Jump to content

Är du troende ?


Frenzy
 Share

Är du Troende ?  

94 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

  • Inlägg 101
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Dog han inte under thinnerattacken?

Nope. Han blev väl inte ens allvarligt skadad...

Edit: Inget han får lida av resten av livet iaf.

(Ska egentligen inte uttala mig om hur pass skadad han blev eftersom jag inte är så insatt. Jag vet dock att han inte dog.)

Redigerad av Funnylin
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En insändare jag skrev här om veckan (jag är varken döpt eller konfirmerad och total ateist):

Jag vill uppmana alla blivande konfirmander att avstå från denna förtryckarverksamhet som kallas kyrkan. När ni konfirmerar er bekräftar ni ert stöd till klasskillnader, orättvisor, rasism, homofobi, förtryck och allt vad nu kyrkan ansvarar för genom tiderna. Från dåtidens korståg till nutidens pingstförsamlingar.

Religion är ett medel av makthavarna att manipulera och kontrollera folket, att hålla dem i schack och få dem till underkastelse.

Det är också ett otroligt primitivt och skevt sett att se på verkligheten. Det finns inga trovärdiga bevis på att en gud någonsin skulle ha funnits men däremot går det att motbevisa alla övernaturliga berättelser som Bibeln innehåller många gånger om med hjälp av dagens teknik och sunt förnuft. Det enda stället där Gud existerar är i de troendes hjärnor, och på så sett finns han ju.

Inte nog med att det kyrkan predikar är bluff och båg utan dessutom direkt skadligt för individen borde avskräcka de flesta. Det gör det också i stor utsträckning nu i Sverige då människan äntligen lärt sig tänka på egen hand, utan hjälp av tusenåriga skrifter med ett skevt budskap.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vote: JA

Självklart är jag troende, men det betyder inte att jag är nåt slags Jesusdyrkande missfoster, religion är helt enkelt skitsnack, bibeln är skriven av rika jubelidioter vars avsikt var att hålla människor i koppel, kyrkan uttnytjade människans hopp om att deras patetiska liv skulle bli bättre i efterlivet ifall de donerade sina välförtjänade småslantar till kyrkan. Religion är det som är fel på världen, och har lett till det krig som pågår rakt framför oss, alla religioner är fel, du behöver inte dyrka Jesus, Mohammed eller några andra fiktiva gestalter för att leva ett bra liv, att leva med religionen som stöttepelare är ungefär samma sak som att frukta döden, att tro sig själv vara vis när man i själva fallet är en idiot, för ingen vet ju egentligen ifall döden inte är en av världens bästa gåvor till människan, men människor fruktar döden som om de vet vad som kommer att ske och det är väl riktigt dumt att frukta något som inte någon har en egentlig aning om.

Att säga att gud inte finns är bara en tråkig tankeställning, det som vissa brukar säga till mig, men ifall gud finns varför dör oskyldiga människor, och varför stoppar han inte krigen, sånt skitsnack kommer oftast från de som har en personlig vendetta emot gud, och har gett upp sin tro. Det enda man kan säga i såna här sammanhang är att du är en jävla idiot ifall du förlitat dig på bibeln och tror att guds mening är att rädda våra skinn.

Det är inte guds fel att ett flygplan kraschar och dödar hela din familj, det är inte guds fel att lille Jocke blev överkörd av ett jävla fyllo när han sprang ut på gatan efter sin boll, gud skapade inte materiella saker, det är människans förtjänst

Gud gav oss världen för att ta hand om den, och det är våra handlingar som är grundpelaren i vad som har skett i världen, om jorden kommer att förintas så är det människans fel och ingen annans, människan är en sjuk ras och vi kommer säkert sona för vad vi gjort med världen.

Jag har tro för jag vet att gud finns, att tro att världen uppkommit på ett annat sett är bara löjligt, och jag menar inte som om gud är en slags gubbe med långt vitt skägg och kjol på sig, gud är ett oförklarligt väsen som har skapat denna värld åt oss gud är allt, gud är himlen och luften vi andas, gud är solen och kretsbanan.

Men om det är en sak jag vet så är gud inte skyldig oss ett jävla skit, religion är skapat av människan gör inte det ödesdigra misstaget att koppla ihop gud med religion ifall jag gjorde det skulle jag också vara ateist som många av er där ute.

Vet bara att allt ni ser är inte allt som finns, livet är alldeles för komplicerat för att generalisera på detta sätt, det finns mycket oförklarligt som människan inte kan ens försöka sig på att förklara för att vara så trångsynt.

Redigerad av Mahalo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Än en gång har GUD talat :ph34r:. Mkt bra sagt. Håller dock inte med dig på alla punkter.

Ser mig själv som en ateist. Kan inte riktigt se varför det skulle finnas en gud.

Dock tror jag på Jesus. Det är kanske inte helt bevisat att han funnits. (?) Har dock svårt att tänka mig att allt bara har kommit upp ur tomma intet. Han var en riktigt skön kille helt enkelt som var lite jobbig för samhället och avrättades pga det. Visst, alla dom där sakerna att han gjorde vatten till vin och gick på vattnet osv är bara skitsnack.

Vad som gör mig lite förbannad är att folk här inne inte kan respektera kristna. Ni drar alla över en kam. Tänk på vad mycket glädje religionen ger folk. Pensionerade människor som känner att dom är på livets brant vill gärna ha lite hopp. Ska dom inte få ha det? Ibland kan det vara skönt at vara lyckligt ovetande!

Skulle också vilja höra mer om buddismen från dig Crice. Du verkar ju iaf ha normala värderingar. Gillar det lilla av buddismen jag känner. Den enda humana och fungerande religionen.

Det här inlägget blev väldigt osammanhängande. Jag hoppas att ni ursäktar det :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...