Jump to content

Låt till Actionfilm.


Weener
 Share

Recommended Posts

I film tycker jag att det blir bäst om man INTE tar en lättsmält pseudo-metallåt. det har vi hört förr. nåt mäktigt. nu vet jag ju inte om du gör en thriller/action eller komedi/action eller skräck/action, så jag är snäll och ger en hel drös förslag. kolla på Battle Royale hur dom har använt klassisk musik i dom blodiga striderma, väldigt snyggt. en modernare version är ju Era, inget man sitter och lyssnar på kanske, men jag vet av egen erfarenhet att vissa av deras låtar passar otroligt bra i actionscener.

eller om det ska vara högt tempo nån instrumental bluegrass-låt (bluegrass=musikgenre som blandar element ur folk och tidig country, oftast med mycket snabb takt och med dominerande banjostämma). det blir fartigt och ger en ganska psykopatisk känsla.

om du vill att scenen ska vara endast cool rekommenderar jag en av surflåtarna från Pulp Fiction, de snabbaste är Comanche (spelas i scenen där Marsellus Wallace blir våldtagen) och Misirlou (spelas i förtexterna, väldigt snabb och bra, men den passar kanske inte riktigt i en actionscen. ville ändå nämna den). annars kan du ta en jazzlåt eller blueslåt, det är ju ganska typiskt gangsters och liknande.

Guns of Brixton av The Clash kan också rekommenderas. just den låten är som en blandning av punk och gangsterrap.

Redigerad av Crouching.tiger
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om jag skulle kalla "guns of brixton" för punk/gangster-rap...för det första kommer jag aldrig kalla clash punk heller....möjligtvis "new wave" med lite punk... ;)

Hmm, menade nog mer att den milt påminner om både punk och gangsterrap, inte att den är det (det finns visst ingen smilie som skäms, men den skulle ha varit här).

Weener, vad tog du för låt(ar)?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, menade nog mer att den milt påminner om både punk och gangsterrap, inte att den är det (det finns visst ingen smilie som skäms, men den skulle ha varit här).

Weener, vad tog du för låt(ar)?

Jag har laddat ner i princip alla låtar som skrivits i tråden, och försöker välja. Eftersom vi inte börjat filma än så har jag inte valt några än, men jag tror det blir "Burly Brawl" ur Matrix, hittde även på egen hand en låt ur Matrix Revouloutions (Slutscenen där Neo slåss mot Mr.Smith i regnet och 10.00000000 andra Smithar står och kollar på.)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mahlers femma. Det blir fint. Kanske lite opera, fast det är uttjatat på ett indie-vis, om du förstår vad jag menar. Men om du vill ha något åt det hållet skulle Nosum Dorma passa fint.

Det skulle även vara fint med Tolvkillingsoperan, som Woody använder som soundtrack i Shadows and Fog! Den skulle passa finfint till en aktionscen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...