Jump to content

Gävle Bocken!


Vice.
 Share

Klarar den sig i år?  

115 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Vote: Börjar inte brinna allas eller rättare sagt hoppas det i alla fall..

Tycker faktiskt att det är rätt tjatigt att den ska brännas hela tiden... Nått år kan den väl få stå eller? De kan väl åtminstone göra något mer orginellt som det där med raggarbilen (även om det nog mer var en olyckshändelse)

:wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad var det egentligen som hände med den där raggarbilen? :wub: Körde den rätt in i bocken?

Vad jag vet så rammade raggarna den helt enkelt, och vid närmare eftertanke kanske det inte var någon olyckshändelse. :wub: Har inte hittat så mycket info om det... Tycker ändå det verkar skummt att man kan köra ner den med en bil, den kanske var mindre då? :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag vet så rammade raggarna den helt enkelt, och vid närmare eftertanke kanske det inte var någon olyckshändelse. :wub: Har inte hittat så mycket info om det... Tycker ändå det verkar skummt att man kan köra ner den med en bil, den kanske var mindre då? :D

Haha, måste sett sjukt roligt ut. :wub: Jo, så som den ser ut idag tror jag att det krävs mer än en fjuttig raggarbil för att få omkull den. :wub: Fast iofs... dom kanske kom i en 100-150 kmh och rammade den. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara säga att det är HELT omöjligt at tända eld på sån där gelé..

Man kan faktist hälla bensin på den och tända på, men det e bara bensinen som brinner då.

Inget händer

Pöh, skulle inte förvåna mig om det är några som går in för det riktigt hårt, och som har suttit och mixtrat med diverse kemikalier och kommit fram till ett brinnande-medel som bränner den där gelén som smör. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...
Gävlebocken fyller 40 år och nu ska den ha brunnit för sista gången. I år kommer den nämligen att impregneras med ”Fiber ProTector Flamskydd” som bland annat används i flygplan. Medlet kommer att göra det omöjligt att bränna ned Gävlebocken till grunden. Bocken får bara eventuella brännskador på ytan och på ett begränsat område. Dessa områden kan repareras genom att man byter ut enstaka halmmattor.

Det här innebär att bockkommittén avvecklar den omfattande bevakningen av bocken som tidigare varit nödvändig och att vi ägnar oss att fira 40-årsjubileet istället.

För ett antal år sedan gjordes också ett försök att impregnera bocken med flamskyddsmedel, men då rann medlet av vid töväder. För att undvika detta kommer bevarandemedlet ”Fiber ProTector Solvent Base” att läggas utanpå flamskyddsmedlet den här gången. En flamskyddsexpert från England kommer att övervaka arbetet.

Men dränker man den j*veln i bensin så skall det väl gå!?

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...