fred.

Vad ska vi då göra, när det nu ligger en massa döda FN snubbar i djungeln och förbannade indianer överallt. Ska vi DÅ döda dom eftersom dom dödade GN snubbarna, eller sätta dom i ett fängelse dom inte förstår? Det skulle aldrig hänt om vi hade gett fan i att "hjälpa" dom från första början.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skulle dom plågas? Du har inte tänkt på att dom kanske kommer plågas om vi går in och försöker få dom att anpassa sig efter hur vi lever?

Eftersom i naturen är det den starkaste som överlever och därför kan man ju tänka sig att det förekommer en del våldtäkt och omänsklig behandling. Ifall det blir brist på mat så kommer denna isolerade befolkning att svälta, det är emot de mänskliga rättigheterna. Om vi hade haft kommunikation med stammen hade de fått bistånd.

Varför skulle de plågas av att se den civiliserade världen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom i naturen är det den starkaste som överlever och därför kan man ju tänka sig att det förekommer en del våldtäkt och omänsklig behandling. Ifall det blir brist på mat så kommer denna isolerade befolkning att svälta, det är emot de mänskliga rättigheterna. Om vi hade haft kommunikation med stammen hade de fått bistånd.

Varför skulle de plågas av att se den civiliserade världen?

Epic fail, den bäst anpassade överlever.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom i naturen är det den starkaste som överlever och därför kan man ju tänka sig att det förekommer en del våldtäkt och omänsklig behandling. Ifall det blir brist på mat så kommer denna isolerade befolkning att svälta, det är emot de mänskliga rättigheterna. Om vi hade haft kommunikation med stammen hade de fått bistånd.

Varför skulle de plågas av att se den civiliserade världen?

I deras värld kanske det inte är något problem med "omänsklig behandling". Dom lever fortfarande och har säkert gjort det väldigt länge så jag tror nog att dom vet hur dom ska få mat på bordet. Jag tror att ett möte med den civiliserade världen skulle rubba deras livsstil enormt mycket. Du kan tänka dig själv om du själv helt plötsligt skulle behöva leva utan all den teknik vi har idag, hur hade du tagit det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Epic fail, den bäst anpassade överlever.

Åh Mr. Wise Ass har läst biologi. Jag är ett sådan episkt misslyckande...

StellHell: FN-insatser var en liknelse, det finns inget som egentligen säger att det skulle krävas en väpnad insats på det sättet. Indianerna kanske ställer sig vänligt till kommunikation med oss och blir glada för ev. byteshandel och bistånd.

Edit: Men ja, ett problem är såklart hur man ska kunna tillämpa lagar. Jag tror det är en lång process men att det funkar.

Lajnux: Jag menar inte att man ska släppa ner alla på Times Square i New York och sy in dem ifall de begår ett brott. De kan mycket väl leva kvar i skogen, finns massor av byar i t.ex. sydostasien där folk lever utan någon teknologi.

Det rör ju sig också bara om just denna generationen som lever nu som blir chockade och ev. får lida, i framtiden försvinner såklart indianbyn ifall deras barn med flera börjar flytta in till stan, men vad gör det då? Vad är ett indiansamhälle att bevara egentligen?

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen kanske man borde lämna dom ifred, fast jag känner endå att det på något vis vore bra att kontakta dom. Försiktigt. Egentligen är det bara för att det är så sjukt intressant att lära sig om dem och deras seder, fast när man väl håller på skulle man ju kunna ta och förse dom med med material dom kan tänkas vilja ha. Tycker iallafall hursomhelst inte att vi skall tvinga in dom i vårat samhälle. Låt dom vara hellre. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är inne på samma sak som Lajnux. Var kommer alla slutsatser om att dessa människor lever som djur och dödar varandra? I och med att de lever kan det ju knappast ligga till så. Tycker några har skrivit lite förhastade saker, måste vi verkligen anta att de har det förjävligt?

Att de sköt pilar mot helikoptern tyder ju på ett ganska ocivilicerat beteende där man skjuter först och frågar sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att de sköt pilar mot helikoptern tyder ju på ett ganska ocivilicerat beteende där man skjuter först och frågar sedan.

Troligen så såg de denna helikopter som en annan sak än en medmänniska.

Ett stor flygande drakliknande odjur som för massa oväsen = hot, de är nog bara tappra krigare som vill sina familjer väl.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att de sköt pilar mot helikoptern tyder ju på ett ganska ocivilicerat beteende där man skjuter först och frågar sedan.

Nu kan jag inte den exakta definitionen för "ociviliserat beteende", men ditt exempel har ju inget med det jag snackade om. Det känns ju som att vissa här redan har bestämt att den här stammen lever ett jävla skitliv, bara utifrån några få bilder.

Sedan tycker jag heller det inte är konstigt att de agerade som de gjorde när helikoptern kom. Skulle det komma något väldigt annorlunda mot vad vi, den moderna människan, känner till och som verkar hotande, då skulle ju panik utbryta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Vi" vet att helikoptrar (oftast) är ofarliga, då är det väl ganska ociviliserat att skjuta på den, när den inte har skadat någon/något.

Var det där riktat till mig? Självklart lever de ociviliserat, vad jag menar är att måste det vara något fel med det? Min andra punkt var att bara för de skjuter pilar på ett för dem okänt objekt, betyder det inte att de lever ett dåligt liv och behöver vår hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...