Jump to content

DNS-problem


Lajnux
 Share

Recommended Posts

Har fått ett riktigt äckligt problem som går mig på nerverna något enormt. Min uppkoppling avbryts titt som tätt i någon sekund (alternativt någon minut) för att sen fungera i ett par minuter igen. Det här resulterar i att jag inte kan spela någonting online, ständigt måste F5:a hemsidor etc.

När jag försöker öppna någon hemsida under avbrottet får jag upp:

"Det går inte att hitta servern på www.google.se eftersom DNS-sökningen misslyckades. DNS är den webbtjänst som översätter webbplatsnamnet till dess Internetadress. Felet beror vanligtvis på att det inte finns någon anslutning till Internet eller att nätverket inte konfigurerats på rätt sätt. Det kan också orsakas av att en DNS-server inte svarar eller att en brandvägg hindrar Google Chrome från att ansluta till nätverket."

Fel 105 (net::ERR_NAME_NOT_RESOLVED): Det går inte att lösa serverns DNS-adress."

Vad farao är felet?

Kan även tilläggas att jag har använt mig av trådlös uppkoppling de senaste åren och det är endast min dator i hushållet som har problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått ett riktigt äckligt problem som går mig på nerverna något enormt. Min uppkoppling avbryts titt som tätt i någon sekund (alternativt någon minut) för att sen fungera i ett par minuter igen. Det här resulterar i att jag inte kan spela någonting online, ständigt måste F5:a hemsidor etc.

När jag försöker öppna någon hemsida under avbrottet får jag upp:

"Det går inte att hitta servern på www.google.se eftersom DNS-sökningen misslyckades. DNS är den webbtjänst som översätter webbplatsnamnet till dess Internetadress. Felet beror vanligtvis på att det inte finns någon anslutning till Internet eller att nätverket inte konfigurerats på rätt sätt. Det kan också orsakas av att en DNS-server inte svarar eller att en brandvägg hindrar Google Chrome från att ansluta till nätverket."

Fel 105 (net::ERR_NAME_NOT_RESOLVED): Det går inte att lösa serverns DNS-adress."

Vad farao är felet?

Kan även tilläggas att jag har använt mig av trådlös uppkoppling de senaste åren och det är endast min dator i hushållet som har problemet.

Testa att pinga 8.8.8.8 i kommandotolken. (Windowstangent + r > cmd > "ping 8.8.8.8".

Om du får ett bra resultat där, (Vet du inte, så printa och lägg upp här.) testa då att ändra din DNS till just 8.8.8.8 och kolla om du surfar bättre då.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte vad DNS är och sådär egentligen, men för flera år sedan när Telia goofade över en helg så gick folk ut med tipset att man skulle "byta DNS-server" eller något sådant medan de jobbade på felet. Har för mig att man ändrade några siffror någonstans och sedan funkade det bra igen. :hmm:

Edit: Lyssna på hertzmotorteknologen istället, han kan sina grejer.

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte vad DNS är och sådär egentligen, men för flera år sedan när Telia goofade över en helg så gick folk ut med tipset att man skulle "byta DNS-server" eller något sådant medan de jobbade på felet. Har för mig att man ändrade några siffror någonstans och sedan funkade det bra igen. :hmm:

Stämmer, men det kan vara annat som goofar. Därför är det bra om Lajjan testar att pinga en IP-adress först. Om det fungerar med bra resultat så är det hans leverantörs DNS som goofar, då är det bara byta till 8.8.8.8 (Jag har alltid det.) så bör det fungera bra. Det är googles DNS om jag minns rätt, och den är i princip aldrig nere. Tror aldrig den har ballat ur under tiden som jag använt den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter mycket konstigt att ett spel skulle märka av en krånglande DNS då de oftast använder fasta adresser. Så gör som eXotic sa och pröva att pinga en ip. T.ex. 91.123.201.75 (gtasajten), 173.194.71.94 (google.se) eller som tidigare nämnt 8.8.8.8

8.8.8.8 och 8.8.4.4 är Googles egna DNS tjänst och är väldigt pålitlig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lajjan skickade ett MMS till mig. Det är därför jag svarar här, antar att han inte lyckas vara online tillräckligt länge för att skriva. :P

Nu har jag mitt OS på engelska, så du får översätta efter bästa förmåga, men det bör nog vara lätt att hitta ändå. Det heter rätt snarlikt på svenska har jag för mig.

Du byter DNS genom att gå in på kontrollpanelen > Network and Sharing Center > Klicka på Change Adapter Settings i menyn till vänster > högerklicka på ditt nätverk och välj egenskaper > Markera Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) > Klicka på egenskaper > Längst ned står det "Use the following DNS server addresses. Klicka i den, sedan fyller du i "Preferred DNS server: 8.8.8.8. Om du vill kan du även skriva i 8.8.4.4 (Google igen.) som alternativ DNS, men det är inget måste.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...