Jump to content

Musik som förändrat ditt liv!


P-C
 Share

Recommended Posts

Finns det någon artist som förändrat ditt liv?

Eller en låt som gett dig ett annat perspektiv?

Eller en skiva som fick dig att skita i Marcoolio och börja lyssna på annat?

Eller en melodi som när du hör den fyller dig med EVIG glädje och glada minnen?

Detta är i så fall tråden för dig. Här diskuterar vi livsförändrande musik i alla dess former.

Själv måste jag säga Kings of Convenience - I'd Rather Dance With You som jag upptäckte en kväll då jag agerade DJ på en fest och hade erbjudandet "Säg en låt, så laddar jag ner den och spelar den" då min kusin glider upp till mig och ber mig ladda ner just den låten som hon säger jag säkert kommer gilla. På den tiden var jag inte mycket för indiepop, då gällde mest klassisk gubbrock men den här låten, ÅH, den här låten förändrade mitt liv! Bara de första tonerna räcker för att man totalt ska kära ner sig i hela kulturen. Inte mycket till budskap, kanske inte men ändå! ÄNDÅ! Jag lyssnade på den på väg till skolan, i skolan, på väg hem från skolan, hemma - överallt! Jag kunde se Erland framför mig med sina nördiga glasögon taktfullt svajande runt till musiken och varje gång fyllde den mig med oändlig glädje. Jag hade aldrig sett videon fram tills för någon kvart sen.

Kör på, flickor! Förlora er i musikens nostalgiska värld!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att gå från Rix Fm-musik, till mer hårdare musik som Hårdrock och Metal, så krävdes det en film.

Filmen Tenacious D in The pick of destiny.

Flera låtar i den filmen öppnade dörren till hårdrock och metal för mig. Just låtarna i filmen kanske inte är den hårdaste musiken, men ändock.

Har börjat lyssna mer och mer på hårdrock/metal/emo-musik, nu för tiden är det nästan bara sådant som spelas på min dator.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt, men när jag tänker från allt jag lyssnat på frenetiskt så måste jag säga att det var när jag började lyssna på lite mer emo-musik, inte hardcore utan lite mer punk över det som Blink 182, Good Charlotte med flera.

Nu är det nästan bara sådan musik jag lyssnar på och jag älskar den sorten av musik, kommer aldrig tröttna...

Men vem vet, när jag var mindre var jag typ kär i Markoolio....

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste nämna Metallica i den här tråden. Det var den gruppen som fick mig att byta musiksmak från "det som var inne" till hårdrock/metal. Var väl runt 12 bast när min brorsa började spela Metallica hemma och nu, 6 år senare, är det fortfarande det bandet som jag lyssnar mest på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rapmetal-gruppen Clawfinger fick in mig på hårdrock och metal från att ha lyssnat på Aqua och Absolut Hits, någon direkt gräns då jag gick över till bra musik finns det inte riktigt men det var någon gång i högstadiet.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var System of a Down och Red Hot Chili Peppers som fick mig ur Markoolio/Dr. Bombay-träsket. Mycket tack vare min syster, som spelade sönder Chop Suey (låten) och Californication (plattan) tills jag nästan dog av skörbjugg.

Har faktiskt upptäckt mycket bra musik sen jag kom hit också, bl.a. Billie the Vision.

Iron Maiden's Fear of the Dark är en låt som påminner om en speciell tid. Tycker inte om Maiden annars, men den låten är.. speciell.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste säga Maktone(Razor 1911) och Slagsmålsklubben.

Razor 1911 då dom var dom som gjorde alla cracks förr i tiden, och i deras cracks så var det alltid musik från just Maktone. Jag visste ju inte att det var han då, men just dessa cracks fick mig att helt förälska mig i allt som har med chip/bitpop att göra.

Fick reda på att det var Maktone, hade hans låtar ett bra tag. Utvidgade till runt 50.000 chip/mod/sid som jag inte än idag har lyssnat igenom.

Sen en sommar för några år sedan fick jag höra låten Puss - Högtryck, och detta var ju skitbra! Chip med sång, vilken genial idé. Detta ledde till SMK, som i flera år har spelats flitigast. Även 50 Hertz åker in på ett bananskal, då det är samma sköna människor som i SMK.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lyssnade inte direkt på musik, man hörde ju hos andra. Där dom spelade Nordman och Spice Girls.

Woppy fucking doo... Det som fick mig att öppna ögonen och släppa in musik var Ram jam - Black betty.

Nu det där är en låt med klass! Men det var fortfarande jag inte helt började lyssna på hårdrock ännu, krävdes en till låt som blev AC/DC - TNT. Blev glad när jag hörde låten, älskade den. I högstadiet så lånade jag syrrans Appetite of Destruction. Som jag lyssnade på jämt, under 3 år. :lol:

Black betty

TNT

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle väl vara Metallica som inspirerat mig mest till att lyssna till Metal. Fick mitt första album när jag var, tjaa..8 år gammal kanske. Har gillat dom ända sen dess. På senare år har det varit mest System of a Down och Disturbed som fått mig att börja lyssna på lite "hårdare" musik, så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid lyssnar på rock, hårdrock osv. även som liten, men sen så hörde jag Manowar, det var då jag började avguda metal, underbar musik, det var då jag fick den kläd och livsstilen som en Metallare, trivdes så bra i det, så måste nog säg att Metal har förändrat mitt liv en hel del.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lite patetiskt nog måste jag säga att Wait and Bleed med Slipknot är låten som fick mig att börja ändra stil. Brorsan hade laddat ner låten, och först tyckte jag den var skit, bara massa skrikande. Men jag lyssnade mer och mer på den (innan det hade jag lyssnat på Marcoolio och "radiomusik", och jag detta var för drygt tre-fyra år sedan).

Efter Slipknot började jag lyssna på mer och mer hårdrock, som t ex Murderdolls och sånt.

Sen på vägen till Hultsfred 2005 (skulle se Slipknot) hade min syster med sig sin Nirvana-skiva, som jag fastnade för.

Nu har jag slutat lyssna på Slipknot och Murderdolls, och börjat lyssna på Nirvana, Ramones, Misfits och SOAD inom hårdrocken/Punken.

Men jag lyssnar även på Bob Dylan och Bob Dylan.

Well... Guess that's that.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Well, det börjades med nu-metal, så som Slipknot och Systsem Of A Down, men efter ett tag hittade jag Metallica! Metallica fick in mig på Thrash och Heavy Metal, sen blev det mer och mer brutala grejer som Slayer sen till sist så skickade Asylums bassist några låtar med Death till mig, den första lååten jag hörde med dom var The Philosopher, och jag älskade det! Efter det så blev det bara mer och mer Death Metal, sen gick det ett tag och en annan polare visade mig Black Metal, vilket var underbart...

Men jag skulle säga att just Death förändrade mitt liv helt... :teehee:

Redigerad av Frenzy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller på att ändras nu en aning. Börjar fundera på tatueringar och massa sånt. Förut var det mer piercing.

Har gått in lite mer på Metal nu. Lyssnar på band som Through the eyes of the dead, Job for a cowboy, Bring me the horizon, Suicide silence med mera. Mycket bra band!

Musik som förändrade mig förut var band som The used, silverstein, From first to last, My chemical romance med mera.

Lyssnade på dom när jag var på väg in i min lilla emo period. Men den är helt borta nu.

När jag säger emo period så menar jag inte att jag var deppig och skar mig och sånt skit.

Ville bara se ut som sånna där "emos" som dom nu kallas. Ni vet hur dom ser ut.

Var nog lite för uppmärksamheten. Men den biten är iaf bosta från mig nu.

Dom tidigare banden jag nämde är ju inte av genren emo. Lyssnade på dom för att alla andra gjorde det.

Nu är jag lite mer på läst!

Andra band som har ändrat på mig är Blink 182, Sum 41, Yellowcard, The offspring och Goldfinger. Finns nog mer som ska in där. Men när jag lyssnade på det så kom jag in lite mer på skate looken, började åka bräda och sånt där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste säga Maktone(Razor 1911) och Slagsmålsklubben.

Razor 1911 då dom var dom som gjorde alla cracks förr i tiden, och i deras cracks så var det alltid musik från just Maktone. Jag visste ju inte att det var han då, men just dessa cracks fick mig att helt förälska mig i allt som har med chip/bitpop att göra.

Fick reda på att det var Maktone, hade hans låtar ett bra tag. Utvidgade till runt 50.000 chip/mod/sid som jag inte än idag har lyssnat igenom.

Sen en sommar för några år sedan fick jag höra låten Puss - Högtryck, och detta var ju skitbra! Chip med sång, vilken genial idé. Detta ledde till SMK, som i flera år har spelats flitigast. Även 50 Hertz åker in på ett bananskal, då det är samma sköna människor som i SMK.

Minns jag fel, eller var det jag som tipsade dig om Maktone?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hömh, vad ska man säga. När jag var mindre visste jag knappt vad musik var men sen började jag spela trummor (senare även gitarr och bas) och då höjde jag min blick för band som var roliga att spela till och samtidigt bra. Men det första bandet som jag började lyssna riktigt mycket på var nog Metallica eller Iron Maiden... Nu lyssnar jag mest på Indie, Rock och Punk...

Band som Turbonegro, Arctic Monkeys, Red Hot Chili Peppers, Taking Back Sunday och Good Charlotte är guld värda :teehee:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Minns jag fel, eller var det jag som tipsade dig om Maktone?

Mycket möjligt. Jag hade ett par sid/mods på datorn, sen tipsade någon mig om Maktone (antagligen du) och då fick jag höra dom gamla låtarna jag hade hört i cracks, och fick då reda på att det var just Maktone som hade gjort musik till Razor 1911.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En varm sommar, 2006. Jag satt och spelade WoW med mina väldigt nära finska vänner, en brittisk person och en från Malta. Den brittiska människan som heter Mark är ett stort fan utav industrial musik. Han gav mig lite musik som jag ansåg vara lite konstig. Sedan skickade han på mig Oomph! - Augen Auf. Kärlek vid första.. eh. öron..kastet. fu. I alla fall, jag kom in i Industrial/Electro träsket från Trance/Dance skiten.

Efter ett tag hörde jag Slagsmålsklubben och blev förälskad i det, tätt följt av generell hårdrock såsom SOAD och Disturbed. DIsturbed hade man hört långt innan Oomph! men blev aldrig något stort av den. Min musiksmak är extremt öppen men jag har mina små.. Specifika delar som jag får öronorgasmer av.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var System of a Down och Red Hot Chili Peppers som fick mig ur Markoolio/Dr. Bombay-träsket. Mycket tack vare min syster, som spelade sönder Chop Suey (låten) och Californication (plattan) tills jag nästan dog av skörbjugg.

Har faktiskt upptäckt mycket bra musik sen jag kom hit också, bl.a. Billie the Vision.

Iron Maiden's Fear of the Dark är en låt som påminner om en speciell tid. Tycker inte om Maiden annars, men den låten är.. speciell.

Den låten är grymt bra :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...