Jump to content

Bitcoin, Litecoin och andra kryptovalutor


Siana
 Share

Recommended Posts

Dessa kryptovalutor har ju diskuterats lite i klagomuren så jag tänkte att vi lika väl kunde ge dem en egen tråd så får vi se hur det går.

Till de som inte har någon aning om vad Bitcoin eller kryptovalutor är, så är det helt enkelt en relativt ny typ av digital betalningsmetod. Unikt för dessa digitala valutor är att det inte finns någon centralbank utan att de s k mynten istället genereras genom ett enormt P2P-nätverk, det är detta som är känt som "mining".

Fördelen med Bitcoin jämfört med vanliga valutor är att överföringarna är snabba, relativt anonyma och att staten inte kan kontrollera dem p g a avsaknaden av en centralbank. Nackdelen är att kursen svänger väldigt mycket och att man är mer eller mindre körd om man förlorar sin plånbok eller blir hackad.

Bitcoin är den största och första (?) kryptovalutan och även värd mest, men det finns en hel mängd andra mindre kryptovalutor (känt som "altcoins"). Den näst största heter Litecoin. Sedan finns det andra relativt stora altcoins, bland annat Namecoin, Peercoin, Primecoin och skämtvalutan Dogecoin.

Vill man köpa Bitcoins kan man göra det genom svenska sidan btcx.se som emellertid tar en stor avgift. Sidor som Bitstamp eller BTC-e är bättre alternativ men långsammare p g a att det blir internationella verifieringar och betalningar.

Om ni är intresserade av mer info så får ni gärna fråga eller bara googla. Finns massor av resurser online, på bland annat Reddit.

Själv daytradar jag. Började med Bitcoin, gick över till Litecoin och nu hoppar jag lite mellan valutorna. I början förlorade jag lite p g a svaga nerver men på senaste har jag gått plus. Det är inte direkt några stora pengar jag tjänat (iaf än) men jag tycker det är väldigt roligt. Som det ser ut just nu hade jag gått i princip lika mycket plus från att bara investera i mynten och hålla dem (vilket också är väldigt vanligt).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller mig långt utanför, det är alldeles för riskabelt i och med att den inte finns någon underliggande värde. Bitcoin har ju tex tappat halva värdet sedan början av december och det lär vara grymt många som förlorat mycket pengar.

Bitcoin är inte den första valutan, det fanns en innan, som även den var populär i Kina. Kinas regering stängde ner den och värdet blev 0 över en natt. Det finns ju en överhängande risk att något liknande kommer hända, dels att Kina stänger ner det eller att andra länder reagerar eftersom det inte finns någon kontroll av valutan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En stor kritik jag har till bitcoin är dess likheter med ett pyramidspel eftersom de som var tidiga med att hoppa på det har enormt mycket större andelar av valutan än de som hoppar på det idag.

Jag tror heller inte det är hållbart med en decentraliserad valuta eftersom det varken finns guldreserv eller riksbank som garanterar ett värde av den vilket leder till slumpmässiga tragedier för vissa och oförtjänta framgångar för andra.

Å andra sidan är jag övertygad om att digitala kontanter kommer ersätta de fysiska i framtiden och då behöver de funktioner som mynten och sedlarna nu har ersättas.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller mig långt utanför, det är alldeles för riskabelt i och med att den inte finns någon underliggande värde. Bitcoin har ju tex tappat halva värdet sedan början av december och det lär vara grymt många som förlorat mycket pengar.

Bitcoin är inte den första valutan, det fanns en innan, som även den var populär i Kina. Kinas regering stängde ner den och värdet blev 0 över en natt. Det finns ju en överhängande risk att något liknande kommer hända, dels att Kina stänger ner det eller att andra länder reagerar eftersom det inte finns någon kontroll av valutan.

Nja, Bitcoin toppade på ca 1150 i början av december och ligger i skrivande stund på 769 (Bitstamp), så det är ingen halvering av värdet. Däremot har Bitcoin haft höga toppar och låga dalar och det kraschade med 50% men har sedan dess återhämtat sig. Så samtidigt som du har rätt att många förlorade pengar så var det många som tjänade på att köpa in när det var lågt.

Intressant att höra, något liknande hände nämligen vilket är vad som triggade den stora kraschen. Det var Kina som från början startade bubblan genom att få nys om Bitcoin och köpa sig in. När bubblan nådde sin topp började det komma rykten om att Kinesiska regeringen skulle sluta tillåta banköverföringar i Bitcoinändamål (tror det var så) och det blev starten för kraschen. Sedan dess har Bitcoin återhämtat sig, mycket p g a att bubblan var bra PR för Bitcoin. Kina är bara ett land och kan inte på egen hand få Bitcoin att krascha. Det hade behövts en organiserad bojkott från flera länder exakt samtidigt för att det ska ske.

En stor kritik jag har till bitcoin är dess likheter med ett pyramidspel eftersom de som var tidiga med att hoppa på det har enormt mycket större andelar av valutan än de som hoppar på det idag.

Stämmer, en stor mängd Bitcoins ägs av en väldigt liten mängd personer och det är givetvis inte bra. Man ska dock koma ihåg att bara hälften av alla Bitcoins blivit minade så det finns fortfarande möjlighet för valutan att få en bättre spridning bland plånböckerna.

Jag tror heller inte det är hållbart med en decentraliserad valuta eftersom det varken finns guldreserv eller riksbank som garanterar ett värde av den vilket leder till slumpmässiga tragedier för vissa och oförtjänta framgångar för andra.

Å andra sidan är jag övertygad om att digitala kontanter kommer ersätta de fysiska i framtiden och då behöver de funktioner som mynten och sedlarna nu har ersättas.

Jag tror absolut att Bitcoin för tillfället har alldeles för kraftiga svängningar för att det ska kunna tilltala folk som vill använda det som en seriös valuta. Samtidigt är det vad jag uppskattar med Bitcoin och kanske ännu mer de än mindre stabila altcoinsen. Det blir snudd på dobbel och det har blivit en nyupptäckt hobby för mig. Förhoppningsvis inget som leder till att jag förlorar alla mina pengar men det får väl tiden utvisa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, Bitcoin toppade på ca 1150 i början av december och ligger i skrivande stund på 769 (Bitstamp), så det är ingen halvering av värdet. Däremot har Bitcoin haft höga toppar och låga dalar och det kraschade med 50% men har sedan dess återhämtat sig. Så samtidigt som du har rätt att många förlorade pengar så var det många som tjänade på att köpa in när det var lågt.

Intressant att höra, något liknande hände nämligen vilket är vad som triggade den stora kraschen. Det var Kina som från början startade bubblan genom att få nys om Bitcoin och köpa sig in. När bubblan nådde sin topp började det komma rykten om att Kinesiska regeringen skulle sluta tillåta banköverföringar i Bitcoinändamål (tror det var så) och det blev starten för kraschen. Sedan dess har Bitcoin återhämtat sig, mycket p g a att bubblan var bra PR för Bitcoin. Kina är bara ett land och kan inte på egen hand få Bitcoin att krascha. Det hade behövts en organiserad bojkott från flera länder exakt samtidigt för att det ska ske.

Stämmer, en stor mängd Bitcoins ägs av en väldigt liten mängd personer och det är givetvis inte bra. Man ska dock koma ihåg att bara hälften av alla Bitcoins blivit minade så det finns fortfarande möjlighet för valutan att få en bättre spridning bland plånböckerna.

Jag tror absolut att Bitcoin för tillfället har alldeles för kraftiga svängningar för att det ska kunna tilltala folk som vill använda det som en seriös valuta. Samtidigt är det vad jag uppskattar med Bitcoin och kanske ännu mer de än mindre stabila altcoinsen. Det blir snudd på dobbel och det har blivit en nyupptäckt hobby för mig. Förhoppningsvis inget som leder till att jag förlorar alla mina pengar men det får väl tiden utvisa.

Fast om en rykten gör att valutan går ner 50% så kommer en faktisk avstängning att innebära ett mycket större fall, säkert 50-80%, minimum. Problemet är ju att kinas handel är en övervägande del (tror jag, i alla fall en storandel) av all bitcoinhandel, det var ju även kinas handel som höjde priset till var det är nu. Utan kina kan det mycket väl gå tillbaka till vad det var innan kinas inblanding.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast om en rykten gör att valutan går ner 50% så kommer en faktisk avstängning att innebära ett mycket större fall, säkert 50-80%, minimum. Problemet är ju att kinas handel är en övervägande del (tror jag, i alla fall en storandel) av all bitcoinhandel, det var ju även kinas handel som höjde priset till var det är nu. Utan kina kan det mycket väl gå tillbaka till vad det var innan kinas inblanding.

Kinas regering gick, såvitt jag vet, till slut ut och bekräftade ryktet. Så det var inte bara ett rykte som orsakade kraschen.

Vad som emellertid har hänt är att bubblan som Kina startade har gett Bitcoin så mycket uppmärksamhet att fler drogs in och inte bara Kineser (inkl. jag själv). Innan Kina låg BTC på 100 och kraschen där i princip alla kineser sålde bottnade på 500.

BTC-E har efter kraschen blivit den största Bitcoin-handelsplattformen och den använder inte Kina, ytterligare ett bevis på att en stor del av västvärlden också tog del av Bitcoin samtidigt som kineserna.

Min poäng är alltså att om så hela Kina skulle sluta handla Bitcoin imorgon så skulle det ändå inte gå ner till samma värden som i oktober. Det kommer fortfarande krascha, definitivt, men det borde rimligen inte gå ner till noll.

Givetvis finns det ingen garanti för något av allt det här och om något riktigt, riktigt oförutsägbart sker kan hela skiten kollapsa. Vågar man inte ta den risken ska man absolut inte beblanda sig med Bitcoins. Själv har jag gått 10% plus idag! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, verkar lite långsökt tycker jag. Tycker guld har gjort lite för extrema svängningar över för långa perioder för att man ska kunna dra en regressionslinje alls. Tänker främst på 1980 och 2001.

Notera hur lång tid guldgrafen rör sig över. Hade vi zoomat in på 1944 med dess tillhörande år känns det som att det hade sett väldigt likt ut hur Bitcoin har sett ut över de år det har existerat.

-----

Köpte LTC i förrgår för 23.7, det flög upp till 25.8 och skönk igen till 23 utan att jag sålde. Sedan sköt det i höjden igen och jag sålde vid 24.65 vilket just nu ser ut att ha varit rätt beslut, det toppade vid 24.8 och har nu börjat sjunka igen till nuvarande 24.35.

Hatar hur jag köpte PPC för 5.5 och sålde vid 5.7 när det sedan fortsatte att åka förbi 7. Stooor utebliven vinst där!

Tror det kommer bli några dippar under de kommande dagarna, känns som att BTC och altcoinsen har stigit lite för fort, speciellt för att vara helg. Hoppas på att köpa in LTC för 22-23 igen eller PPC för 6. smile_1181703_0.gif

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, verkar lite långsökt tycker jag. Tycker guld har gjort lite för extrema svängningar över för långa perioder för att man ska kunna dra en regressionslinje alls. Tänker främst på 1980 och 2001.

Notera hur lång tid guldgrafen rör sig över. Hade vi zoomat in på 1944 med dess tillhörande år känns det som att det hade sett väldigt likt ut hur Bitcoin har sett ut över de år det har existerat.

-----

Köpte LTC i förrgår för 23.7, det flög upp till 25.8 och skönk igen till 23 utan att jag sålde. Sedan sköt det i höjden igen och jag sålde vid 24.65 vilket just nu ser ut att ha varit rätt beslut, det toppade vid 24.8 och har nu börjat sjunka igen till nuvarande 24.35.

Hatar hur jag köpte PPC för 5.5 och sålde vid 5.7 när det sedan fortsatte att åka förbi 7. Stooor utebliven vinst där!

Tror det kommer bli några dippar under de kommande dagarna, känns som att BTC och altcoinsen har stigit lite för fort, speciellt för att vara helg. Hoppas på att köpa in LTC för 22-23 igen eller PPC för 6. smile_1181703_0.gif

Vad är din genomsnittsvinst i dollar per avslutad affär?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är din genomsnittsvinst i dollar per avslutad affär?

Helt olika. PPC-affären jag var sur över att jag sålde mig ut ur hade gett mig en 50 dollar som bäst. Helt okej förtjänst eftersom det hade gått på en kväll. LTC-försäljningen idag gav mig ett par dollar bara.

Det beror ju helt på hur mycket pengar man handlar med också, jag har bara skjutit in cirka tusen spänn. Tänkte skjuta in lite mer pengar allt eftersom jag känner att jag blir bättre på det.

---

Både LTC och BTC dyker just nu vilket är bra för mig som sålde ut! Nu gäller det att pricka botten rätt. Vågar nog inte köpa in förrän söndag kväll igen. Väldigt låg volym på transaktionerna för tillfället.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har med stort intresse läst in mig på ämnet Bitcoins sedan jag såg den här topicen. Väldigt innovativ idé måste jag säga! Fast jag är mycket skeptisk till Bitcoin som en valuta, det känns mer som en produkt folk tradear med i hopp om att tjäna pengar, köpa när det är billigt och sälja när det går upp i pris. Som redan nämnts svänger kursen för mycket för att Bitcoins ska kunna ersätta andra betalmedel. Det känns bara dumt att betala med Bitcoins istället för andra valutor om man samtidigt tror att kursen på Bitcoin kan komma att stiga, dvs folk hoardar hellre mynten än handlar med dem.

Hela grejen med att Bitcoins "minas" fram är nog det jag tycker är mest intressant. Och det är spännande hur detta lett till att företag skapar särskilda bitcoin miners, kraftfulla datorer byggda just för att kunna mina fram Bitcoins. Den dyraste jag sett kostar närmare 10.000 dollar. Men som med så många andra investeringar handlar det om att haka på vid rätt tidpunkt för att ha en chans att bli rik och de som blir rika på Bitcoins blir det på andras förluster. De som lyckats bäst torde vara dem som var med från början när bitcoins var billiga (skaparen av bitcoins är sannolikt mycket rik idag).

Att investera i Bitcoins eller mining ser jag som väldigt riskfyllt. Det finns inget underliggande värde (som med aktier eller dollar) men det går inte att förneka att den som är beredd att ta riskerna har möjlighet att tjäna pengar. Endast framtiden kan utvisa om kursen stiger eller sjunker och om mining kommer fortsätta vara lönsamt även när fler och fler börjar ägna sig åt det och det blir allt svårare att mina fram bitcoinsen.

Jag betraktar bitcoins som en del i en frigörelsevåg där människor försöker frigöra sig från statlig kontroll. Frågan är om statlig kontroll är så dålig när det gäller valutor? Jag tror att en centralbank är nödvändig för att hålla en stabil kurs, vilket är nödvändigt för att valutan ska fungera som betalmedel. Dessutom omfattar inte bitcoins av någon statlig insättningsgaranti och skyddet för den som blivit bestulen/hackad på sina Bitcoins är dåligt. Och hur vinster/försluster/affärer med bitcoins ska beskattas tycks inte heller vara helt solklart då bitcoins är så nytt. Att i näringsverksamhet ta betalt i bitcoins får inte bli ett sätt att komma undan moms, utan affärerna måste kunna beskattas likt affärer med andra valutor. Att vi betalar skatt är ju nödvändigt för att vårt samhälle ska gå runt.

Bara lite av mina tankar.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket insiktsfullt inlägg, Arvid! :)

Bitcoin har stigit en hel del de senaste dagarna, det sjönk inte i helgen som jag trodde. Håller mig mest utanför just nu och råder ingen att köpa Bitcoin för tillfället eftersom det förmodligen kommer göra i alla fall en dip till lägre pris vid något tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket insiktsfullt inlägg, Arvid! smile_1181703_0.gif

Bitcoin har stigit en hel del de senaste dagarna, det sjönk inte i helgen som jag trodde. Håller mig mest utanför just nu och råder ingen att köpa Bitcoin för tillfället eftersom det förmodligen kommer göra i alla fall en dip till lägre pris vid något tillfälle.

Mycket riktigt dalar Bitcoin-priset igen nu! Jag hade inte köpt in än, men gissningsvis kommer morgondagen erbjuda bra tillfällen att köpa in sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, verkar lite långsökt tycker jag. Tycker guld har gjort lite för extrema svängningar över för långa perioder för att man ska kunna dra en regressionslinje alls. Tänker främst på 1980 och 2001.

Notera hur lång tid guldgrafen rör sig över. Hade vi zoomat in på 1944 med dess tillhörande år känns det som att det hade sett väldigt likt ut hur Bitcoin har sett ut över de år det har existerat.

Då kanske du ska knacka dörr på samtliga länders ambassader och informera dem om det så kanske de säljer sina guldreserver ;)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...