Jump to content

Er topp nio-lista över GTA-spelen?


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

1. GTAIII: Liberty City

Motivering: Trots bristen på motorcyklar i det här spelet gör det till en självklar vinnare. Det är innovativt, snyggt, tät handling, det har bäst soundtrack och bästa radiostationen i GTA-serien nämligen Chatterbox.

Historia: Anledningen till att jag tycker det är bäst är väl för att jag tycker att det här är det "riktiga GTA" och de andra bara är expansioner, portar och samlarobjekt. Jag har suttit sjukt många timmar och bara kört runt, och innan jag fick bredband (4 år sedan) så var det här det mest spelade spelet i mitt hem. Jag kan även större delen av dialogerna på Chatterbox. :)

Addition & Subtraktion

+ 3D!

+ Chatterbox

+ Bäst soundtrack

+ Överlägsen handling

+ Mafia!

+ Roligaste biljakterna

- Inga motorcyklar

- Inga flygplan

- Inte kunna simma (rätt pointless men ändå)

- Alla weathereffects utom EN är antingen dimma eller spöregn eller båda. Annars är det mulet.

2. GTA: Vice City

Motivering: För att det är det näst bästa GTA helt enkelt, underbar handling, otroligt snyggt, stämningsfullt och bara allmänt Miami Vice:igt.

Historia: Jag hade precis bytt skola då min nye bäste vän införskaffade detta guldkorn. Needless to say, satt vi varenda vaket ögonblick med Tommy och dunkade Blondie så dammet föll av toppen av hyllorna. Då fick jag också smeknamnet Candy, efter Candy Suxxx, eftersom jag på något vis alltid åkte in i alla stolpar och jävelskap som var i vägen (stolpe > påle > strippa >Vice City > Candy Suxxx) .

Addition & Subtraktion

+ 80-talet då det är som bäst!

+ Blondie!

+ Flygplan

+ Motorcyklar

+ Stunta med Faggion!

+ Jobbigare polis

+ Tommy

* Karibiska, halte Vic (vad jag förstår, sketchy landningar i tidslinjen / manus)

- jobbigare polis

- Lance

- lite enformigt

3. Grand Theft Auto

Motivering: Det banbrytande och revolutionerande spelidén GTA som idag är en av spelvärldens mest kända och största serier.

Historia: Jag minns när jag satt på morsans 90 Mhz:are och körde tåg. Jag gjorde självklart en massa annat också som att skjuta ner poliser och jaga ut fotgängare på rälsen. Det var på den tiden då spel kostade 50 kronor och var på diskett; eller jag vet inte så tidigt var det kanske inte, men GTA är något man har växt upp med. Tyvärr var min engelska inte på topp vid den åldern, så jag förstod aldrig uppdrag eller gjorde några. Å andra sidan var man ganska lättroad, och ovanstående nöjen räckte gott och väl för att sitta hela dagar med spraket i de inbyggda hörlurana. Det enda problemet var att det var sjukt svårt, annu mer om man är 9 bast.

Jag har försökt spelat det igen på senare dagar, och jag kanske skulle klara det ifall mina ögon inte blödde så förjävligt när man tittar på skärmen. Nåväl, jag spenderade säkert 3-4 år vid det spelet (som sagt lättroad) och det är en hel del längre än vad dagens spel tål.

Addition & Subtraktion

+ FÖRST!

+ Otrolig lång speltid

+ Mild Inlärningskurva

+ Roligaste bilspelet (då)

+ Roligaste skjutspelet (då)

+ 90-tal

+ Nostalgi

- Psykiskt sjukt svårt

- Få sparmöjligheter

½- Puckad AI (förståeligt)

4. GTA: San Andreas

Motivering: Jag hatar hiphop och allt som har med “hood” och “gangsta” att göra och CJ är bara en gnällande slyna genom hela spelet. Samt HATA turf-systemet. Anledningen till att det är 4. här är för att jag inte har någonting mer som jag kan lägga före.

Historia: Ingen, egentligen. Jag känner ingenting för det här spelet.

Addition & Subtraktion

+ Lattjolajban (spelet är bra som stuntarena men där slutar det.)

+ Kläder

+ Nya fordon (CYKLAR!<3)

+ CJ blir bitchslappad genom större delen av spelet

+ Harrier

+ Mycket MODs!

+VCPR

-CJ

- Hoodmiljö (rättare sagt gangbanger/gangsta)

- Löjligt osannolikt mot slutet

- Grötig handling

- Intetsägande soundtrack

- Hopplösa dialoger

- Orden ”fuck”, ”shiiieeet”, ”bustah”, ”nigguh”, ”fool” och ”motherfucker” täcker halva manuset

- FÖR stor spelvärld (dvs mycket tom och livlös yta.)

INTE SPELADE:

GTA 2 (inte nämnvärt iallafall)

GTA: London 1969

GTA: Liberty City Stories

GTA: Vice City Stories (10 uppdragkvar!)

Redigerad av justChris
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 65
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Qué? Vadå karibiska Vic? Den enda "Vic" jag kan tänka mig finnas i spelet är Victor Vance, och han ser man i några sekunder... :)

Eller har jag missat något?

Välkommen till forumet också. >_<

Vic och Lance far kom från Dominikanska Republiken som är en karibisk ö.

Intressant tråd btw. Återkommer med min lista.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vadå karibiska Vic? Den enda "Vic" jag kan tänka mig finnas i spelet är Victor Vance, och han ser man i några sekunder... :)

Eller har jag missat något?

Välkommen till forumet också. >_<

Tack! Och nej du har inte missat något. <_< Det kanske är lite orättvist att ha med det som ett minus (därför nu ½- ! ) men jag skrev listan efter 38 timmar utan sömn, men jag kom på att jag kunde länka Vic till iallafall ett plothole och det är det att han är en helt annan person i Vice City än VCS som gjordes senare...

EDIT: Okej kanske omotiverat men det får ett ½- minus :shifty:

EDIT2: Eller äsch det får ett * för det. Typ. Det förstörde inte direkt min spelupplevelse så det borde vara VCS som får det minuset när jag klarat det. :mellow:

Vic och Lance far kom från Dominikanska Republiken som är en karibisk ö.

Mjo precis.

Redigerad av justChris
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

EDIT: Uppdaterar GTA1.

1. Grand Theft Auto III

"Well, this city is one, big, open sewer!" --Ray Machowski, Payday for Ray

Gamla goda III:an var det första spelet jag spelade i GTA-serien och precis som då tycker jag nu att det är riktigt välgjort. Visst, Claude är ingen vidare pratkvarn, men han passar ändå bra ihop med Liberty City som i GTA3 känns mycket mer grått och kriminellt än i LCS.

Det är tråkigt att Claude varken gick i simskola som barn (^_^) eller kan flyga andra plan än Dodon. Men ändå är jag väldigt nöjd. Jag har nu lärt mig hur man flyger Dodon på ett bra sätt och tar gärna trevliga flygturer över LC eller varför inte en tripp till Ghost Town, spökgatornas, spökbilarnas, spökenas och spökhusens stad där det enda solida är en kartong!! =)

Nåt annat kul med GTA3 är att det är lätt att modda. Ville komma till observatoriet och avstängda tunnlarna, tankar två program från GTAsajten, tar bort blockaden vid tunnlarna, bygger en väg till observatoriet och gör slutligen tunnelgolvet och observatoriet solida. Lätt som en plätt!

+ Minnena!

+ Liberty City

+ Musik

+ Storyn

- Inga flygplan bortsett från Dodon

- Claude borde söka hjälp hos en talpedagog

- Gammalt

2. GTA Vice City Stories

Så sent som idag köpte jag VCS annars hade VC fått denna plats.

Det är skoj att återvända till Vice City och spelet känns kul. Det är rätt skoj att köra GTA på psp!!

Grafiken är härlig och alla bilar är fina. Man känner igen mycket från VC.

Musiken är lika bra som i VC! Mkt bra med andra ord!

+ VC!

+ Helskön story

+ Bilarna

+ Vattenskoter

- Lite jobbigt att styra på Setup 1

3. GTA Vice City

Vice City, 1986.

Som många andra på GTAsajtens forum tycker jag väldigt mycket om det här spelet. Det är en väldigt härlig spelkänsla, Vice City är en av mina favoritstäder. Precis som i 3:an och VCS finns det prylar att göra även när du inte jobbar. Det är kul att glida runt i en tidstypisk bil, t.ex Oceanic, genom VC och kolla in stan.

Det var det första spelet med helikoptrar och det är bra. Hade man lagt till lite flygplan hade detta spel varit superbra! Jag gillar att man kan köpa hotell och dylikt som man kan kan tjäna stålar på, detta utelämnades i SA.

+ Vice City!

+ Tommy Vercetti. Han känns som en bra karaktär.

+ Helikoptrar!

+ Köpa affärer och liknande.

+ Bilarna

- Man kan inte simma

- Inga flygplan

- Något svårstyrt

4. GTA Liberty City Stories

I LCS befinner man sig på nytt i Liberty City, staden känd från GTA3. Man spelar som Toni Cipriani, även han känd från 3:an.

Det här spelet är väldigt roligt enligt mig. Något av det roligaste är att köra runt och se vad som finns 2001 men inte 1998 och tvärtom. Vad som däremot är dåligt är att när man har klarat spelet känns det tomt på saker att hitta på. Tids nog tröttnar man på att glida runt i stan och då är det tomt på saker att hitta på.

Uppdragen känns även aningen för lätta och storyn något kort. Men storyn är ändå väldigt bra så den blir ett plus. Då jag kör på PS2 känns det som att R* kunde ha förbättrat grafiken lite innan de förde över till PS2...

Men ändå är det ett roligt spel som jag rekommenderar varmt!

+ Liberty City!

+ Motorcyklar!

+ Storyn

+ Tunneln som är stängd i 3:an är öppen nu

- Varken flygplan eller helikoptrar

- Aningen för lätt

- Kunde ha lagts ned mer tid på att porta till PS2

4. GTA

Detta spel får dela fjärdeplats med LCS.

Har tankat från R* och det laggar inte, Rockstar har gjort ett bra jobb med att modernisera spelet.

GTA är ändå riktigt kul! Fågelperspktivet är lätt irriterande, men kan också vara praktiskt ibland.

GTA-känslan finns även i denna klassiker och det är ett äkta GTA.

Lika kul att köra över folk som det är i Vice City och GTA3 :)

Uppdragen kan vara krångliga, för de som inte är vana vid topdown view kan det bli en riktig pärs.

Men vänjer man sig är det riktigt skojigt!!

Soundtracken är något bristfällig, och det är såklart inte lika kul att sno bilar som i GTA3, där föraren förtvivlat kan säga något i stil med "That´s my husband´s car!!".

Men ett riktigt kul spel med tanke på åldern.

+ Gratis

+ En riktig klassiker!

+ Gott om banor

+ En kul utmaning

- Topdown, helt okej men ibland riktigt jobbigt...

- Soundtracket

5. GTA San Andreas

"Shit, CJ, shit!" --Ryder, "Robbing Uncle Sam"

GTA San Andreas är ett väldigt stort spel, är det första som jag tänkte när jag körde. Grafiken är riktigt bra och det finns gott om fordon, bland de bilar, MC:ar, helikoptrar och, som jag längtat efter, flygplan!

Men vad placerar då detta spel så långt ned? Jo, för det första, "The Sims"-känslan. CJ måste käka, jogga och simma för att må bra. I Vice City var det bättre, man kunde göra det som man behövde med Tommy.

Detta tycker jag illa om.

Sen är staten riktigt stor ibland. Los Santos uppdragen är väldigt många, sen kommer man till SF, där är det riktigt bra faktiskt, sen ska man till Las Venturas och härja i något LasVegas-liknande ställe.

Visst, schysst att det är stort, men det hade inte behövt vara så här stort.

Samt att soundtracken är TOTALT värdelös.

Det enda jag kan lyssna på ibland är WCTR och K-Rose...

Gillar inte heller själva stilen på spelet, massa gangstersnack tar upp halva spelet eller mer.

Men SA är ändå ett hyfsat bra spel.

+ MYCKET bilar

+ Flygplan

+ Vanliga cyklar

+ San Fierro. Min favoritstad i spelet.

- Storyn

- Nästan jobbigt stort ibland

- The Sims-känsla

- Musiken!

GTA2

Som GTA1 med bättre grafik.

Det är också lite skoj att det gjorts en kort film om det.

Det var lite skoj i början men sen tröttnar man. Måste visst ha massa poäng för att kunna spara också... :o

+ Lite bättre grafik än GTA1

+ GTA2: Live Action (tror jag filmen hette=

- Fågelperspektiv...

- Gammalt

Jag har ej kört GTA Advance och det kommer jag nog aldrig att köra heller... Fast hittar jag ett billigt så kanske jag köper det, bara för att ha alla spelen liksom ^_^

Redigerad av Nybörjaren
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2. GTA Vice City Stories

Så sent som idag köpte jag VCS annars hade VC fått denna plats.

Det är skoj att återvända till Vice City och spelet känns kul. Det är rätt skoj att köra GTA på psp!!

Grafiken är härlig och alla bilar är fina. Man känner igen mycket från VC.

Musiken är lika bra som i VC! Mkt bra med andra ord!

+ VC!

+ Helskön story

+ Bilarna

+ Vattenskoter

- Inga flygplan man kan flyga..

- Lite jobbigt att styra

Hmm, att sätta ett spel på andraplats när man just fått hem det är inte så genomtänkt, men det är ett helt okej spel. Flygplan finns visst, men eftersom du inte kommit över bron så finns varken helikoptrar eller flygplan. Så snart du kommit över bron finns det ett pontonplan (vattenplan) vid bryggan som är precis söder om Big Mitch Bakers Biker-bar. På flygplatsen hittar du också ett dubbeldeckarplan i början på den längsta landningsbanan.

Styrningen kan du säkert också förbättra, jag kan tipsa om denna sida jag skrivit för GTAnytt, förhoppningsvis hjälper den till. Mest PS2-lika (och därmed bäst) kontroller blir det om du tar Setup 2 och Player Movement: Analog Stick. Samma inställningar gäller för LCS på PSP. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Styrningen kan du säkert också förbättra, jag kan tipsa om denna sida jag skrivit för GTAnytt, förhoppningsvis hjälper den till. Mest PS2-lika (och därmed bäst) kontroller blir det om du tar Setup 2 och Player Movement: Analog Stick. Samma inställningar gäller för LCS på PSP. :)

Skulle följt ditt råd jag med ifall det inte vore så att jag redan var van med orginalet (w00t) Kan man styra när man gör drive-by's med den konfigurationen förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle följt ditt råd jag med ifall det inte vore så att jag redan var van med orginalet :ermm: Kan man styra när man gör drive-by's med den konfigurationen förresten?

Självklart, det är hela poängen. L och R tittar vänster/höger, samtidigt kan du skjuta och styra. Tryck L+R för att titta bakåt, handbroms görs med X+O. Precis som det står, ju! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag utgår från flera saker...

Städer:

San Andreas - ett enormt område att spela på som har allt; landsbygd, riktig storstadsmiljö, småstäder, berg och hav.

Jag är speciellt förtjust i de lokala klimaten som finns i delstaten. Så på "stad" kommer GTA: San Andreas på första plats med sin stora variation.

Vice City - Den absolut vackraste staden i GTA, tillsammans med San Fierro, SA. Dock inte så stor och det är ganska begränsat med vad man kan och inte kan göra. Det blir en andra plats.

Liberty City - Större än VC, men med ännu färre möjligheter. Man kan inte gå in i byggnader, det finns få fordon, etc. Staden har ett gatunät som kan ge en och annan häftig biljakt, men i överlag så är den grå och trist.

En tredje plats.

Fordon:

San Andreas - San Andreas har ett stort urval av fordon. Billiga, dyra, stora och små. Det har det största utbudet av fordon av dessa spel. Samtidigt har mycket mer att välja på bland motorcyklar än i VC. Sen även ett rätt bra utbud av flygfordon, mot VC's helikopter och enda flygplan. Det blir en solklar första plats.

Vice City - Ett hyfsat urval av bilar, men med få motorcyklar, vilket drar ner betyget. Dock en ganska stadig blandning av bilar, vad gäller fart och utseende. Andra plats.

Liberty City - Litet utbud av fordon. Bara bilar och bussar. En tredje plats.

Miljö:

San Andreas - - San Andreas har det mesta. Rena, fina städer och stränder. Mycket solsken. Det är alltid trevligt att ta en drive genom Red County i sin radiobil i Los Santos' vackra, soliga väder. Variationen är mycket bra gjord, med riktiga stormar och sandstormar i öknen. Varje stad har samma klimat som deras förebilder har i verkligheten. En solklar första plats.

Vice City - Floder av solsken och värme i den lilla storstan. Det som drar ner betyget är att det nästan bara finns sol och regn, och då inte speciellt verklighetstroget. Jag tror jag får ge en tredje plats på VC den här gången.

Liberty City - På dagarna så kan det hända det är sol, men det tycker jag inte alltid syns alltför bra, trots att det är ljust. Regn och dimma tycker jag bättre om i GTAIII än i VC. En andra plats.

Vapen:

San Andreas - Det absolut största utbudet av vapen; både skjutvapen och för närstrid. Det jag tycker är det bästa är att det finns flera olika av samma typ. T.ex finns det bara inte Colt .45 bland pistoler. Det finns fler. Samma med alla andra vapen, och även avancerade raketgevär. Klar första plats.

Vice City - Det finns ett och annat kul här. T.ex så är jag väldigt förtjust i automatkarbinerna man kan använda i VC. Speciellt Kruger, som är mitt favoritvapen tillsammans med .357 Magnum. En andra plats.

Liberty City - Finns tyvärr inte så jättestor arsenal, och bara ett vapen av varje typ. En tredje plats.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 months later...

Behövde skriva en post i den här tråden. Något jag har alltid gillat o diskuttera.

OK, so här går min lista:

1. GTA: San Andreas: Det här e den bästa spelet i generallt jag har spelat. Det har så mkt att bjuda på. En härlig soundtrack med min favorite hip hop typet, GANGSTA RAP! Den har en jätte fett atmosfär med allt annat som jag har gillat, gå på gym var jätte rolig, jag tycker mer om att ha mer control av min karaktär än att acceptera samma kläder och samma vikt.

+Storyline - Det här e va GTA borde bli, ghetto life!

+Radio Los Santos

+Simma och allt nytt som cyklar, äta, gym etc...

+Karaktär

+och med mera...

+Västkust tema

+Drive-by, ta med några av din gäng för att leka med rivalerna.

-Tokiga flygplan uppdrag som N.O.E. och över svåra som Freefall.

-Lite för mycket att samal för 100%, oysters etc..

2. GTA III: Första 3D GTAn. Ett coolt stad, roliga missions, bra storyline och allt annat som den bjöd på.

+Staden

+gängarna (och hur allvarlig de var, man kan inte bara leka runt med de. Bara gör något mot de och de spräcker din bil.)

+protagonist (Claude ägde med sin silence.)

+storyline

-Det mörka atmosfäret

-musiken

-För lite saker (kan inte hoppa [för kort], ingen simmning och lite vapen fanns.)

-Bil konditionet, den exploderas av två shotgun skott.

3. GTA Liberty City Stories: Här tänkte de och göra något speciellt. Denna gången var storylinen för lätt och de tog ett steg tillbaks efter San Andreas, med att ta bort simmning, klättra och helikopter. De förbättrade Liberty City också.

+Toni Cipriani

+Musik

+Staden och hur solen kan synas mer, inte som i GTA3 där det var mörkt 24/7.

-Ingen antagonist

-Lätt storyline

-borttagning av simmning

4. GTA Vice City: Ett fantastikt soligt 80 tal's stad med ett sommar känsla. Ett stort steg framåt efter GTA3 även om jag tyckte inte om spelet mer än III. De lade till minigun! Wohoo. Också lite för lätt storyline med lätta mission. Synd man kan inte simma.

+80 talet

+Förbättrat jämfört med GTA3.

+Staden!!

-Musiken

-Storyline

-Tråkigt efter man har klarat hela.

... GTA Vice City Stories och IV ska bli spelat sen, fyran när den kommer i PC. Men VCS kommer jag köpa denna veckan. Och som jag har sett, de har gjort en RIKTIGT 80-tal's atmosfär i VCS och musiken är den bästa soundtrack efter San Andreas. Vi ses snart, Vice City Stories! >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är själv neutral till frågan om jag gillar getto-stylen i SA men du tycker precis det motsatta gentemot alla andra:)

Fast jag fattar inte hur du kunde sätta ett minus på musiken i VC den är ju helt underbar >_<

Jag gillar storylinen i VC den är bäst genom GTA-spelen enligt mig

Jag ska själv göra en lista här snart hade jag tänkt >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vice City Stories har en mycket bättre 80-tal's soundtrack. O när jag tycker det motsatta till alla andra här, då kan ni fatta vf jag tycker illa om VC's soundtrack. Jag e bara inte en fan av V-Rock typet av musik. Och jag fattade aldrig nåt av storylinen i VC. Det var helt tokig. Till exempel de mission som du gör i Vercetti Estate är konstiga, vad handlar de om egentligen? Sånna som Shakedown, Bar Brawl och Cop Land. Varför måste han skjuta alla fönstren i "North Point Mall"?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

+Storyline - Det här e va GTA borde bli, ghetto life!

Hahaha.

Getto life varade i 30 uppdrag. När man kom till San Fierro och träffade Woozie,så tog det snabbt slut. Efter det gick det ännu mer utför när Jizzy B kom in i bilden och när man tillslut träffar Mike Toreno och kommer till Las Venturs och köper ett helt jävla flygfält, ja då är storyn död.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med att storyn var lite tokigt och tog för långt tills man kom till slutet men detta gjorde spelet mer intressant, vem pallar o spela 50 uppdrag och sen Credits rullar fram. Men du måste kolla på vf han fick lämna LS o ghetto livet till business. Hans bror var inne i fängelse och df gick han och jobbade runt till alla nära vänner han fick och till sist det slutade med att Toreno friade Sweet och ghetto uppdragen var tillbaka på plats. Det finns en anledning man måste gå till andra städer, de har inte bara lagt till städerna för att kolla på, man måste nån gång få sig över ditt. Han behövde ett bra tid "vantage point" för att komma tillbaks till LS och knäcka de jävla Ballas gangsterna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Några som orkar uppdatera sina listor med GTA IV?

Jag lovar att göra det någon gång ganska snart.

Kan hinta med att även det får dela på förstaplatsen, om VC och SA får göra det.

Antingen så blir det VC/SA/IV som förstaplats, eller så får jag ge dom varsin plats.

Jag kan helt enkelt inte placera SA och VC på samma plats om IV får en egen plats. Det känns som om jag skulle svika Rockstar. >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...