Jump to content

Behöver jag oroa mig för ett ev tillslag från polis?


Vice.
 Share

Recommended Posts

Detta är så sjukt ironiskt med tanke på att jag läser till att bli expert på säkerhet... =/

Jag fick idag ett brev som gjorde mig lite nojig för jag får inte ens vara med i misstankeregistret om jag skall få gå igenom hela min utbildning.

Brevet kom från polisen och det stod

"Kontakta oss: SNARAST!!

Jag handlägger en förundersökning rörande bedrägerier där det i några fall visat sig att någon/gärningsmanen brukat din internetuppkoppling i samband med beställning av varor i andras namn/falska kortuppgifter.

Kontakta mig snarast.

XXX"

Ok, innan ni dumförklarar mig, jag HADE lösenord på min router men det togs tillfälligt bort efter näst senaste iphone uppdateringen. Jag var tvungen att flera gånger om dagen själv söka upp nätverket och knappa in lösenordet. Så jag tog bort det för att telefonen själv skulle koppla upp sig. Sen glömde jag/pallade inte/hann inte sätta dit ett lösenord igen. Typ på 6-8 månader... :>

Förra veckan såg jag att jag kom in på min grannes dator via Playstation och bestämde mig då för att sätta tillbaka lösenordet, då jag tänkte att han faktiskt kunde ta sig in hos mig med.

Men då var det ju tydligen försent.

Man tror jag inte att sånt här ska hända, jag menar hur stor är chansen!? Risken är väl att nån surfar tankar ner, men inte begår brott!?

Hur som helst, JAG kan väl inte bli ansvarig på nått vis?

Om man jämför med att jag väljer att lämna min bil olåst med nyckel i, och dörrarna öppna och någon tar den och kör ihjäl folk så åker inte jag på det? Får inget från försäkringen, men jag begår inte lagbrott väl?

Sedan är det så här, de kan troligtvis inte bara beslag ta min dator? Eftersom JAG (troligtvis) inte är misstänkt för nått.

De ber väl få kolla på min dator/nätverk i så fall?

OM de vill kolla på vad de nu kollar på, vad kollar de på?

Och bör jag radera nertankad film, och hur gör jag så att det inte syns trots att jag raderat det?

Tack på förhand mitt kära bollplank Gtasajten. :wub:

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom brevet med post? Kan du tydligt se att det är från polisen?

Mig veterligen brukar polisen inte ta den initial kontakt via brev/e-post/telefon. Särskilt inte vid brottsmisstanke. Men jag kan ha fel. Aldrig blivit misstänkt för något.

Men om det nu är polisen som kontaktat dig så var bara saklig och berätta hur läget är. Det ska mycket till för att de ska kunna beslagta datorn. Det krävs åtminstone ett åklagarbeslut och en skälig misstanke mot dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är från polisen, det är kollat. Ja, exakt. Det menar jag med. Men det verkar inte som jag är misstänkt. Är det ett förhör brukar det stå, nu är det bara några frågor. (Typ är du på något vis efterbliven eftersom du har öppet nätverk?)

Kom på en sak till, om de kan se att nån beställt varor från mitt nätverk, är det då möjligt att kolla utifrån det att jag kanske tankat film?

Eller är det så att de bara följ ett ip-nummer från butiken till mitt nätverk? Eller hur funkar det?

Jag menar, kan de se att ah det här nätverket har köpt detta och gjort detta. Eller de ser bara ett köp på siba från detta ip som då är mitt?

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du det kommer behövas?

Försvinner inte datan på hårddisken när den är strömlös?

Och kollar man datorn? Kan man inte kolla typ routern eller nått, det är ju därifrån de surfat?

Nej datan på hårddisken försvinner inte när hårddisken är strömlös.

Om de ska kolla routern måste de ju ha någonting att kolla den med, det sitter inte direkt en skärm på routern. :P

Då kommer de troligtvis använda din dator eller om de tar med en egen.

Vill du vara helt säker på att de inte hittar något på din dator så är det bara att plocka ut alla dina hårddiskar, köpa en billig hårddisk, som är tom, och installera operativsystemet på den.

Angående filmtankningen: Jag skulle gissa att det inte är vad man är ute efter. Men skulle de få för sig att börja kolla sådant så kan de garanterat gör det. Om din internetleverantör inte totalvägrar att ge ut sådan information.

Troligtvis har köpen kollats upp och man har fått fram din IP som man sedan via din Internetleverantör har fått kopplat till dig som abonnent.

Det känns som sagt inte som att fildelning är vad man är ute efter just nu, och har du en helt ren hårddisk så kan de inte bevisa att du laddat hem någonting.

Däremot så är jag inte säker på hur lagarna gäller när det kommer till att ha öppet nätverk som någon utnyttjar och laddar hem saker från. Faller inte det på ägaren av nätverket i slutändan? Att man är skyldig till att se till att ens egna nätverk inte är öppet så att vem som helst kan komma in och ladda hem saker?

Jag minns inte riktigt hur det blev med den delen, så någon som känner till det kan gärna få fylla in.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att göra en annan liknelse: Om jag lagligt äger en pistol som jag låter ligga framme och min granne använder den för att skjuta någon så kan du ge dig fasiken på att jag åker dit för det också. Men det betyder inte att du åker dit på detta, det kan vara så enkelt att de bara vill kolla om du har låtit en vän, släkting, granne eller vad fan som helst låna ditt internet de senaste månaderna. Folk som sover över eller hälsar på, eller vad som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju inte vara så. Absurt. Med andra ord skulle det innebära att det är olagligt att ha öppet nätverk.

Mjo, men det är lite samma som att man måste ha ett vapenskåp där man låser in sina vapen när man har vapenlicens och vapen, så att vem som helst inte kan komma åt sakerna.

Mord är visserligen grymt mycket värre. Men ibland känns det inte som det döms på det viset.

Däremot tror jag du kommer få det svettigt när du förklarar den här för polisen:

;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte har något allvarligt att dölja så skulle jag nästan föreslå att du låter bli datorn. Hur misstänksamt verkar det inte om du har en helt rensad dator?

Du har förmodligen laddat ner film/musik olagligt. Men helt seriöst. Den person som ev. kollar på din dator bryr sig inte. De kommer i så fall ha en uppgift: Kolla om din dator kan ha något med bedrägerierna att göra.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har varit såpass klantig att låta ditt Wi-Fi vara öppet så att något som detta kan inträffa kan du ju ha varit lika klantig att låta någon annan ladda ner upphovsrättsskyddat material till din hårddisk. Om, vilket är högst osannolikt, någon skulle fråga kan du ju bara se dum ut och undra vad han pratar om... "det händer ju ganska ofta att din svåger kommer hem till dig och lånar din dator".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att ha öppet nätverk är inte olagligt.

Att använda någon annans öppna nätverk är olagligt, klassas som intrång.

I klass med att din dörr till lägenheten är olåst och någon knallar in och gör saker där.

Troligtvis vill de se över routerns loggar för eventuella MAC-adresser som vart anslutna mot routern för att sen jämföra med tidigare misstänka/stulna datorer/nätverkskort.

Så jag tror inte du Vice är i någon som helst fara. De vill bara kolla efter digitala fingeravtryck som kanske kan hjälpa de att hitta redan kända brottslingar.

Redigerad av Wu Zi Mu
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Exe. Det är inte samma sak. I ditt ex bryter du mot lagen redan när vapnet ligger på bordet

Men du förstår vad jag är ute efter. Tyvärr är det en del så i lagen att om man medvetet eller omedvetet står för medlen som gör att andra kan begå ett brott så kan man dömas för att man klantat till det på det viset. Men som jag sade, i ditt fall så tror jag mer att de vill fråga om du haft någon som lånat ditt nätverk och liknande så jag tror knappast att du behöver svettas allt för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Troligtvis vill de se över routerns loggar för eventuella MAC-adresser som vart anslutna mot routern för att sen jämföra med tidigare misstänka/stulna datorer/nätverkskort.

Och då är det på datorn de kollar loggarna?

Nuvarande material bör åtminstone raderas från hårddisken alltså.

Sen om de. mot all förmodan hittar gamal, nu bortgana filmer, bara spel dum. Kan vara någon annan.

Tror som ni, att skulle nån hitta nått sånt bryr de sig inte fö enstaka grejer, det är dessutom inte det de letar efter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och då är det på datorn de kollar loggarna?

Nuvarande material bör åtminstone raderas från hårddisken alltså.

Sen om de. mot all förmodan hittar gamal, nu bortgana filmer, bara spel dum. Kan vara någon annan.

Tror som ni, att skulle nån hitta nått sånt bryr de sig inte fö enstaka grejer, det är dessutom inte det de letar efter.

Nej, loggarna ligger på routern.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...