Jump to content

Under Ytan


VickeX
 Share

Recommended Posts

I samma artikel som Rockstar annonserade att GTA V kommer våren 2013 skrev de såhär:

Developed by series creator Rockstar North, Grand Theft Auto V takes place in a re-imagined, present-day Southern California in the largest and most thriving game-world we have ever created set in the sprawling city of Los Santos and for miles beyond – from the tops of the mountains to the depths of the ocean.

Den sista meningen, "From the tops of the mountains to the depths of the ocean" tyder enligt mig utan tvekan på att man kommer att kunna dyka under vattnet i GTA V, precis som man kunde i GTA: San Andreas. Nu undrar jag bara vad de kan tänkas göra för att få miljöerna under ytan att vara spännande att utforska?

I San Andreas såg det mesta riktigt trist ut. Havets botten var platt och hade inga detaljer och det enda livet man kunde se var några enstaka delfiner, sköldpaddor och hajar. Jag skulle vilja se mer liv under ytan i form av diverse fiskar, sköldpaddor, delfiner, hajar etc, samt såklart mer växter. En till sak som vore riktigt coolt är gömda undervattensgrottor. Hell nu när jag tänker efter så har det väl inte funnits några speciellt stora grottor över huvud taget i något GTA.

Lead cinematics animator på Rockstar North, Felipe Busquets har i år varit på flera resor för att dyka, och även om det på hans twitterprofil står att han är en dykare och tycker om att göra det på fritiden så tror jag inte att det är helt orimligt att han fått göra lite research under ytan:

(video från Felipes YouTube-kanal)

Vad tror ni?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var min första tanke när jag läste texten!

Jag hoppas på ett nytt fall av en person som "sover med fiskarna", dvs. med cementerade fötter, ala' Vice City!

En grotta hade varit coolt på ett sätt, men känns samtidigt inte så GTA, kluven.

Jättesvår balansgång att göra miljön spännande och värd besväret (att skapa), samtidigt som den är relevant för storyn och spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det finns ingen konkret info bekräftad men Rockstar har sagt att världen i GTA V är den största de någonsin gjort i ett open-world spel, alltså större än RDR och San Andreas.

Jag har starka förhoppningar för att GTA V ska bli lika spännande att utforska miljöerna i som SA var. Har aldrig riktigt gillat stadskärnorna lika mycket som exempelvis MC och all öken i SA, eller stranden och för all del golfbanan i VC när det begav sig. Tror att det kommer toppa förväntningarna.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det första jag tänkte på var faktiskt ubåtar. Även om det kanske inte kommer vara ett körbart fordon så skulle det vara häftigt med ett stealth-uppdrag liknande det man gjorde för Woozie i SF. Det vore rätt fräckt att försöka C4 en ubåt, eller liknande.

Eller helst av allt köra den då, men vad man ska göra med den är jag tveksam till. Fly undan snuten, kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det första jag tänkte på var faktiskt ubåtar. Även om det kanske inte kommer vara ett körbart fordon så skulle det vara häftigt med ett stealth-uppdrag liknande det man gjorde för Woozie i SF. Det vore rätt fräckt att försöka C4 en ubåt, eller liknande.

Eller helst av allt köra den då, men vad man ska göra med den är jag tveksam till. Fly undan snuten, kanske.

Alternativ till Pay n Spray! Man hoppar in i ubåten och sänker ner den under ytan medans poliserna förvirrat undrar vart fan man tog vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alternativ till Pay n Spray! Man hoppar in i ubåten och sänker ner den under ytan medans poliserna förvirrat undrar vart fan man tog vägen.

Typ så, ja. Och om GTA V kommer använda samma cirkelsystem för att slippa undan polisen skulle detta isf innebära att man fäster cirkeln precis när man sjunker, så får man försöka åka utanför den så att de tappar bort en helt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...

Lite screenshots från spelet som har med ämnet att göra:

1280_1246708_0.jpg

1280_1246708_1.jpg

1280_1246708_2.jpg

Är ni hypade för det här nya gameplay-elementet i GTA?

Själv är jag jättehypad. Undervattensmiljöerna ser fantastiska ut, och jag kan knappt vänta på att få köra en ubåt och dyka med hajarna... Så mycket häftiga nya möjligheter.

Ser fram emot att dyka runt och söka efter undervattens-grottorna som bekräftats att finnas lite här och var.

Undrar hur de här nya funktionerna kommer att användas i spelets story. Ser gärna ett par uppdrag där man måste dyka och plantera bomber på undersidan av något stort skepp. Undrar om man kommer att kunna dyka även utan utrustning... Hoppas det!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

GTA V får mig att vilja hålla mig borta från att prata med människor om det när det kommer. jag kommer nog ta hem det och utforska spelet helt ensam innan jag börjar läsa vad andra har hittat. För jag tror faktiskt R* har många överraskningar gömda i den där världen. Den verkar enorm.

Jag älskar GTA IV. Men GTA V verkar bli det spel som tar tillbaka och gör GTA till något större än vad det har varit någonsin. Kanske över hypar spelet, men tror inte R* gör mig besviken. Världen ser underbar ut!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ju fruktansvärt snyggt ut, från att ha dött på "töntigt sätt" i Vice City till att kunna dyka i San Andreas och till att bara kunna simma i IV så är detta ett stor steg fram i GTA utvecklingen tycker jag.

Bara man kan simma och dyka på med detsamma i V, så det inte blir som i San Andreas där man var tvungen att träna upp det. Hatade uppdraget när man skulle ut på båten i San Fierro och var tvungen att dyka under en längre tid, tog en evighet att komma upp i det som behövdes för att göra uppdraget.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vill också lägga till att Ubåten måste gå att använda. Jag ser det så här. Det Rockstar visar i trailers och bilder måste vara användbart. Visst, Rockstar vill säkert locka köpare också, men ändå göra kunden nöjd.

Att visa bilder på ett fordon, och sen göra att den inte går att köra. Hade vart en stor besvikelse, och då skulle dom inte lägga bilder på den. Samma med hajen och liknande. Det är säkert ett hot som i Far cry 3. Ser ut som dom verkligen satsar på undervatten nu och det är underbart att se!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det första jag tänkte på var faktiskt ubåtar. Även om det kanske inte kommer vara ett körbart fordon så skulle det vara häftigt med ett stealth-uppdrag liknande det man gjorde för Woozie i SF. Det vore rätt fräckt att försöka C4 en ubåt, eller liknande.

Jag kanske har något sånt i rockärmen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vill också lägga till att Ubåten måste gå att använda. Jag ser det så här. Det Rockstar visar i trailers och bilder måste vara användbart. Visst, Rockstar vill säkert locka köpare också, men ändå göra kunden nöjd.

Att visa bilder på ett fordon, och sen göra att den inte går att köra. Hade vart en stor besvikelse, och då skulle dom inte lägga bilder på den. Samma med hajen och liknande. Det är säkert ett hot som i Far cry 3. Ser ut som dom verkligen satsar på undervatten nu och det är underbart att se!

Ingen tvekan om att man kommer att kunna köra den där ubåten! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst har det funnits det, i Gtasa. =)

Vet att det finns grottor i SA men så vitt jag kom ihåg så var de inte speciellt stora, och inte heller speciellt vanliga.

Hoppas att det finns ett par stycken uppe i bergen och ett par stycken undervattensgrottor i GTA V. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet att det finns grottor i SA men så vitt jag kom ihåg så var de inte speciellt stora, och inte heller speciellt vanliga.

Hoppas att det finns ett par stycken uppe i bergen och ett par stycken undervattensgrottor i GTA V. :)

Skulle vara underbart med djur liv i grottorna, blir det lite spännande och läskigt att gå/simma in :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...