Jump to content

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege


Lajnux
 Share

Recommended Posts

Tjingis!

 

R6:Siege har nu släppts och jag jagar terrorister för fulla muggar (köpte spelet för ynka 274kr)! Får sjuka flashbacks till när vi på Gtasajten lirade Swat 4 tillsammans för en herrans massa år sedan. Tänker inte gå in allt för mycket i hur spelet fungerar eftersom informationen är lättillgänglig men jag tycker verkligen om det än så länge. Spelet släpptes igår men jag lirade drygt en vecka under betan så jag har väl drygt 20 timmar under bältet. Letar man efter ett gigantiskt spel med troll och drakar eller CoD är inte R6:Siege något för dig. Spelet är extremt intensivt när det väl börjar smälla men samtidigt så ligger fokuset på lagspel istället för den enskilda individen.

Är det någon annan som lirar detta fantastiska spel?

 

Slänger in en trailer också så ni förhoppningsvis blir lite "pumped".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, absolut! Har spelat åtminstone sex timmar sen igår och tycker att spelet är riktigt underhållande. Matcherna kan utspelas på så många olika sätt eftersom det finns 20 olika karaktärer att välja mellan och alla 20 klasserna är unika. Är helt säker på att spelet skulle vara ännu roligare om man lirade med ett gäng och pratade med varandra via mikrofon för att verkligen kunna samarbeta så smidigt som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ser snyggt ut! Vad är det för typ av spel; är det BF-klon, CoD-klon, CS-klon eller är det ett Rainbow Six-spel? Hur då i så fall, är det av den gamla hårda skolan med rå kartplanering, triggers och Alpha/Bravo/Charlie/Delta/Zulu breach-codes, eller är det som i Rainbow Six Vegas 1+2 där det knappt ens kan kallas en "tactical" shooter, utan mer Shoot-em-up med lite tekniska prylar?

Är det lag mot lag eller är det ett lag mot datorn i en dugligt lång story?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag klandrar dig inte för att du inte hittade min gamla tråd. Hade aldrig trott att det 1,5 år sedan jag gjorde den! :o Det roliga är att jag också nämnde vårt gamla SWAT 4-lir. :D Det ser kul ut som fan, jag kanske skaffar det nu framåt jul!

Haha, jag kollade några sidor bak i spel-forumet och hittade ingenting. Hade dock kunnat använt mig av sökfunktionen om jag inte hade varit så lat!

Ser snyggt ut! Vad är det för typ av spel; är det BF-klon, CoD-klon, CS-klon eller är det ett Rainbow Six-spel? Hur då i så fall, är det av den gamla hårda skolan med rå kartplanering, triggers och Alpha/Bravo/Charlie/Delta/Zulu breach-codes, eller är det som i Rainbow Six Vegas 1+2 där det knappt ens kan kallas en "tactical" shooter, utan mer Shoot-em-up med lite tekniska prylar?

Är det lag mot lag eller är det ett lag mot datorn i en dugligt lång story?

Svårt att säga. Eftersom det (nästan) bara är multiplayer så blir det så klart inte lika mycket förberedelser som i de tidiga R6-spelen men varje MP-rond börjar med att anfallarna använder radiostyrda små robotar för att försöka hitta gisslan/bomberna under tiden som försvararna försöker barrikadera sig kring objektivet inför anfallet.

Utöver MP-läget (som ligger i fokus) så finns det även "Situations" och "Terrorist Hunt". Situations är väl vad man kan säga är spelets SP-läge/tutorial. Det är helt enkelt tio (eller elva) kartor där du som ensam operatör ska klara av vissa mål och du spelar emot AI-styrda terrorister. Både rätt så kort och grumligt spelläge som troligtvis finns där för att man ska bli lite mer bekväm med spelet i sig. Terrorist Hunt däremot är ett spelläge där du antingen själv eller med fyra medspelare spelar emot AI:n på slumpvalda kartor med slumpvalda mål.

MP-delen är helt klart den delen jag har spenderat mest tid i än så länge och det är även det spelläge jag tycker är roligast. Hamnar man i ett någorlunda vettigt lag där folk använder in-game push-to-talk kan man styra ihop en del taktiker och även samarbeta för att t.ex ta sig in i ett rum från två olika håll samtidigt för att överraska försvararna.

Spelet i sig är väl inte gigantiskt men det är ingenting jag förväntade mig heller. Banorna är relativt små men komplexa, vilket jag tycker passar utmärkt i R6. Det är de 20 olika operatörerna som gör spelet unikt, imo. Efter varje match tjänar man ihop "renown" som kan användas antingen till att låsa upp operatörer eller modifiera deras vapen med diverse sikten etc.

Mitt största orosmoln efter betan var att matchmakingen ibland kunde krångla om någon fick d/c eller lämnade innan matchen började. Däremot känns det som att dem antingen har fixat problemet till launch eller så har jag helt enkelt inte stött på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...