Jump to content

Tycker du den nya glassen är...


Ceone
 Share

Tycker du den nya gb glassen är rasistisk?  

135 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

  • Inlägg 130
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Jag begrundade noga en reklamskylt idag och försökte till och med tänka mig att den var rasistisk, men hittade inget.

ANALYS

typsnitt: något som liknar vit krita på svart asfalt

text:

NOGGER (hade aldrig tidigare ens reflekterat över att det liknade ordet nigger)

+ (översätts med "och")

LAKRITS (glassen smakar lakrits)

=SANT (min reflektion: Nogger Black är den första noggerglassen med lakritssmak. reklamen ska visa att detta är nyskapande men gott, ungefär.)

sedan loggan NOGGER Black (med "graffitistilen")

graffitistilen: det som ses rasistiskt är just graffitistilen. graffitin är en del av hiphopens värld. hiphopen skapades av svarta. alltså anses reklamen vara stereotyp, ungefär "alla svarta är underground" eller "alla som är underground är svarta".

slutsats: GB gjorde en helt normal, kanske inte helt genomtänkt, reklam som sorgligt nog har misstolkats.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med texten, det är ju många vita (eller icke-mörkhyade) som håller på med graffiti nu, så dom borde inte ta det så allvarligt.

Och det där med att Nogger liknar "Nigger",

den heter ju Nogger, visst? Då kan dom ju inte påstå att det var meningen som

nigger, även om det är likt, och det har ju hetat Nogger hur länge som helst.

;)

Redigerad av Patrik
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror faktiskt att GB tjänar på uppståndelsen kring den här nya glassen, tänk på hur mycket gratisreklam de får. Idag såg jag en snubbe som köpte Nogger Black och då kom jag att tänka på det här och köpte en jag med för att testa hur den smakar. Hade nog inte köpt den om jag inte läst artikeln på aftonbladet. ^_^

Jag måste säga att GB verkligen har lyckats, Nogger Black är utomordentligt god!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dessutom är vi rasister hela bunten, åtminstone alla som sjunger Sveriges nationalsång eller hissar svensk flagg.

Varför är det rasistist? Vi bor ju för fan i Sverige, ska vi förbjuda Svenska som ämne i skolan med?!

Varför skrevs det inte i Aftonbladet när AMF Pension visade den där reklamen där nån kille säger "Åh, nej, värsta svennestället". Jäkla dubbelmoral :rolleyes:>_<:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför är det rasistist? Vi bor ju för fan i Sverige, ska vi förbjuda Svenska som ämne i skolan med?!

Varför skrevs det inte i Aftonbladet när AMF Pension visade den där reklamen där nån kille säger "Åh, nej, värsta svennestället". Jäkla dubbelmoral :rolleyes:>_<:lol:

Word...

Men nu ska jag anmäla svarta skor! Man trampar ju på dom! Det är ju sååå rasistiskt! Och så ska jag sluta äta choklad och bojkotta negerbullarna!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...