Jump to content

Bitcoin, Litecoin och andra kryptovalutor


Siana
 Share

Recommended Posts

Har handlat med bitcoions en gång när jag skulle handla en sak på nätet. Då var en BTC värd 175kr st och det har var i februari 2012 tror jag. Handlade för 900 sek och fick då ca 4.7 btc. Anvämde mig dumt nog av instawallet som jag sparade de restrerande på som då var 0.777777 eller något kvar. Har sparat länken till det, men instawallet verkar ha gått upp i rök.

Kollar man på kapiton.se så kostar 1 BTC 5000kr nu, så det känns jävligt ruttet nu när jag inte kan använda de jag ska ha kvar..

Tänkte flera gånger på om jag skulle lägga en ett par tusen på BTC och låta de växa, men gjorde aldrig de de som tur var. Tänkte iofs isåfall ha valt så jag sparat den elektroniska plåmboken på datornn istället.. Men, men. Det är lätt att vara efterklok. Dessutom så finns det väl bara i nuläget en automat som man kan växla BTC mot cash på? I Cypern ska det ju finnas en. Eller hur fungerar det egentligen, någon med mer koll? Kan man växla ut de mot svenska pengar då dvs? Antar att det blir euro då dörst eller något, men sen då? Kan bli problem sen när man ska redovisa vart pengarna kommer ifrån om mnaq sätter in de på bankkontot menar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har handlat med bitcoions en gång när jag skulle handla en sak på nätet. Då var en BTC värd 175kr st och det har var i februari 2012 tror jag. Handlade för 900 sek och fick då ca 4.7 btc. Anvämde mig dumt nog av instawallet som jag sparade de restrerande på som då var 0.777777 eller något kvar. Har sparat länken till det, men instawallet verkar ha gått upp i rök.

Kollar man på kapiton.se så kostar 1 BTC 5000kr nu, så det känns jävligt ruttet nu när jag inte kan använda de jag ska ha kvar..

Tänkte flera gånger på om jag skulle lägga en ett par tusen på BTC och låta de växa, men gjorde aldrig de de som tur var. Tänkte iofs isåfall ha valt så jag sparat den elektroniska plåmboken på datornn istället.. Men, men. Det är lätt att vara efterklok. Dessutom så finns det väl bara i nuläget en automat som man kan växla BTC mot cash på? I Cypern ska det ju finnas en. Eller hur fungerar det egentligen, någon med mer koll? Kan man växla ut de mot svenska pengar då dvs? Antar att det blir euro då dörst eller något, men sen då? Kan bli problem sen när man ska redovisa vart pengarna kommer ifrån om mnaq sätter in de på bankkontot menar jag.

"En sak" på Silkroad? :rolleyes:

Nja, det var kanske inte det smartaste:

Instawallet does not aspire to be a Bitcoin bank and as such can only provide a medium level of security.

Please do not store more than some spare change here.

Men som tur är:

Those with funds in their Instawallet can file a claim form to get their funds.

Är man nojig över sin plånka bör man skapa denna på en offlinedator (t.ex. en non-persistent Linux-livedist) och föra över Bitcoins till din adress, sedan sätter du ett lösenord på din wallet och krypterar en gång till med TrueCrypt, nu kan du säkerhetskopiera filen lite var du än vill.

Bitcoin-automater är fullkomligt oväsentliga. Praktiskt taget all handel sker på Bitcoin-exchanges (senaste månaden motsvarar handelsvolymen en bra bit över 5 miljarder kronor totalt för sidorna som är störst), där Fiatvalutor utbyts mot Bitcoins. Sedan för du över dina stålar med en SEPA-överföring vilket tar 2-3 dagar till ditt bankkonto (skulle rekommendera Bitstamp, 0.90€ per överföring).

Det är inga problem med att redovisa var pengarna kommer ifrån, du deklarerar det helt enkelt som värdepapper och skattar (försäljningspris-inköpspris)*0.3. I dagsläget är det momsbefriat, men det kan ändras i framtiden.

---

Fick reda på att en kompis i skolan mineade på Difficulty 1... hårddisken är borta vad jag förstod det som.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dogecoin är väg mot en ny bubbla! :D

Jag håller inte så många... de var värda bara en ~10 dollar för någon vecka sedan men ligger nu på ~50 dollar. happy_1182248_0.gif

Haha, jag tänkte för ett tag sedan att om det är någon Internettrend jag ska hoppa på så ska det fan vara Dogecoins. Har mine:at lite till och från och har Dogecoin till ett värde av några dollar. Skoj att se hur högt det kan gå innan det brakar åt fanders. :D

Jag sitter och övervakar min mine:are lite nu och då och kan inte göra annat än att flina. Tänk att det faktiskt finns värde, om än vä-ä-äldigt lite, i allt det här!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Bitcoin är på väg neråt sedan ett par veckor tillbaka men med extra högt tempo idag. Den som under en längre period varit intresserad av att ta sig in men inte velat köpa under en bubbla bör spana in graferna noga under den närmsta tiden, tror vi börjar närma oss ett bra tillfälle att göra en långtidsinvestering.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bitcoin är på väg neråt sedan ett par veckor tillbaka men med extra högt tempo idag. Den som under en längre period varit intresserad av att ta sig in men inte velat köpa under en bubbla bör spana in graferna noga under den närmsta tiden, tror vi börjar närma oss ett bra tillfälle att göra en långtidsinvestering.

Ryssland förbjöd bitcoins va?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ryssland förbjöd bitcoins va?

Jag vet faktiskt inte vad som hade hänt, har inte haft så mycket tid att läsa på. Hörde något om att Mt Gox strular med uttag också.

Men hade man följt mitt råd hade ni gjort en vinst på ~20% om man sålt idag. smile_1181703_0.gif

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...