Jump to content

Är du troende ?


Frenzy
 Share

Är du Troende ?  

94 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

  • Inlägg 101
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Religion är då verkligen det dummaste nån kommit på i hela världshistorian, förstör liv, tvingar människor bedja 5 ggr om dagen istället för att leva öppet och bara göra det man känner för?

Edit: btw jag är döpt men ser mig som satanist, har jag lite ISSUES då? :angry:

Redigerad av hyperberit
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Asså, jag tror att ni missuppfattat meningen med religion. Poängen i grund och botten är att skapa ett bättre liv för alla:

Jesus - Respektera dina medmänniskor och var god, belöningen är himmelriket (vilket vi bara säger, egentligen så finns inte det, men ditt liv kommer vara trevligt)

Bhudda - Var god och finn dig själv. Först när du gör det kan du bli god rätt igenom.

Satanism - Gör i stort sätt vad du känner för, men se till att inte reta upp någon annan under denna process.

Att ni tycker att dessa åsikter är fjantiga begriper jag inte. Däremot om ni hade sagt att ni inte gillar det sättet det används på hade jag hållt med. Det missbrukas. Som alla vet så uttnyttjade prästerna kristendomens helvete och himmel för att få sej en massa makt och pengs, och satanismen har gått samma öde till möte som nazismen. Jag säger inte att nazism är bra, men den skapades inte för att göra ont, inte satanism heller. Den missbrukades bara. Nu tror man att satanister bränner barn, men det gör dom inte - djävulsdyrkare gör det!

Så, innan ni predikar om hur mycekt religion suger, tänk då på vad den vill förmedla, vad den vill att ni ska göra. Ni behöver inte lyda den blint, ni kan välja ut godbitarna för att sedan följa dessa. Säg bara inte att religion är trams, det är det inte. Det är gott rakt igenom. ;)

Vote: nej, jag är inte troende. Jag är snäll ändå :angry:

*EDIT*

quote@hyperberit

Jag håller med dig lite, faktiskt. Satanism är nog den bästa av alla religioner. Iallafall version 1.0. Version 2.0 suger. Min bror gjorde ett arbete om satanism, så jag kan den jättebra. Om nån undrar vad jag menar med version 1.0 och 2.0 så får ni fråga ;)

Redigerad av Stora_tomtefar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Asså, jag tror att ni missuppfattat meningen med religion. Poängen i grund och botten är att skapa ett bättre liv för alla:

Jesus - Respektera dina medmänniskor och var god, belöningen är himmelriket (vilket vi bara säger, egentligen så finns inte det, men ditt liv kommer vara trevligt)

Bhudda - Var god och finn dig själv. Först när du gör det kan du bli god rätt igenom.

Satanism - Gör i stort sätt vad du känner för, men se till att inte reta upp någon annan under denna process.

Att ni tycker att dessa åsikter är fjantiga begriper jag inte. Däremot om ni hade sagt att ni inte gillar det sättet det används på hade jag hållt med. Det missbrukas. Som alla vet så uttnyttjade prästerna kristendomens helvete och himmel för att få sej en massa makt och pengs, och satanismen har gått samma öde till möte som nazismen. Jag säger inte att nazism är bra, men den skapades inte för att göra ont, inte satanism heller. Den missbrukades bara. Nu tror man att satanister bränner barn, men det gör dom inte - djävulsdyrkare gör det!

Så, innan ni predikar om hur mycekt religion suger, tänk då på vad den vill förmedla, vad den vill att ni ska göra. Ni behöver inte lyda den blint, ni kan välja ut godbitarna för att sedan följa dessa.

Precis vad jag försökte säga, fast med andra ord!

Säg bara inte att religion är trams, det är det inte. Det är gott rakt igenom.  :angry:

Där kan jag inte hålla med dig, visst är grundbudskapet bra, men samtidigt så fiunns det ju en massa nackdelar, bl.a krig och liknande.

Var det inte för något år sen bara, som tre hyperkristna jävlar gick till attack mot en moské? misshandlade två presoner grovt? Jävla bra budskap!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo satanism är definitivt den bästa religionen. Fast å andra sidan kan man leva sitt liv hur man vill, utan att kalla sig satanist.

Så rätt så

men om folk frågar vilket dom ofta gör så va säger man? dom brukar inte vela acceptera att man inte tror på nåt så då säger man ju bara satanist

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Hmm, jag är väl inte någon hardcore-buddhist, till exempel ber eller mediterar jag aldrig, men jag tycker att filosofin är rätt. Skada inte medmänniskor, ljug så lite du kan och så vidare. Till skillnad från islam eller kristendom finns inga speciella straff som kommer utfärdas om du missköter dig, utan du får klara dig själv. Buddha har också funnits på riktigt, och det är bevisat, till skillnad från Jesus Kristus.

Grundstommen är väl att buddhism är en väldigt human religion som är ganska "avslappnad". Då kristna går i kyrkan då och då har buddhister inga sådana krav.

Religion för slackers.  :angry:

Jo Fråga min morsa också ;)

Hon sa samma sak.

Ska fan ta och ta reda på mer om Buddhismen , låter vettigt och är det det bytar jag helt enkelt till det ;)

EDIT: om du vill eller kan berätta mer Crice så skulle jag vara tacksam !

Redigerad av Frenzy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Där kan jag inte hålla med dig, visst är grundbudskapet bra, men samtidigt så fiunns det ju en massa nackdelar, bl.a krig och liknande.

Var det inte för något år sen bara, som tre hyperkristna jävlar gick till attack mot en moské? misshandlade två presoner grovt? Jävla bra budskap!

Det är just där som jag också håller med. Det som dom gjorde strider mot allt som kristendomen står för. Det står, även om en moské inte är en fiende, att man ska älska sin fiende i bibeln. Detta är inte att älska sin fiende. Det står älska din granne. Detta är inte att älska sin granne.

Mycket i bibeln och i kristendomen handlar om att älska, och de flesta fanatiker glömemr deta. Dom är sör insata att blint följa vad som står att dom glömmer det goda.

@ain To ThE MaX

Jag minns inte vad satanismens grundare hette, men hans föräldrar var kristna. När han gjorde saker som han tyckte var roligt, men som tydligen var en synd sa hans föräldrar att det var en synd han begick. Gång på gång så fick han veta att när han gjorde något han tyckte om så begick han en synd, han gjorde det som djävulen, satan, ville. Om att göra som man själv behaga innebär att man följer satans vilja så är det väl inte så dåligt? Som följd til detta blev satanismen 1.0 en religion där man begick synder, man gjorde som man själv behagade (til en viss gräns dock). Man hade skoj.

Satanism 2.0 är lite grövre, lite mer strikt. Jag minns inte riktigt hur den uppkom, men den är mycket djurisk. Den bygger på principen att varje människa har ett slags "revir". Inne i sitt eget revir får man göra vad man vill, men om någon tränger sej in i ens revir så får man döda honom. Det kan sammanfattas att man får göra vad man vill, med vem man vill om denne är med på det. Är den inte med på det får man döda honom. Mycket ensam är denne religion. Så vad är fördelarna? Man har själv mycket kontroll över sej själv och sitt eget liv. Man kan själv välja om man vill vara själv, eller om man vill vara social. Kotroll är viktig.

Nu vet jag inte om allt jag sa var helt så som min bror skulle ha sagt det, och det var i väldigt korta drag. Men jag tycker at det var rätt klokt sagt av mig. Jag är stolt :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det väl så att själva satanismen inte har någon grundare... LaVey skapade visserligen COS, men det var väl inte han som grundade själva satanismen...

Den moderna satanismen jo.

Innan Church of Satan (COS) fanns vad jag vet ingen organiserad sataniströrelse. djävulsdyrkan kanske. Men inte satanism.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...