Jump to content

Ny extern hårddisk


Xersize
 Share

Recommended Posts

Tjabba tjena hallå!

Behöver lite rekommendationer. Jag är på jakt efter ny ny extern hårddisk (som rubriken säger), men då jag inte kan något om datorer så vet jag inte var jag ska leta utan att hitta något onödigt dyrt eller något billigt skräp.

Den kommer mest användas till att ha spel installerat på så gärna en så snabb som möjligt (om jag inte minns fel så är SSD de snabba, right?) och gärna mellan 1TB och 2TB i storlek (helst 2TB). Så klart vill jag inte lägga mer pengar än nödvändigt, men jag vill heller inte köpa en hårddisk som är skit och slutar fungera efter någon månad bara för att jag var snål, så är det någon här som är mer datorkunnig som antingen kan berätta ungefär vad en bra hårddisk med de kvalifikationer som jag beskriver brukar kosta på ett ungefär, eller ännu bättre kanske kan rekommendera en specifik hårddisk?

Tack så mycket i förhand! Love y'all!

Redigerad av Xersize
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det tråkiga med SSD är att de är så förbannat dyra. En 500 GB SSD börjar på 1700 kronor. Jag skulle tro att du söker en vanlig hårddisk (HDD) eller en SSHD, som är en hybrid där en del av minnet utgörs av en SSD medan resten är en vanlig hårddisk. Det brukar indexeras de vanligast åtkomna filerna in på SSD-partitionen för snabb åtkomst och resten på vanlig disk.

5400 och 7200 RPM är hastigheten på skivrotationen, där 7200 tillåter snabbare läsning men å andra sidan låter mycket mer (tycker jag iallafall). Jag skulle tro att du klarar dig med en vanlig 5400, men om det ska läsas in snabbt till spel får du väl ta en 7200 för en lite större peng. Det viktigaste nuförtiden är nog egentligen inte rotationshastigheten utan att den måste ha USB 3.0 snarare än 2.0 som varit standard i många år men som nu håller på att ersättas.

Citera

The New York Times decided to test this "10 times faster" line, so it used brand new USB 3.0 hard drives and a desktop computer with an ideal configuration for transferring data over a USB 3.0 cable. In the test, writer Rik Fairlie copied a folder containing 10GB of files. He did this once over USB 2.0 and once over USB 3.0. The USB 3.0 connection took 6 minutes, 31 seconds, and the USB 2.0 connection took 22 minutes, 14 seconds. That's still a dramatic improvement (USB 3.0 was about 3.5 times faster), but it doesn't live up to the marketing hype.

https://www.yahoo.com/news/blogs/technology-blog/usb-3-0-vs-usb-2-0-much-204216261.html

Ja, det är väl det. Externa hårddiskar börjar på 500 spänn för 1 TB och går långt uppåt beroende på om du vill ha 2,5 (laptopstorlek) eller 3,5 (feta), USB 2 eller 3, wifi-möjligheter, display och allt möjligt. :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

36 minuter sedan, Henkibojj skrev:

Det tråkiga med SSD är att de är så förbannat dyra. En 500 GB SSD börjar på 1700 kronor. Jag skulle tro att du söker en vanlig hårddisk (HDD) eller en SSHD, som är en hybrid där en del av minnet utgörs av en SSD medan resten är en vanlig hårddisk. Det brukar indexeras de vanligast åtkomna filerna in på SSD-partitionen för snabb åtkomst och resten på vanlig disk.

5400 och 7200 RPM är hastigheten på skivrotationen, där 7200 tillåter snabbare läsning men å andra sidan låter mycket mer (tycker jag iallafall). Jag skulle tro att du klarar dig med en vanlig 5400, men om det ska läsas in snabbt till spel får du väl ta en 7200 för en lite större peng. Det viktigaste nuförtiden är nog egentligen inte rotationshastigheten utan att den måste ha USB 3.0 snarare än 2.0 som varit standard i många år men som nu håller på att ersättas.

Ja, det är väl det. Externa hårddiskar börjar på 500 spänn för 1 TB och går långt uppåt beroende på om du vill ha 2,5 (laptopstorlek) eller 3,5 (feta), USB 2 eller 3, wifi-möjligheter, display och allt möjligt. :)

 

Jo, att de är dyra har jag sett... Innan jag bad om hjälp så kollade jag på MediaMarkt för att få en snabb överblick och hittade denna. Den verkar bra med USB 3.1 (skulle lagt till i originaltexten men jag vill så klart ha USB 3 istället för 2), 2TB och har en läsar- samt skrivarhastighet på 450MB/s. Men som du ser så kostar den kring 8.000kr, något som är inom min budget men jag vill självklart se om det finns likvärdiga eller till och med bättre alternativ för en mindre peng.

Jag tänkte först på en vanlig intern hårddisk, men då jag inte kan något om att installera sådana (kan dock be en vän göra det, men mer av "lathetsskäl" så är det enklare med en extern) så tänkte jag att en extern kanske fungerar ändå.

Men du som kan lite mer; vad skulle du rekommendera? En interne eller extern? Och har du någon speciell som du rekommenderar, oavsett vilken typ?

EDIT: Det behöver absolut inte finnas Wifi, display eller något speciellt med den. Bara en vanlig hårddisk till min stationära dator som har mycket utrymme och jobbar snabbt så att mina spel går så fort som möjligt.

Redigerad av Xersize
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, är det till en stationär dator kan jag inte förställa mig nyttan med att ha en extern hårddisk till spelinstallationer. Ett tu tre så har du tappat den i backen. Jag har aldrig funderat på hastigheter mellan intern SATA och extern USB men jag har inga föreställningar om att USB skulle vara snabbare. Men så kanske det är, jag vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, Henkibojj skrev:

Alltså, är det till en stationär dator kan jag inte förställa mig nyttan med att ha en extern hårddisk till spelinstallationer. Ett tu tre så har du tappat den i backen. Jag har aldrig funderat på hastigheter mellan intern SATA och extern USB men jag har inga föreställningar om att USB skulle vara snabbare. Men så kanske det är, jag vet inte.

Så en intern blir alltså bättre i så fall, då kör vi på det. Då är mina krav bara minst 2TB stor och jäkligt snabb! Hårddisken jag har till spel nu är duglig, men den gör att vissa spel går lite segt. Jag vet att datorn har kapacitet att klara dessa spel (RAM-minne, grafikkort och dylikt), men jag vet också att hårddisken jag har nu är inte den snabbaste jäveln. Allt går som det ska, men loading screens och start up för spelen tar lite mer tid än vad jag önskar. Så har du en rekommendation på vad för typ av intern hårddisk jag ska ha (jag kan inte direkt skillnaden mellan SATA och de andra typerna, eller HDD och SSD), och vad brukar en 2TB stor och snabb intern ligga på i pris?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle rekommendera en 3,5" 7200 rpm hårddisk. De är lite snabbare men dyrare än de normala (för Terabytestora diskar) 5400 rpm-diskarna.

Det bästa vorde dock SSD (typ en 512 giggare?) för spelen och sedan en vanlig 2-4TB HDD för porren om du har möjlighet att använda flera diskar.

Köp ett hårdiskkabinett om du vill använda den som en extern. https://www.inet.se/produkt/8906374/hd-kabinett-3-5-sata-6gb-s-till-usb-3-0-aluminium-svart#specs

Kräver dock att man kopplar in den i ett eget eluttag.

Redigerad av dibel
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade också kört på dibels förslag. Det kan ju inte vara så ofta du måste ha över 500GB med spel installerade samtidigt?

 

Om du köper en extern hdd så köper du en 2.5" disk. Dessa drivs med ström från USB. Det är faktiskt riktigt drygt att ha en extra strömsladd.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...