Jump to content

Grafikkort


Arvid
 Share

Recommended Posts

Jag ska köpa ett nytt grafikkort till min dator och behöver lite tips om vilket grafikkort man bör köpa och hur man installerar det. Grafikminnet ska vara på 64 MB eller mer, kortet ska vara av typen AGP och får kosta högst 1500 kr gärna mindre. Målet är att spel som GTA3 och Mafia ska gå att spela utan lagg och med snygg grafik.

Några frågor om grafikkort:

1. Mitt nuvarande grafikkort(Savage4 16 mb 3D) sitter integrerat på moderkortet, måste jag avaktivera det innan jag installerar ett nytt grafikkort i den lediga AGP-porten och i så fall hur gör man det?

2. Vad är det för skillnad på AGP 4x/2x och AGP 8x/4x/2x?

3. Är DDR RAM dubbelt så snabbt SDRAM?

4. Vad behöver man för verktyg vid installationen och hur jordar man sig på bästa sättet?

5. Är det här grafikkortet bra eller borde jag välja annat märke/modell?

Tackar för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv rekommenderar jag inte GeForce4 MX...

Vissa säger till och med att det är sämre än ett GeForce3 kort! (inte GeForce3 MX då..)

Mitt GeForce2 GTS 32mb funkar dock prima i alla spel, men jag måste nog snart köpa upp mig ett steg....

Det kanske i och för sig är smart att köpa ett GeForce4 MX för runt 1000 kr och sedan köpa ett nytt om nått år.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv rekommenderar jag inte GeForce4 MX...

Vissa säger till och med att det är sämre än ett GeForce3 kort! (inte GeForce3 MX då..)

Mitt GeForce2 GTS 32mb funkar dock prima i alla spel, men jag måste nog snart köpa upp mig ett steg....

Det kanske i och för sig är smart att köpa ett GeForce4 MX för runt 1000 kr och sedan köpa ett nytt om nått år.

Ett Geforce4 MX 64 mb DDR är i alla fall många gånger bättre än mitt nuvarande Savage4 16 mb. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...