Jump to content

Driftinformation


Hultenius
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 58
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

@epix: 2 st SATA2-hårddiskar på 160 GB (speglade). Inte för att GTAsajten behöver så mycket, men servern kommer användas för lite backuplagring med.

Har nog missat men backuplagring på samma server låter ju inte helt stabilt och säkert?

Redigerad av samool
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ge dig dude, Superbialt att sidan är uppe, Och du skulle inte ha gjort det bättre själv

Haha sådär kan man inte resonera, du vet att han har haft sidan ganska länge och jag tycker han kan ge oss en bra förklaring varför det skulle kosta så mycket och varför det tog en sån tid att få det att fungera åtminstone.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste tyvärr hålla med HOWHOW och The Dude.

Att behöva vänta så här länge tycker jag inte är vettigt. Nu vill jag inte säga för mycket då jag inte vet hur pass stort problemet var. Men om Hultenius kunder låg på den servern så tycker jag riktigt synd om dem.

Men det är kul att GTAsajten är uppe igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha sådär kan man inte resonera, du vet att han har haft sidan ganska länge och jag tycker han kan ge oss en bra förklaring varför det skulle kosta så mycket och varför det tog en sån tid att få det att fungera åtminstone.

För tekninkerna som skulle lagat allt var dyra och dåliga kanske

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Öö nej? Det kan ju omöjligt tagit 3 dagar att laga en server, om man hade jobbat aktivt med det. GTAsajten är ett av sveriges största Internetforum och kunde väl prioriteras lite högre.

Jo, en omistallation utav servern hade gått fortare. Ca 1 timme för installationen och kanske 5-6 för alla data. Segt :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det så många gnatar efter? Har ni verkligen så lite att göra att ni inte kan sysselsätta er med något annat medans sajten är nere?

Roligt att se att sajten är uppe igen Hultenius! Synd för det som gick förlorat bara.

Det är ju inte så konstigt att man blir irriterad över att sidan är nere så pass länge ?

Aldrig varit med om detta förut, förutom när 99kronor.com hade en downtime på någon månad. Det var kul att följa nyheterna där. :wub:

Säger det igen, kul att sidan är uppe nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var glad att sidan är uppe överhuvudtaget, era gnällspikar. Hultenius behöver inte ha den uppe överhuvudtaget.

En till asslicker. Såhär, vi säger vad vi tycker, ok?

Vi tycker att det är gräsligt att det ska ta sån här tid. ok?

Vi gnäller inte, vi säger bara vad vi tycker och det ligger sanning i det vi säger, ok?

Så. Som jag skrev så skrev jag att det är bra att den är uppe igen. Ska jag vara ärligt så tror jag även att du var förbannad över att den var nere såhär länge. Eller hur?

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En till asslicker. Såhär, vi säger vad vi tycker, ok?

Vi tycker att det är gräsligt att det ska ta sån här tid. ok?

Vi gnäller inte, vi säger bara vad vi tycker och det ligger sanning i det vi säger, ok?

Så. Som jag skrev så skrev jag att det är bra att den är uppe igen. Ska jag vara ärligt så tror jag även att du var förbannad över att den var nere såhär länge. Eller hur?

Om man saknat sidan så borde man vara glad att den är uppe, och inte klaga och säga att det är dåligt jobb av Hultenius att det tog så "lång" tid att få upp den. Annars är man bara en pain-in-the-ass.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle kunna skriva en rapport på flera sidor om det som inträffat. Det har inte varit något lätt problem och har tagit väldigt lång tid. Jag trodde in i det sista att vi skulle lyckas fixa filsystemet men det gick inte.

Vad hände då?

Operativsystemet startade inte efter en vanlig omstart. När jag fick KVMoIP-access och fick se felet blev jag inte glad. Filsystemsfel är inte kul. Men från "repair mode" såg jag att en del av filerna var intakta och lyckades laga ett superblock så att operativsystemet laddades, men efter det kunde jag inte göra mer. Skrev jag in något i loginpromten fick man ett otrevligt "input/output"-problem, försökte man starta om hängde sig servern. Ganska inlåst läge här.

Sen var det nyårshelg vilket inte var så kul eftersom support bytes ut mot akutsupport och hundralappar till över 1000kr/h. Eftersom bara GTAsajten ligger på denna server kändes det inte aktuellt att betala denna stora summa.

Igår fick jag det tråkiga meddelandet att inget kunde göras, filsystemet var förlorat och bortom reperation. En ny server sattes upp och jag har under stort sätt hela dagen arbetet med att installera den nya servern och återställt en gammal backup av GTAsajten. Jag är ledsen, men inget kunde ha gjorts så mycket snabbare, fyra dagar förlorades direkt på grund av nyårshelgen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...