Jump to content

Arn - Tempelriddaren


L_Voll
 Share

Recommended Posts

På Juldagen har den första filmen om Arn Sverigepremiär (världspremiär i Skara, 17 Dec). Filmerna är baserade på Jan Guillous böcker om korsriddaren Arn Magnusson. Budgeten ligger på 220 miljoner - nordiskt rekord. Jag har inte läst böckerna, men är lite extra intresserad eftersom jag traskade runt bland kulisser förra vintern och var kolla på en inspelning våras.

arn2_956988_0.jpg101260_3_956988_1.jpg

Handling:

"I nådens år 1150 föds Arn Magnusson på Arnäs gård i Västergötland, som son till en av landskapets mest inflytelserika stormän. Han växer upp innanför Varnhems klostermurar till en bildad ung man och en skicklig krigare. Han förälskar sig i Cecilia Algotsdotter, men deras kärlek omöjligörs av avundsjuka och kampen om makt.

Cecilia och Arn döms till 20-årig bot, för synden att ha älskat med varandra, strax innan de skulle vigas inför Gud; Cecilia spärras in i Gudhems kloster under den ondsinta moder Rikissa, medan Arn sänds till det heliga landet för att tjäna i Guds armé hos Tempelriddarna.

10 år senare befinner sig Arn fortfarande i Jerusalem, långt ifrån sin Cecilia och deras gemensamma barn, som han aldrig fått känna. Uppe i kalla Norden plågas Cecilia av moder Rikissa, kalla nätter i karser och isolering. Men någonstans, mitt i allt mörker, brinner fortfarande den kärlek som de vet en dag ska föra de samman igen.

Detta är en historia om krig, girighet, ondska, makt och svek. Men framförallt är det en historia om kärlek."

Källa: Wikipedia

Regi: Peter Flinth

Roller: Joakim Nätterqvist, Sofia Helin, Stellan Skarsgård

IMDB

Dokumentär - bakom kulisserna

Trailer

Så - vad tror ni om Sveriges dyraste film någonsin? Böckerna ska tydligen vara väldigt bra, så handligen borde ju det inte vara nåt fel på. Hoppas det blir lite fet action också. Tyvärr hade de klippt bort 52 sekunder gore för att sänka åldersgänsen till 11 år istället för 15.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så - vad tror ni om Sveriges dyraste film någonsin? Böckerna ska tydligen vara väldigt bra, så handligen borde ju det inte vara nåt fel på. Hoppas det blir lite fet action också. Tyvärr hade de klippt bort 52 sekunder gore för att sänka åldersgänsen till 11 år istället för 15.

Men :(

Annars verkar den helt ok.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Böckerna var bland det värsta jag har läst, men visst, har aldrig gillar JG. Tror ändå att filmen kan bli riktigt bra.

Jag har läst (läs:lyssnat på) alla böcker förutom den fjärde och jag tycker att de var helt okej. Kanske lite för mycket av "superhjälte"-Arn men annars så..

Vad filmen beträffar så kan det gå either way, jag ser iaf fram emot att se den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst (läs:lyssnat på) alla böcker förutom den fjärde och jag tycker att de var helt okej. Kanske lite för mycket av "superhjälte"-Arn men annars så..

Vad filmen beträffar så kan det gå either way, jag ser iaf fram emot att se den.

Läst recensioner på aftonbladet och expressen idag. Det stod att de hade tonat ner superhjälte-Arn. Filmen fick 3/5 i betyg på båda sidorna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läst recensioner på aftonbladet och expressen idag. Det stod att de hade tonat ner superhjälte-Arn. Filmen fick 3/5 i betyg på båda sidorna.

Jag med, hade förväntat mig runt 4/5 faktiskt, då det har snackats så mycket om att Arn är det största filmprojektet någonsin i norden och tamejfan allt.

Men den lät ju klart okej...

..."Det blir mycket kärlek och idyllisk ridning när han möter sin älskade Cecilia." :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Svenska Dagbladet gav igår 20 december filmen 2/6 och kallar den "Ett mycket långt jaha", och skriver "Den goda nyheten är att den inte är ett fiasko av Tre Solar-snitt". Många andra tidningar ger alltså 3/5. Jag vet att man inte ska gå allt för mycket efter kritiker men det känns ju inte jättebra precis. När det nu var såhär många bra skådisar och så jäkla hög budget så hade jag väntat mig lite positivare tongångar från kritiker. Samtidigt tycker jag ofta att svenska kritiker är mer kritiska till svenska filmer än vad de är positiva, är det någon mentalitet eller är svenska filmer dåliga? Iof så är 3 i betyg ofta godkänt, men inte mer, man ville ju att det skulle vara mer i det här fallet.

Vet inte om jag ska se den på bio.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Svenska Dagbladet gav igår 20 december filmen 2/6 och kallar den "Ett mycket långt jaha", och skriver "Den goda nyheten är att den inte är ett fiasko av Tre Solar-snitt". Många andra tidningar ger alltså 3/5. Jag vet att man inte ska gå allt för mycket efter kritiker men det känns ju inte jättebra precis. När det nu var såhär många bra skådisar och så jäkla hög budget så hade jag väntat mig lite positivare tongångar från kritiker. Samtidigt tycker jag ofta att svenska kritiker är mer kritiska till svenska filmer än vad de är positiva, är det någon mentalitet eller är svenska filmer dåliga? Iof så är 3 i betyg ofta godkänt, men inte mer, man ville ju att det skulle vara mer i det här fallet.

Vet inte om jag ska se den på bio.

På imdb har filmen fått betyget 6/10 av 122 röster, det är ju hyfsat iafl. Det ska bli spännande att se vad som händer med betyget när resten av Sverige får se filmen. Om det är många som har varit inblandade kring filmen som har röstat, är det ju risk att betyget skjunker när vanligt folk börjar rösta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...