Jump to content

En svår fråga


Esperanto
 Share

Recommended Posts

Om din kompis tillsammans med dig står inne i kiosken, och din kompis tar ett tuggummi och du bara står där så är du oskyldig om du lyckas bevisa/övertala det.

Om din kompis tillsammans med dig står inne i kiosken och han tar ett tuggummi samtidigt som du tar kioskägarens uppmärksamhet så blir du skyldig till medhjälp till brott och sånt om kioskägaren lyckas bevisa det.

Du vet nog själv om du är skyldig eller inte, handlar ju om bevis.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blev anklagad för att försökt bränna ner en skola för nån vecka sen B)

Bara för att jag va där( och släckte elden) :)

:(

Men men.. har man nån vätt i skallen så fattar man ju att man ska lägga benen på ryggen om nån nämner nått om att "bränna ner en skola".

Redigerad av FoxtroT
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

- Om ens polare stjäl en bil, och man sätter sig i bilen. Då är man delaktig.

- Om man står bredvid några tjuvrökare. Då är man delaktig.

- Om ens polers rånar en bank och man följer med dom. Då är man delaktig.

Man är delaktig så länge man följer med dom som gör något, eller gör något själv.

Om man skulle vara förälder och ens barn skulle stjäla eller nåt, så är man ansvarig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men om vi säger såhär då?

Om jag och en kompis går in i en affär, jag är lite orolig över en grej och frågar den person som står i kassan om saken, min kompis roffar åt sig så mycket som möljigt och jag köper saken senare.

Sen efter man har kommit ut från affären och jag har fått reda på att kompisen snattat grejer, är jag delaktig i nått då?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men om vi säger såhär då?

Om jag och en kompis går in i en affär, jag är lite orolig över en grej och frågar den person som står i kassan om saken, min kompis roffar åt sig så mycket som möljigt och jag köper saken senare.

Sen efter man har kommit ut från affären och jag har fått reda på att kompisen snattat grejer, är jag delaktig i nått då?

Enligt min mening, nej. Om du inte är medveten om vad din kompis gjorde så ska du inte kunna kallas delaktig. Så länge du inte uppehöll kassörskan med flit så att kompisen kunde roffa åt sig förstås...

Redigerad av Matteus
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt min mening, nej. Om du inte är medveten om vad din kompis gjorde så ska du inte kunna kallas delaktig. Så länge du inte uppehöll kassörskan med flit så att kompisen kunde roffa åt sig förstås...

Men om kassörskan sen skulle få reda på att min kompis roffat åt sig saker och anklagar mig för med brott för att jag uppehöll denna.

Hur ska man göra dådå?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...