Jump to content

Låsa Upp Mobil.. SE W910i..


DizzY
 Share

Recommended Posts

En moralfråga helt enkelt.

Jag tror inte att jag hade fått tillbaka min mobil eller plånbok (full i alla fall) om jag tappat dem, och jag hade således heller inte lämnat igen dem.

Men jag hade tex aldrig, någonsin, behållit guld som jag hittat då det oftast är afektionsvärde i dem, och jag hade aldrig klarat av att göra mig av med dem. Det kan vara ovärderligt för den som tappat det.

Men materiella saker så som mobiler, pengar etc. det kommer och går.

Ena gånger är det jag som hittar, andra gången är det jag som tappar, går jämt upp i långa loppet.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 45
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

En moralfråga helt enkelt.

Jag tror inte att jag hade fått tillbaka min mobil eller plånbok (full i alla fall) om jag tappat dem, och jag hade således heller inte lämnat igen dem.

Men jag hade tex aldrig, någonsin, behållit guld som jag hittat då det oftast är afektionsvärde i dem, och jag hade aldrig klarat av att göra mig av med dem. Det kan vara ovärderligt för den som tappat det.

Men materiella saker så som mobiler, pengar etc. det kommer och går.

Ena gånger är det jag som hittar, andra gången är det jag som tappar, går jämt upp i långa loppet.

Åååååååååh! ÅÅÅÅÅÅÅH!!

Vem som helst har inte råd med att köpa en ny mobil hela tiden men vem som helst kan tappa sin mobiltelefon någon gång. Jag tappade min plånbok för två veckor sedan. Det var ID-kort, bankomatkort, patientkort, busskort och femhundra spänn i den. Jag har inte fått tillbaka den. Ska jag acceptera att någon har hittat alla dessa saker och bestämt sig för att behålla det? Utav vilken jäkla anledning skulle man inte göra något för någon annan person och lämna tillbaka något upphittat? Det är ju endast själviskt att behålla eller sälja grejerna. Åååååh!!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En moralfråga helt enkelt.

Jag tror inte att jag hade fått tillbaka min mobil eller plånbok (full i alla fall) om jag tappat dem, och jag hade således heller inte lämnat igen dem.

Men jag hade tex aldrig, någonsin, behållit guld som jag hittat då det oftast är afektionsvärde i dem, och jag hade aldrig klarat av att göra mig av med dem. Det kan vara ovärderligt för den som tappat det.

Men materiella saker så som mobiler, pengar etc. det kommer och går.

Ena gånger är det jag som hittar, andra gången är det jag som tappar, går jämt upp i långa loppet.

Ah okej, så det är lugnt att t ex. misshandla .. för man kommer ju kanske själv bli misshandlad någon gång .. och då är ju balansen utjämnad och allt är lugnt, right?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åååååååååh! ÅÅÅÅÅÅÅH!!

Vem som helst har inte råd med att köpa en ny mobil hela tiden men vem som helst kan tappa sin mobiltelefon någon gång. Jag tappade min plånbok för två veckor sedan. Det var ID-kort, bankomatkort, patientkort, busskort och femhundra spänn i den. Jag har inte fått tillbaka den. Ska jag acceptera att någon har hittat alla dessa saker och bestämt sig för att behålla det? Utav vilken jäkla anledning skulle man inte göra något för någon annan person och lämna tillbaka något upphittat? Det är ju endast själviskt att behålla eller sälja grejerna. Åååååh!!

Säger inte att det är rätt, säger bara att om jag hade hittat en plånbok med 500:- i så hade jag lämnat in plånboken till polisen tom.

Visst är det fel, men jag förväntar mig i samma veva inte att pengarna är kvar i min plånbok som jag tappar längre fram. Och när jag tappar den så är det bara att glömma pengarna. Bara till släppa det och inte gå omkring och vara sur. 500, 1000, spelar roll, det är materiella saker.

Ah okej, så det är lugnt att t ex. misshandla .. för man kommer ju kanske själv bli misshandlad någon gång .. och då är ju balansen utjämnad och allt är lugnt, right?

Du hårddrar det, nej givetvis är inte det okej. Att behålla en upphittad mobil är inte samma sak som att misshandla någon, det är en helt annan grej.

Ta Italien för två år sedan: Jag blev blåst genom en riktig klassiker.

Jag skulle köpa en mobil av en skum snubbe, han gav mig en plastficka där mobilen låg, tog mina pengar och drog. (1500:-)

Jag öppnar fickan och ser en träkloss med några skruvar.

Surt? Ja, men thats life...

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Säger inte att det är rätt, säger bara att om jag hade hittat en plånbok med 500:- i så hade jag lämnat in plånboken till polisen tom.

Visst är det fel, men jag förväntar mig i samma veva inte att pengarna är kvar i min plånbok som jag tappar längre fram. Och när jag tappar den så är det bara att glömma pengarna. Bara till släppa det och inte gå omkring och vara sur. 500, 1000, spelar roll, det är materiella saker.

:whistling:

Spela roll att ta det då, det är materiella saker. Någon annans ägodel. Att ta det innebär stöld och då brinner man i helvetet till slut. Hur mycket det än är någons sak så är det någons. Men jag kan gå och sno någons cykel, eller? Liksom, jag har ju fått mina stulna två gånger. Betyder det att jag får stjäla två?

Du hårddrar det, nej givetvis är inte det okej. Att behålla en upphittad mobil är inte samma sak som att misshandla någon, det är en helt annan grej.

Ta Italien för två år sedan: Jag blev blåst genom en riktig klassiker.

Jag skulle köpa en mobil av en skum snubbe, han gav mig en plastficka där mobilen låg, tog mina pengar och drog. (1500:-)

Jag öppnar fickan och ser en träkloss med några skruvar.

Surt? Ja, men thats life...

:mellow:

Det är inte okej. Men att lura någon att köpa en träkloss är inte samma sak som att behålla en upphittad sak, det är en helt annan grej. Du lurar inte en person som har tappat en plånbok (till exempel) genom att behålla pengarna, utan du rånar den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, jag snurrar in mig för mycket.

Jag hade i alla fall inte lämnat in en upphittad mobil. Uppenbarligen är jag ensam om denna låga moral på det här forumet...

Nej det är du inte. Jag hade nog inte heller gjort det. Man tar ju varje chans man kan att få lite extra rikedomar :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

som någon sa här innan, alla har inte råd att köpa ny mobil hela tiden ect. och jag är en sådan person, därför planerar jag att köpa en upphittad mobil?

och Vice, Jag håller med dig till 100% om vad du säger.

bara synd att det inte är många som kan verkligen se hur världen är idag, det är tråkigt med sant?

man tar vad man får, och man får vad man tar.

generellt sätt så ska man ha en jääävla tur om en ärlig person hittar t.ex din mbt eller plånbok.

alla lever idag för sig själv, mer eller mindre..

så varför ska jag ge när folk bara tar av mig?

nu menar jag inte bara materiella ting ang. den saken. så är livet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

som någon sa här innan, alla har inte råd att köpa ny mobil hela tiden ect. och jag är en sådan person, därför planerar jag att köpa en upphittad mobil?

och Vice, Jag håller med dig till 100% om vad du säger.

bara synd att det inte är många som kan verkligen se hur världen är idag, det är tråkigt med sant?

man tar vad man får, och man får vad man tar.

generellt sätt så ska man ha en jääävla tur om en ärlig person hittar t.ex din mbt eller plånbok.

alla lever idag för sig själv, mer eller mindre..

så varför ska jag ge när folk bara tar av mig?

nu menar jag inte bara materiella ting ang. den saken. så är livet.

Buhu. Vi kommer tillbaka till att det är okej att göra brott för att andra kan göra/gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Buhu. Vi kommer tillbaka till att det är okej att göra brott för att andra kan göra/gör det.

Tror att det är mycket snack men lite hockey här.

Det framstår som om majoriteten inte skulle behålla en upphittad mobil, men vad ni säger nu och vad som hade hänt irl är två olika saker. Jag skulle utan tvekan sätta en månadslön på att en random utvald forumit hade behållt en mobil som han hade hittat när ingen såg honom.

Tillfället gör tjyven....

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När det handlar om så pass dyra saker och ofta även viktiga på ett personligt plan (alla kontakter m.m.), tycker jag man självklart ska lämna tillbaka en mobiltelefon. Är man en vettig människa så lämnar man in den helt enkelt. Jag skulle ha grymt dåligt samvete om jag använde en stulen mobil.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle aldrig kunna behålla en mobiltelefon, dels för att det skule kännas totalfel och dels för att jag skulle bli nojig och tro att jag skulle bli spårad. :shifty:

Det är dock skillnad med att hitta en plånbok; den skulle jag lämna tillbaka utan sedlar. Skulle alltså vara noga med att lämna tillbaka den, i alla fall om den innehåller ID-kort och sådant. Men kontanterna skulle jag behålla. Tror jag i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet att någon hos Polisen här i Eskilstuna behövde lite kontanter. En vän till mig lämnade in sin plånbok för något år sedan bara för att se vad dom gjorde med den. Den innehöll runt 100kr, några mindre värdefulla kort (bibliotekskort, busskort etc.) och några vanliga kort på vänner etc.. Efter några dagar gick han tillbaka för att få tillbaka sin plånbok och allt fanns kvar utan kontanterna. På det viset känns det nästan som att man kan köra en "finders keepers" på pengarna isf.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle aldrig kunna behålla en mobiltelefon, dels för att det skule kännas totalfel och dels för att jag skulle bli nojig och tro att jag skulle bli spårad. :shifty:

Det är dock skillnad med att hitta en plånbok; den skulle jag lämna tillbaka utan sedlar. Skulle alltså vara noga med att lämna tillbaka den, i alla fall om den innehåller ID-kort och sådant. Men kontanterna skulle jag behålla. Tror jag i alla fall.

Seriöst? Jag skulle börja tänka att det var en gammal tant med riktigt dålig pension som tappat sin plånbok och nu fick det svårt att gå runt resten av månaden, eller en jämnårig som tänkt göra något kul i sommar för pengarna men som fick allt förstört bara för att jag snodde de 1500 som låg i plånboken. Det är verkligen skitdålig stil, oavsett om det gäller pengar eller mobiler. Skärp er.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Seriöst? Jag skulle börja tänka att det var en gammal tant med riktigt dålig pension som tappat sin plånbok och nu fick det svårt att gå runt resten av månaden, eller en jämnårig som tänkt göra något kul i sommar för pengarna men som fick allt förstört bara för att jag snodde de 1500 som låg i plånboken. Det är verkligen skitdålig stil, oavsett om det gäller pengar eller mobiler. Skärp er.

:shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

men då dödar jag denna diskutionen och säger att jag blivit behandlad för jävligt och därför inte tänker ge tillbaka någon mobil :wub:

fan, orka bry sig. e man så oförsiktigt så man inte kan hålla koll på sina saker så får man skylla sig själv faktiskt!

jag har aldrig på 19år (snart) någonsin tappat eller råkat lägga av mig något viktigt som jag sen glömt.

typ min mobil vet ja hur viktig den är, eftersom ja använder den som Mp3 oxå och livet är inget utan musiken. och därför e ja extra försiktig med den :shifty:

Flyger din mobil ur fickan när du cyklar eller något och jag hittar den lovar jag att kissa i högtalaren på den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

men då dödar jag denna diskutionen och säger att jag blivit behandlad för jävligt och därför inte tänker ge tillbaka någon mobil :wub:

fan, orka bry sig. e man så oförsiktigt så man inte kan hålla koll på sina saker så får man skylla sig själv faktiskt!

jag har aldrig på 19år (snart) någonsin tappat eller råkat lägga av mig något viktigt som jag sen glömt.

typ min mobil vet ja hur viktig den är, eftersom ja använder den som Mp3 oxå och livet är inget utan musiken. och därför e ja extra försiktig med den :shifty:

Hoppas innerligt att du tappar den och att Eudoros kommer och kissar i högtalaren så det låter hemskt när du hittar den igen.

Redigerad av Lajnux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...