Jump to content

Tråden för Retrospel


VaXXoR
 Share

Recommended Posts

 

Tråden för retrospel och konsoler

piq_8873_400x400.thumb.png.a534dd1487dba

Saker jag äger idag

NES
(Köptes via retrospelbutiken om jag inte minns fel)

Castlevania
Mario Bros

SNES
(Köpte mitt Super Nintendo via Tradera)

Donkey kong country
Super Mario World 2: Yoshi's Island
Final Fight
Super Mario world

Sega Megadrive
(Jag har både modell 1 och 2, den första modellen hittade jag i en soptunna och den andra är min första hemma konsol)

Jurassic park: Rampage edition
Jurassic park: The lost world 
Turtles: The hyperstone heist
Earth worm Jim
Sonic 2
Donald duck: Quackshot
Bonanza bros
Mickey mouse: Castle of illusion
The Terminator
NBA JAM
PGA Tour golf III
Ferrari grand prix challenge
Super Monaco GP
Elitserien 96
 Winbledon
X-men 2

Nintendo 64
(Köptes av en bekant)

007 Goldeneye
Super Mario 64
Mario Kart 64
Mario party
Wave race
Pokémon stadium

 

Tänkte på kul starta en tråd för retro-spel och konsoler.

Är rätt mycket på tradera just nu och har beställt hem en del spel, sladdar och även en konsol. Har även haft tankar på att gå på loppisar och liknande för att hitta gamla spel. Tips?

Någon annan här som har gamla spel eller är det något ni försöker få tag på? 

 

Redigerad av VaXXoR
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag äger inte ett jota men jag har för avsikt att trixa lite så att jag kan spela emulator med trådlös handkontroll på storbild. Borde inte vara så svårt egentligen men programmet för handkontrollen bråkar med mig.

Vilka SNES-spel får man inte ha missat? Eller, för den delen, N64 som jag aldrig upplevt något av? Goldeneye och Mario 64 lär ju vara måsten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Räknas Playstation som retro? För jag har kvar min gamla konsol, två handkontroller (en utan dual-shock och en med), samt en hel uppsjö av spel jag aldrig gjort mig av med.

 

Jag har alltid varit sugen på att skaffa mig ett NES och de spelen jag hade som ung, men aldrig riktigt fått tummen ur röven och kollat upp priser och grejer. Det är väl inte vidare dyrt med en gammal 8-bitarskonsol, SMB3, Castlevania, och Duck Tales?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Räknas Playstation som retro? För jag har kvar min gamla konsol, två handkontroller (en utan dual-shock och en med), samt en hel uppsjö av spel jag aldrig gjort mig av med.

 

Jag har alltid varit sugen på att skaffa mig ett NES och de spelen jag hade som ung, men aldrig riktigt fått tummen ur röven och kollat upp priser och grejer. Det är väl inte vidare dyrt med en gammal 8-bitarskonsol, SMB3, Castlevania, och Duck Tales?

Jag ser playstation 1 och 2 som retro, i alla fall ettan som släpptes runt samma tid som nintendo 64 och konsolerna har ändå några år på nacken nu och har funderat på att köpa hem ett ps2 eftersom min är trasig (Läser skivor när den känner för det). Vet inte vad reparationer kostar, men kan tänka mig att det är ovärt.

Har en gäng spel och har nog även playstation 1 spel någonstans. 

Konsolerna ligger väl mellan 500-1100 beroende på tillbehör och skick. När det gäller spelen så är populära rätt dyra. Fick ge 600kr för mitt Final fight till SNES, men då var det fast pris. Hittar man en aktion på tradera så kan man få det lite billigare, men oftast drar priset upp till fastpris nivån. Bästa man kan göra är att sikta in sig på aktioner där bara spelet kommer med, alltså utan manual och låda.

 

Kan tipsa om Game-world och deras saker på tradera. Där köpte jag mig SNES.

 

Redigerad av VaXXoR
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Yay!

Jag har ett Nintendo 8-bitars och ett Super Nintendo. Klarade just ut Legend of Zelda: A Link to the Past. På sekunden, liksom - verkligen just nu. Gör det en gång per år, oftast under hösten. Det är mitt absoluta favoritspel! : )

Ett spel jag kan rekommendera till 8-bitars, men som kanske inte är sådär superduperkänt (eller?), är River City Ransom (RCR). Så fruktansvärt bra! Har väl kanske blivit kultklassat, om jag har förstått saken rätt. Egentligen är det som GTA: du går runt och slåss, du kan plocka upp nästan vad som helst, du kan bada bastu samt köpa sushi och trevliga bakverk. Kort sammanfattat, så kan du göra allt som är trevligt här i livet. Jag kan inte det här med YouTube-länkar sen designen ändrades här på forumet, men ni kan ju söka själva om ni vill se hur det ser ut. Hej, hej.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...

Har spelat Chrono Trigger genom ZSNES hela dagen, typ fem timmar. Känner mig lite mosig i huvudet :mellow:

Jag kan rekommendera MotionInJoy för att koppla en PS3-kontroller till datorn, därefter BetterDS3 för att programmera den eftersom MIJ är rätt jobbigt. Om ni stöter på problem för att kopplingen aldrig fungerar finns det en förklaring här.

Jag får det att funka för det mesta, men MIJ buggar ur och glömmer bort kopplingen på både DS3 och bluetooth-dongel, så när man ska starta ett spel är det lika bra att boota drivrutiner i MIJ när man ändå är igång, eftersom det lär ha försvunnit sedan sist.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...
2 timmar sedan, VaXXoR skrev:

Har en Tradera period nu igen och fick lust att köpa hem lite nostalgi, sakerna jag budat hem är:

Dino Crisis 1 (PSone) Oöppnad kopia med Playstation plasten på. Verkligen ett spel som ligger nära hjärtat.

Playstation 3 60GB 

Driver (PSone)

Jurassic Park (Sega Mega Drive)

Vad fick du ge för 60-giggaren? Vilket skick är den i? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, VaXXoR skrev:

1227 betalade jag inklusive post kostnaden. Skicket såg bra ut men kan inte svara helt eftersom jag inte fått hem det än. Men ska fungera som det ska :)

Hmm, ja, jag vet knappt om det är dyrt eller billigt; antingen är konsolen så gammal att folk vill ha bättre grejer som inte går sönder inom kort, eller så är den så gammal att folk vill ha den för att den är just gammal, och har kompatibiliteten kvar.

Hojta om den går sönder, så har jag lite videos och annat material för hur du bäst lagar den. Jag har fixat tre YLOD och bytt laser en gång utöver det. Just lasern kostar bara en knapp hundring men du måste ha den som heter KES-400A, alternativt hela släden som heter KEM-400AAA. Men det hoppas vi väl inte ska behövas. Kul att du shoppat! :) Men hade inte du en redan?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...