Jump to content

Dator för 8000:-


Mark
 Share

Recommended Posts

Hejsan!

Jag ska köpa en ny dator för ca 8000:-. Ingen skärm eller operativsystem behövs. Jag ska montera ihop den själv.

Den ska klara av WoW, BF3 och de flesta andra utav dagens spel galant. Sen vill jag gärna att den är tyst också. En SSD skull vara fränt också.

Så, kan någon vänlig själ sätta ihop en riktigt najs dator för ca 8000:-? Skulle vara najs!

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer klara allt galant! Sen får du ju 2 trevliga spel med också :D

En processorfläkt typ http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-evo är ett stor plus.

Den kyler mycket bättre och är helt ljudlös (Jag har en och skillnaden var enorm från en 2500k original.)

Redigerad av simonracer
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att 212 EVO är 159 mm hög, och att den lådan tillåter 160 mm. Det kan bli tight med ett tunt lager kylpasta också! 212an kan vara lite strulig och montera också, men som tidigare sagt så är det en grym kylare. :) Min pinnar på fint, 3570k klockad till 4,3 Ghz och jag aldrig gått över 40 grader med den nu under den kallare perioden. (taskigt isolerat rum, det kan bli lite kallt)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att 212 EVO är 159 mm hög, och att den lådan tillåter 160 mm. Det kan bli tight med ett tunt lager kylpasta också! 212an kan vara lite strulig och montera också, men som tidigare sagt så är det en grym kylare. :) Min pinnar på fint, 3570k klockad till 4,3 Ghz och jag aldrig gått över 40 grader med den nu under den kallare perioden. (taskigt isolerat rum, det kan bli lite kallt)

Good spot, tänkte inte på det själv :doh:

Mitt chassi = https://www.inet.se/produkt/6901303/cooler-master-elite-430-svart

Det tar fläkten utan problem, ser ut som att det är åtminstone 2-3CM kvar till taket utan ditsatt fläkt.

Med fläkt är det ungefär 6mm kvar.

Så jag tror att det skall passa utan några större bekymmer :)

Annars om du vill ha ett prisvärt chassi, ta det som jag har. Är nöjd. Läs det negativa i kommentarerna och avgör själv om det påverkar dig!

Redigerad av simonracer
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En annan grej jag rekommenderar är att köpa en extra fläkt till 212an, så man kan göra en pushNpull med en fläkt som blåser in och en fläkt som drar ut. :) Man får ganska bra flöde av det om du riktar resten av chassifläktarna så det flödar åt samma håll! Bra för överklockning!

Ännu ett tips är Corsair's SP-fläktar för CPU-kylaren isf.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu blev det grötigt det här. Skenar priset iväg nu, eller vad händer?

Jag kanske borde säga att det är inte superaktuellt precis nu då jag kommer beställa datorn om drygt en månad (vid nästa löning). Kanske bumpar tråden då om grejerna som länkats fortfarande är aktuella?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har du inte några gamla prylar som du kan återanvända? Jag tänker på att eftersom du kan spela BF3 med din nuvarande dator så kanske inte allt behöver bytas ut?

Visserligen, men att spela BF3 med alla settings på Low blir lite tråkigt i längden. En kamrat köpte nyligen en ny dator och herregud..BF3 blir ju som ett helt nytt spel när han kan maxa allting.

Sen är det roligt med en sprillans ny dator också!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Priset skenar inte iväg! 8,300kr är utan cpufläkten. ungefär 8,600kr med fläkten.

Men nu börjar ju din budget att sprängas. Så du kanske skall kolla efter ett billigare chassi (tex ett sådant som jag har)

Annars så kan jag inte gå ner mer. Jag hittar faktiskt inget som jag kan dra ner på som är värt det. Det blir inte bättre än sådär för så lite pengar.

Redigerad av simonracer
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Priset skenar inte iväg! 8,300kr är utan cpufläkten. ungefär 8,600kr med fläkten.

Men nu börjar ju din budget att sprängas. Så du kanske skall kolla efter ett billigare chassi (tex ett sådant som jag har)

Annars så kan jag inte gå ner mer. Jag hittar faktiskt inget som jag kan dra ner på som är värt det. Det blir inte bättre än sådär för så lite pengar.

Länkade paketet till min "monterare". Han påstår att med det chassit finns det risk att det kan bli väldigt varmt med tanke på att det är lite knepigt att dra kablarna på ett sätt som inte sabbar luftflödet. Ligger det något i det? Jag vill inte ha en dator som går varmt. Det ska kylas på bra och den ska vara tyst. Jag antar att jag kan lägga på någon hundralapp till för ett chassi som fungerar bättre. Men vilket?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Länkade paketet till min "monterare". Han påstår att med det chassit finns det risk att det kan bli väldigt varmt med tanke på att det är lite knepigt att dra kablarna på ett sätt som inte sabbar luftflödet. Ligger det något i det? Jag vill inte ha en dator som går varmt. Det ska kylas på bra och den ska vara tyst. Jag antar att jag kan lägga på någon hundralapp till för ett chassi som fungerar bättre. Men vilket?

Tja, det är ett billigt chassi. Du skall inte räkna med att man kan dra kablarna på ett vackert sätt. Men är inte så dåligt luftflöde för mig i alla fall.

Jag tycker du ska satsa på ett Fractal Design, då dom tycks vara tysta som fasen och mest omtyckta. Bara kolla hur mycket du vill lägga ut och välj därefter när dagen kommer :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett Fractal Design R4, det är ljudtätt, har fläktkontroll och är grymt trevligt att bygga i då man kan dra kablarna bakom moderkortet. :) Kostar drygt 900 dock, men jag tycker att det är ett väldigt bra chassi för pengarna! Länk!

Fractal Design Arc är lite billigare, men lite mer högljutt. Har en kompis som kör med det chassit!

Du kan ju också återanvända din gamla hårddisk och spara in femhundra därifrån. I värsta fall så utökar du bara vid senare tillfälle om det behövs. Förutsatt att dina hårddiskar nu är SATA!

Redigerad av Merkky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
Skrivet (redigerad)

Så, är det som har länkats fortfarande aktuellt? Finns det något bättre? Kan även sträcka mig upp till 9000:-, men that's it.

Ge mig en inköpslista, beställer mest troligt ikväll/imorgon!

EDIT: Tog ditt chassi du rekommenderade, Merkky, men processorfläkten fanns inte i lager. Vilken ska jag ta istället?

Redigerad av Mark
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte också ett R4 (med fönster) Och jisses.. (Glöm inte fläktar!! Du får en fram och en bak med. Jag köpte 3st 140mm till front och topp sen en 120 i botten.)

Det är värt att dubbla priset på chassi för skillnaden är enorm!

Eftersom Hyper 212an är slut så kanske denna får fungera istället. Lite dyrare dock.

http://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte också ett R4 (med fönster) Och jisses.. (Glöm inte fläktar!! Du får en fram och en bak med. Jag köpte 3st 140mm till front och topp sen en 120 i botten.)

Det är värt att dubbla priset på chassi för skillnaden är enorm!

Eftersom Hyper 212an är slut så kanske denna får fungera istället. Lite dyrare dock.

http://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2

Jag har ett R4 utan fönster, och jag är toknöjd. Det är ett förbannat fint chassi, man märker att man får mer för pengarna!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte också ett R4 (med fönster) Och jisses.. (Glöm inte fläktar!! Du får en fram och en bak med. Jag köpte 3st 140mm till front och topp sen en 120 i botten.)

Det är värt att dubbla priset på chassi för skillnaden är enorm!

Eftersom Hyper 212an är slut så kanske denna får fungera istället. Lite dyrare dock.

http://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2

Jag köpte mig faktiskt ett begagnat R4-chassi i veckan, men har inte hunnit flytta över delarna i det än. Behövs det verkligen så många fläktar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte mig faktiskt ett begagnat R4-chassi i veckan, men har inte hunnit flytta över delarna i det än. Behövs det verkligen så många fläktar?

Behövs vet jag inte, men jag har två i fronten, en bak, en i toppen och en på sidan. Plus att jag kör en pushnpull på min processorkylare så det sitter två stycken där också. Luftflödet är fantastiskt. Funderar på att sätta en till utåtriktad fläkt i toppen och en i botten (kanske blir trångt med nätagget, men det skulle sitta fint) som får dra in så grafikkortet får lite mer flöde. När det gäller kylning så kan man inte riktigt överdriva tänker jag! :)

Så, är det som har länkats fortfarande aktuellt? Finns det något bättre? Kan även sträcka mig upp till 9000:-, men that's it.

Ge mig en inköpslista, beställer mest troligt ikväll/imorgon!

EDIT: Tog ditt chassi du rekommenderade, Merkky, men processorfläkten fanns inte i lager. Vilken ska jag ta istället?

Förlåt, jag slöpostar som fan nu medan jag är sjuk så jag missade att läsa igenom tråden efter andra nya posts också. Men kylaren som simonracer tipsade om verkar riktigt grym! Ditt paket verkar bra tycker jag, men som simonracer säger så är några extra fläktar bra för luftflödet. :) Men du kan ju börja utan om det skenar lite för mycket i budgeten, och kanske komplettera med fläktar senare. Håll koll på temperaturerna med speedfan/MSI Afterburner så märker du nog! :)

Redigerad av Merkky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...