Jump to content

Arn - Tempelriddaren


L_Voll
 Share

Recommended Posts

(Inga über-spoilers, men det är för säkerhets skull, om du inte vill veta något ur filmen)

Såg den på bio idag, och den var väl... bra.

Vissa delar kändes väldigt utdragna, de talade bristfällig engelska (vilket ioförsig är... logiskt, med tanke på att de just var svenskar som talade engelska, men det kändes bara larvigt). Nätterqvist var bra som Arn, men själva karaktären var ganska tråkig, för det mesta. Tillbakadragen. Hade inte läst böckerna sedan tidigare. Den kändes rätt lång; två timmar och nitton minuter. Kunde helt klart kortats ner 20 minuter. Och sex-scenen var larvig. Arn och Cecilia springer i slow motion i en somrig skog, samtidigt som förutsägbar musik spelas, och de råkar ramla och tumla, och man får se några kyssar, och hennes hans på hans rygg. Nästa klipp ligger de bredvid varandra, nakna under en filt, och Cecilia säger något i stil med "Vi ska tacka den helige Guds moder, och be till henne varje dag". Jag menar... jag trodde det bara skulle vara mer medieval. Men annars var den välgjord, med stundtals bra skådespelarinsatser. Slutscenen var ståtlig och fin, dock något kort, med orangea dammstormar vilka hästarna sparkar upp. Får en svag trea.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läste här om dagen i tidningen att de hade tagit bort flera klipp för att de ville få Arn till en familjefilm. Blä. Har man läst boken så förstår man att det vore att göra en allt förvrängd film. Hatar moralkorvar som måste censurera och/eller redigera filmerna.

Redigerad av Cyprez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läste här om dagen i tidningen att de hade tagit bort flera klipp för att de ville få Arn till en familjefilm. Blä. Har man läst boken så förstår man att det vore att göra en allt förvrängd film. Hatar moralkorvar som måste censurera och/eller redigera filmerna.

Skulle snarare säga att det handlar om att tjäna pengar än att visa upp god moral.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle snarare säga att det handlar om att tjäna pengar än att visa upp god moral.

Ja, du har nog delvis rätt. Väljer moralkorv yrket gör man det för att man förmodligen vill, sen kommer pengarna.

Edit: Twek; Är det värt att besöka biografen för att se Arn?

Redigerad av Cyprez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker den var bra. Visst fanns det minus, skådespeleriet var ju inte det bästa. Och sen störde jag mig på att de pratade engelska, de borde bara kört på svenska, franska, latin och arabiska imo. Men annars var det en bra film, jag upplevde den aldrig som tråkig och smått osammanhängande, som andra filmer baserade på böcker ofta blir.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg filmen ikväll.

Den var väldigt fin, men historien i sig fatta jag inte mycket av. Tycker de borde ha lagt tyngdpunkt på någon istället för att hoppa så mycket. Kärlekshistorien var helt onödig. De såg varandra, blev kåta och hade sex på en äng. Man förstod aldrig varför Cecilia älskade Arn så mycket. Det som hände i Palestina kändes också onödigt: han drog dit, spöa skit och sen var han klar.

Inga megaspoilers direkt.

Jag tycker att filmen kunde ha handlat mer om ätternas strider. De kunde ha tryckt in några härliga visuella specialeffekter av nåt slag för att höja filmen lite också.

Det som var bra var att miljöerna kändes väldigt trovärdiga. Skådespeleriet tycker jag var bra också, speciellt nunnekärringen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blah, jag som aldrig trodde jag skulle se denna.

Aja. Den kändes medioker. Inte bra, men inte för dålig. Gillade inte skådespeleriet, miljön och vissa andra småsaker.

Miljön kändes stundtals som den idag, trots att det var menat att vara år 1147 eller någonting, men ändå, lite bättre kunde man nog gjort. Kärlekshistorien kändes som alla andra sa onödig och den gav ingenting till handlingen. Visst fanns det ljusa punkter där filmen inte kändes så dålig, men dessa var få.

2/5

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...