Jump to content

Driftinformation


Hultenius
 Share

Recommended Posts

Vi har haft stora problem med tillgängligheten de senaste dagarna! Det största problemet är att vår server provider har blivit ett "spökföretag", dvs ett företag som näst intill upphört att existera. Efter mycket säkerhetskopiering, överföring och nergraderingar står nu GTAsajten på säker grund, på den gamla USA-servern vi använde för två år sedan. All data kunder dock inte räddas, men det är ingen jättestor loss (bara några hundra inlägg).

Under veckan som kommer flyttar vi över till en nyinköpt rackserver från dells poweredge-serie med en Intel Xeon-processor (64-bitar) på 3.0 Ghz och 512 MB ECC DDR2 SDRAM (inte så mycket RAM, men jag tror det räcker gott!). Servern har också två SATA-hårddiskar som är speglade med RAID 1 (om en går sönder används bara den andra), en fjärrstyrd reboot-knapp, KVMoIP (mycket bra om något skulle krångla på låg nivå), dubbla gigabit-nätverkskort (det är faktiskt ganska vanligt att nätverkskort går sönder...) och väldigt mycket mer trafikkapacitet.

Denna server kommer kort och gott att bli perfekt och alla inbyggda failover-system kommer att göra den extremt stabil. Fram tills att servern är redo (är lite problem med 64-bitarsakitekturen och våra adminsystem) och ordentligt testad kommer GTAsajten att köras på USA-servern.

Mer info kommer att läggas upp som nyheter på GTAsajten när det börjar bli dags för ytterligare en flytt.

EDIT:

Om ni hittar något problem så skicka mig ett PM.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 58
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

All data kunder dock inte räddas, men det är ingen jättestor loss (bara några hundra inlägg).

Är det inlägg från dem senaste dagarna som försvunnit, eller? För jag märkte att jag förlorat tio inlägg.

Nå, det är inte alla som får skriva sitt tusende inlägg två gånger. :P

Skönt i alla fall att forumet är igång nu. B)

Redigerad av CurunirOfValinor
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I London, hos Redbus interhouse (mycket bra serverhall).

Ska också säga det att alla kanske inte blivit överförda till denna server än. Jobbig cache gör att det tar 1-2 dygn för DNS-ändringar att uppdateras. Egentligen var GTAsajten uppe redan kl. 13:00 igår (dock utan fungerande databas), men alla bara skickades till den gamla servern tack vare cachen.

Synd att jag gjorde en liten miss för två veckor sedan, annars skulle cachetiden varit max en timma istället för 1-2 dygn <_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I London, hos Redbus interhouse (mycket bra serverhall).

Ska också säga det att alla kanske inte blivit överförda till denna server än. Jobbig cache gör att det tar 1-2 dygn för DNS-ändringar att uppdateras. Egentligen var GTAsajten uppe redan kl. 13:00 igår (dock utan fungerande databas), men alla bara skickades till den gamla servern tack vare cachen.

Synd att jag gjorde en liten miss för två veckor sedan, annars skulle cachetiden varit max en timma istället för 1-2 dygn <_<

Vad för misstag?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...