Jump to content

Ny processor samt grafikkort


SilentViper
 Share

Recommended Posts

Jag tog denna fråga i andra tråden men kobbe skrev att jag gör en egen tråd så ja då får jag väl göra det.

Hur långt skulle jag klara mig på en Phenom X4 955/965? Samt ett 6870/GTS 560? Tror totalt såfall att total kostnaden skulle landa runt 2 papp. Eftersom jag inte har så mycket pengar för att byta ut moderkort processor och grafikkort så tänkte jag att jag kanske införskaffar mig en processor åt mig till jul som en egen julklapp till mig.

För jag tror jag hittade en Black Edition 965 eller om det var 955 hur bra är en "Black Edition" processor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ptja, processorn kan jag inte så mycket om, men om det är GTX560 du tänker på så fungerar ju det.

Also, protip:

http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2b_sweclockers/

CDONs Swec-rea är igång igen med skitmycket saker som du får 15% på med koden SWECNOV. Använder du det på detta: http://cdon.se/hemelektronik/asus_nvidia_gtx560ti_1024mb_pci-e_2xdvi_hdmi_hdcp_physx_cuda_ddr5_directcu_ii_fan-14187235

Får du det för 1690:- vilket är ett kap.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Erbjudandet gäller endast tom 2011-12-20"

Edit: Fast förmodligen lär en hel del prylar ta slut i lager mot slutet.

Kom ihåg att du kan köpa på faktura, kostar inget extra och du får då en faktura med i beställningen som du sedan kan vänta upp till 15 dagar (tror jag det är) med att betala.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För jag tror jag hittade en Black Edition 965 eller om det var 955 hur bra är en "Black Edition" processor.

Black Edition har inget med prestandan att göra, det innebär bara att multipeln är upplåst för lättare överklockning. Alla Phenom II-processorer som finns kvar är Black Edition, med undantag för 1055T och 1075T.

De duger för spel ett tag till, de fyr- och sexkärniga Phenom II-processorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Black Edition har inget med prestandan att göra, det innebär bara att multipeln är upplåst för lättare överklockning. Alla Phenom II-processorer som finns kvar är Black Edition, med undantag för 1055T och 1075T.

De duger för spel ett tag till, de fyr- och sexkärniga Phenom II-processorerna.

Curly vilken skulle du rekommendera Phenom X4 955 eller 965? Btw Curly du borde fan öppna en egen dator butik eller jobba på inet du skulle bli bra support :)!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Curly vilken skulle du rekommendera Phenom X4 955 eller 965? Btw Curly du borde fan öppna en egen dator butik eller jobba på inet du skulle bli bra support :)!

Samma processor, den enda skillnaden är att de höjt multipeln ett steg (16 till 17 x 200MHz FSB = 3,4GHz) för att få ut 200MHz extra. Ta den som är billigast, överklockningen kan man göra själv på 30 sekunder. Har du kollat begagnat? Borde finnas ett antal.

Jag får tacka för komplimangen om att jag borde jobba med detta, men det skulle aldrig falla mig in att hålla på med datorer hela dagarna. Det är enbart på GTAsajten jag ger råd numera och det räcker. Dessutom är jag snart färdigutbildad inom ett, för mig, mycket mer intressant område. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Samma processor, den enda skillnaden är att de höjt multipeln ett steg (16 till 17 x 200MHz FSB = 3,4GHz) för att få ut 200MHz extra. Ta den som är billigast, överklockningen kan man göra själv på 30 sekunder. Har du kollat begagnat? Borde finnas ett antal.

Jag får tacka för komplimangen om att jag borde jobba med detta, men det skulle aldrig falla mig in att hålla på med datorer hela dagarna. Det är enbart på GTAsajten jag ger råd numera och det räcker. Dessutom är jag snart färdigutbildad inom ett, för mig, mycket mer intressant område. :D

Tackar då tar jag väl den som är billigast.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bump har en fråga när man kollar bland grafikkort varför har dem en massa konstiga namn så som Gigabyte Powercolor om jag minns rätt ASUS etc etc. Vad är skillnaden mellan? Kollar just nu på en Asus GeForce GTX 560Ti sen samma grafikkort som heter EVGA. Skulle nån kunna förklara varför det är såna namn och vad är skillnaden?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bump har en fråga när man kollar bland grafikkort varför har dem en massa konstiga namn så som Gigabyte Powercolor om jag minns rätt ASUS etc etc. Vad är skillnaden mellan? Kollar just nu på en Asus GeForce GTX 560Ti sen samma grafikkort som heter EVGA. Skulle nån kunna förklara varför det är såna namn och vad är skillnaden?

Tillverkare, alltså vem som producerat kortet. Det kan dessutom skilja sig på fläkt och kylare, garanti, överklockkning osv

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Bumpar igen nu har jag kollat lite bland processorer som ska passa till mitt moderkort med AM3 socket men vet inte riktigt vilken jag ska satsa på. Då jag är rätt så kass och jag har satt priset mellan 1200-1500 ungefär. Och dessa har jag kollat på

AMD Phenom II X4 975 3,6GHz Black Edition

AMD Phenom II X4 970 3,5GHz Black Edition

AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz 125W

AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz 95W

Den sist nämna AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz 95W kostar ca 1395KR. Bör man köra på den då den var billigast av dessa 4. Och hur lätt är det att klocka dessa processorer om jag skulle vilja göra det och har inte riktigt emot om den låter lite grann såfall kan man väl köpa en ny kylare till.

Tänkte göra beställningen denna vecka eller nästa så jag får den riktigt lagom till jag får pengar. Och även en sista fråga är det helt hundra att jag kan sätta i nån av dessa och jag har ju som sagt AM3 socket eller är det annat också man bör tänka på? Och pallar min 550W nätagg med nån av dessa? Syftar nu på att om den skulle palla med allt annat i datorn om jag skulle byta upp processorn

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bumpar igen nu har jag kollat lite bland processorer som ska passa till mitt moderkort med AM3 socket men vet inte riktigt vilken jag ska satsa på. Då jag är rätt så kass och jag har satt priset mellan 1200-1500 ungefär. Och dessa har jag kollat på

AMD Phenom II X4 975 3,6GHz Black Edition

AMD Phenom II X4 970 3,5GHz Black Edition

AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz 125W

AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz 95W

Den sist nämna AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz 95W kostar ca 1395KR. Bör man köra på den då den var billigast av dessa 4. Och hur lätt är det att klocka dessa processorer om jag skulle vilja göra det och har inte riktigt emot om den låter lite grann såfall kan man väl köpa en ny kylare till.

Tänkte göra beställningen denna vecka eller nästa så jag får den riktigt lagom till jag får pengar. Och även en sista fråga är det helt hundra att jag kan sätta i nån av dessa och jag har ju som sagt AM3 socket eller är det annat också man bör tänka på? Och pallar min 550W nätagg med nån av dessa? Syftar nu på att om den skulle palla med allt annat i datorn om jag skulle byta upp processorn

X6 1055T billigast @ 1 395 kr? Nej nu får du nog ta en extra koll! :)

Phenom II X4 955 3,2GHz kostar 995-999 kr hos Alina, DustinHome och Komplett. Alla X4:or är samma processor med olika inställda multiplar (och därmed klockfrekvenser). Bara att pilla upp själv

Phenom II X4 965 3,4GHz kostar 1 050-1 095 kr hos ovan nämnda butiker.

Phenom II X4 970 3,5 GHz kostar 1 130 kr inkl frakt hos CDON med Sweclockers rabattkod (SWEC1111).

Phenom II X6 1055T 2,8 GHz är låst och kan inte multipelöverklockas, du kommer ha stora svårigheter att överklocka denna och eftersom den är lågt klockad från start är den inte att rekommendera.

Ja, nätaggregatet klarar av dessa processorer. 550W kan driva alla normala datorsystem med ett grafikkort.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

X6 1055T billigast @ 1 395 kr? Nej nu får du nog ta en extra koll! :)

Phenom II X4 955 3,2GHz kostar 995-999 kr hos Alina, DustinHome och Komplett. Alla X4:or är samma processor med olika inställda multiplar (och därmed klockfrekvenser). Bara att pilla upp själv

Phenom II X4 965 3,4GHz kostar 1 050-1 095 kr hos ovan nämnda butiker.

Phenom II X4 970 3,5 GHz kostar 1 130 kr inkl frakt hos CDON med Sweclockers rabattkod (SWEC1111).

Phenom II X6 1055T 2,8 GHz är låst och kan inte multipelöverklockas, du kommer ha stora svårigheter att överklocka denna och eftersom den är lågt klockad från start är den inte att rekommendera.

Ja, nätaggregatet klarar av dessa processorer. 550W kan driva alla normala datorsystem med ett grafikkort.

Kollade just från Inets hemsida. Okej om vi tarbort Phenom II X6 1055T 2,8 Ghz vilken skulle du då rekommendera av dem tre kvarstående? Ska jag ta den där Phenom II X4 970 3.5? för det verkar väl endast det vettiga valet eller vilket skulle du rekommendera mig Curly?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade just från Inets hemsida. Okej om vi tarbort Phenom II X6 1055T 2,8 Ghz vilken skulle du då rekommendera av dem tre kvarstående? Ska jag ta den där Phenom II X4 970 3.5? för det verkar väl endast det vettiga valet eller vilket skulle du rekommendera mig Curly?

Alla de fyrkärniga är lika vettiga, allt beror på hur snäll du vill vara mot din plånbok och om du vill ha högre klockfrekvens från början eller inte. Det tar mig ca 30 sekunder i BIOS att överklocka en 955 eller 965 till 3,6GHz. Du har ju 970:an för 1 130 kr inkl frakt på CDON, billigt och bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah okej inet har den för 1 281kr lite över en hundring mer för den dessutom så gillar jag ju deras godis man får med. Syftar på 970an. Räcker det bara att det är AM3 socket eller är det nå mer man bör tänka på är som sagt inte kunnig på sånt här :>

Vanligtvis inte, ibland kan det finnas begränsningar på hur mycket ström processorn får dra. Berätta moderkortets modellnamn så kan jag kolla för säkerhets skull.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vanligtvis inte, ibland kan det finnas begränsningar på hur mycket ström processorn får dra. Berätta moderkortets modellnamn så kan jag kolla för säkerhets skull.

Det som står på skivan iallafall är M4A87TD Series AMD 870/SB850 Chipset support DVD Rev.551.03

Men hittade länken till vad moderkortet heter från förra tråden:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du verkligen betala 150 spänn för en kolastång?

I såna fall sätter du in dom pengarna på mitt konto så skickar jag TVÅ till dig med posten :)

Är redan kund hos inet och känner inte speciellt för att registrera mig på en ny sida som jag har aldrig beställt nåt ifrån heller. Ja ibland är jag lite klurig eller envis

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det som står på skivan iallafall är M4A87TD Series AMD 870/SB850 Chipset support DVD Rev.551.03

Men hittade länken till vad moderkortet heter från förra tråden:

Det har inga begränsningar, bara att tuta och köra.

Kollade runt nu lite mer, du har ju faktiskt de upplåsta sexkärniga processorerna för bara ett par hundralappar till.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=684167

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=585556 <- givet val eftersom den bara kostar 50 kr mer än lillebror på CDON

Redigerad av Curly
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...