Jump to content

Valkompassen


Jacker
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 71
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Q: Det är vikigt att med skatter och bidrag jämna ut de ekonomiska skillnaderna i samhället

A: STARKT EMOT! Sänk skatterna för höginkomsttagare! Det är fel att de ska betala för tjänster som de inte ens använder.

"Tjänster som de inte ens använder", vilken skrämmande brist på medmänsklighet. Folk som använder tjänsterna (gratis skolgång/vägar/sjukvård osv) gör ju det för att deras inkomst inte räcker till, eftersom lönerna är skevt fördelade.

Man ska får lön för vad man utbildar sig för men det är ju inte direkt så det är, löneklyfterna är knappast relativa utbildningstiderna. Föresten är inte alla lika smarta och har inte samma möjligheter till utbildning, även om deras väg till sitt lågbetalda jobb har varit minst lika slitsam som för en höginkomsttagare.

Jag tycker att det är väldigt bra som det är nu, att skatterna ökar ju mer man tjänar. Det höga skatterna har ju heller inte förhindrat folk i Sverige från att bli snuskigt rika, kolla Invar Kamprad vafan, han klättrar ju på världstoppen bland rikaste män.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Tjänster som de inte ens använder", vilken skrämmande brist på medmänsklighet. Folk som använder tjänsterna (gratis skolgång/vägar/sjukvård osv) gör ju det för att deras inkomst inte räcker till, eftersom lönerna är skevt fördelade.

Man ska får lön för vad man utbildar sig för men det är ju inte direkt så det är, löneklyfterna är knappast relativa utbildningstiderna. Föresten är inte alla lika smarta och har inte samma möjligheter till utbildning, även om deras väg till sitt lågbetalda jobb har varit minst lika slitsam som för en höginkomsttagare.

Jag tycker att det är väldigt bra som det är nu, att skatterna ökar ju mer man tjänar. Det höga skatterna har ju heller inte förhindrat folk i Sverige från att bli snuskigt rika, kolla Invar Kamprad vafan, han klättrar ju på världstoppen bland rikaste män.

Det handlar inte om medmänsklighet! Det handlar om rätten att var och en själv ska få förvalta över sitt eget kapital. Av det man tjänar ska man få behålla så mycket som möjligt. Jag upprepar , var och en är sin egen lyckas smed.

Jag håller med om att lönerna är skevt fördelade. Sverige har världens lägsta löner och världens jämlikaste lönefördelning. Detta är dock allt annat än bra. En svensk lärare tjänar knappt mer än en fabriksarbetare. Svenska höginkomsttagare har bara en marginellt högre inkomst än medelklassen i USA. I framtiden kommer detta leda till en utflyttning av höginkomsttagare/högutbildade samtidigt som allt fler inser att utbildning inte lönar sig längre=fler bidragsberoende låginkomsttagare.

Kamprad har bott i Schweiz i 30 år btw...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Umberto: Vi har helt enkelt väldigt olika åsikter, jag tror på vänsterideologin och du på höger. Men det där med "egen lyckas smed", ja i Sverige har alla ganska bra chans att välja hur ens liv ska se ut och vilket jobb man ska ha, men det är ju tack vare att utbildning är gratis - tack vare skatter. I de flesta länder måste ju familjen betala motsvarande hundra tusentals kronor för att deras barn ska komma in på universitet och de som inte har dessa summor kan ju med andra ord inte smida sin egen lycka...

Kamprad. Ojdå det hade han visst, men Sverige är inte direkt fattigt i alla fall. Båda mina föräldrar ligger över gränsen för höginkomsttagare och därmed betalar 50% skatt på delar av inkomsten, men inte fan blir vi ruinerade av det. Helre än att vi ska vara så rika att vi kan överkonsumera varor/bilar/resor tycker jag att undomar från fattiga familjer ska gratis utbildning, låginkomsttagare ska få köra på gratis vägar till sitt jobb, alla har rätt till gratis kultur osv osv.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...