Jump to content

Hjälp en skiträdd forumit!


Kebab
 Share

Recommended Posts

Hmm, skulle det kunna vara så att damm lade sig på något olämpligt ställe och störde för stunden, och sedan (nu när jag startade datorn) så flyttade det på sig? Fungerar det så på en dator? :confused:

Hur som helst så är datorn lite smutsig inuti, och det vore kanske bra att få bort det. Hur tusan rengör man en dator? Tryckluft eller?

Ja, köp tryckluft på burk. Aldrig dammsuga. Ta ut grafikkortet och rengör. Se även så att det inte finns några synliga fysiska skador. T.ex. trasiga motstånd eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 47
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Toppbidragare

Ja, köp tryckluft på burk. Aldrig dammsuga. Ta ut grafikkortet och rengör. Se även så att det inte finns några synliga fysiska skador. T.ex. trasiga motstånd eller liknande.

Luft på burk! :lol: Nu har jag då varit med om det mesta.

Det var ganska dyrt, finns det inget annat blåsredskap man kan använda? :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, skulle det kunna vara så att damm lade sig på något olämpligt ställe och störde för stunden, och sedan (nu när jag startade datorn) så flyttade det på sig? Fungerar det så på en dator? :)

Hur som helst så är datorn lite smutsig inuti, och det vore kanske bra att få bort det. Hur tusan rengör man en dator? Tryckluft eller?

Tvinga en kompis att stå ovanför den öppna datorn och suga in allt skit och svälja :confused:

Nä men fanns det inte någon liten dammsugare man kunde köpa förut som man kunde städa datorn med? Eller var det tangentbordet det gällde :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

HJÄÄÄLP! Nu kom det tillbaka igen! :( :( :(

En vanlig tryckluftspump.. Borde ni ju ha på skolan om du har tur... Fråga vaktis om det ;P

Du menar en sådan kompressor? Det har vi hemma. Men är inte trycket lite för starkt i en sådan?

Tvinga en kompis att stå ovanför den öppna datorn och suga in allt skit och svälja :confused:

Nä men fanns det inte någon liten dammsugare man kunde köpa förut som man kunde städa datorn med? Eller var det tangentbordet det gällde :lol:

Om jag har förstått det rätt så ska man blåsa bort dammet och inte suga upp det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tvinga en kompis att stå ovanför den öppna datorn och suga in allt skit och svälja :confused:

Nä men fanns det inte någon liten dammsugare man kunde köpa förut som man kunde städa datorn med? Eller var det tangentbordet det gällde :)

Den med borste?

Nr 490803 USB-Mini Dammsugare

TM.se

känner en som köpte den, Den är lika bra som att blåsa svagt i ett sugrör :lol:

Do.c undrar jag hur länge räcker en trycklufts burk vid ca 1 gång per vecka??

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, låt oss säga att mitt grafikkort nu sjunger på sista versen.. Kan någon ge tips om ett billigt och bra kort? Hur sjutton hittar man i grafikkorts-djungeln?

Jag hade ett Radeon 9800 pro innan.. Datorn har en P4 med 2,8 GHz och 1 GB i RAM-minne.. Det är det enda jag vet; hur sjutton ska man kunna veta vilket grafikkort som passar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, låt oss säga att mitt grafikkort nu sjunger på sista versen.. Kan någon ge tips om ett billigt och bra kort? Hur sjutton hittar man i grafikkorts-djungeln?

Jag hade ett Radeon 9800 pro innan.. Datorn har en P4 med 2,8 GHz och 1 GB i RAM-minne.. Det är det enda jag vet; hur sjutton ska man kunna veta vilket grafikkort som passar?

Köp valfritt AGP-kort.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tack.. Något tips? Ska man köpa nytt får det ju gärna vara lite bättre än det gamla. :confused:

Fast eftersom jag med största sannolikhet ska köpa ny dator någon gång detta år så behöver det ju inte vara så jättedyrt heller..

Något sånthär kanske.

Rätt prisvärt i mina ögon iallafall.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344779

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för fel med att dammsuga datorn?? Allt som hände första gången var att min fläkt låssande :lol: dock satt inte en skruv fast :lol: Men jag dammsuger alltid av min dator... Kanske borde sluta med då alltså :confused:

Det uppkommer statisk elektrisitet och kabom datorn är sönder (du kanske inte ser det)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Beror ju på vad du har för sorts munstycke på dammsugaren.

Precis. Ett i metall är helt klart att föredra framför plast eller gummi. Självklart jordat med ledning, men ändå inte säkert att ett antistatband klarar att leda undan det då en dammsugare genererar mängder med statiskt elektricitet.

Delar går sönder efter tid av små ESD-skador, det är inte ofta något går sönder på en gång. Komponenter som går sönder kan för ett halvår sedan ha fått en ESD-skada.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...