Jump to content

DVD-rippning och videokonvertering


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Var hälsad!

Jag har alltid varit besvärad av filformat för videoklipp av olika slag. VLC är räddaren i nöden på datorer eftersom det tar allt, oavsett filformat och om filen är färdigladdad eller ej, och oavsett om filen är trasig eller ej. Värre är det med andra apparater såsom mobiler, PSP och nu på sistone PS3.

Mig veterligen tar PS3 emot DVD, BR, avi, mp4, diverse mpg, DivX, wmv och säkert ett antal format till. Den kan däremot inte ta VOB-filer, mkv, separata sub/srt-filer eller ISO/BIN.

Det finns ju förstås PS3 Media Server (PMS) som streamar allt, men jag ids inte ha datorn igång så fort jag vill se något. Interfacet och fjärrkontrollen (nåväl) är mycket bättre på PS3, tycker jag.

--

Question: Vilka program är bäst för videokonvertering? Jag använder redan DVDShrink för att göra om DVD till ISO, men så fort jag måste konvertera från ett format till ett annat eller göra videofiler av en DVD (eller ISO) tar det alltid mer än en timme för ett halvtimmes program. Just nu försöker jag konvertera mkv till avi eller valfritt annat. Att implementera .sub/srt till ett avi-klipp vore också intressant.

Tips? Stream-kopiering från PMS till PS3 funkar skapligt om man trixar med inställningar, men det tar också tid och ger en hel del manuellt arbete.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Question: Vilka program är bäst för videokonvertering? Jag använder redan DVDShrink för att göra om DVD till ISO, men så fort jag måste konvertera från ett format till ett annat eller göra videofiler av en DVD (eller ISO) tar det alltid mer än en timme för ett halvtimmes program. Just nu försöker jag konvertera mkv till avi eller valfritt annat. Att implementera .sub/srt till ett avi-klipp vore också intressant.

Tips? Stream-kopiering från PMS till PS3 funkar skapligt om man trixar med inställningar, men det tar också tid och ger en hel del manuellt arbete.

MKV2VOB 'muxar' om MKV-filer till ett format som passar PS3. Programmet känner igen själv om din MKV kan spelas upp på PS3 och skiter då i att koda om hela filen. Snabbt och väldigt bra!

Det skall klara undertexter också, men jag är inte helt säker.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

MKV2VOB 'muxar' om MKV-filer till ett format som passar PS3. Programmet känner igen själv om din MKV kan spelas upp på PS3 och skiter då i att koda om hela filen. Snabbt och väldigt bra!

Det skall klara undertexter också, men jag är inte helt säker.

Testar nu och det verkar ta ungefär 9 minuter att konvertera ett 50 minuter långt mkv-klipp. Det får man väl acceptera, antar jag. Däremot ser jag inget sätt att göra en DVD (eller ISO i detta fall) till en filmfil alls. Jag kan inte välja G:\ i filväljarfönstret.

Själv körde jag på ett gratis program har märkt dem flesta gratis programmen får man massa ljud tillagd som kan vara irriterande Video freeconverter heter det du kan konvertera nästan vilka format du vill till andra.

Stort + för programmet att man kan konvertera ett fil format till HD format med.

Kanske kollar in det. Är det snabbt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

http://superuser.com/questions/230740/how-to-rip-avi-from-vob-using-ffmpeg

This is what worked

ffmpeg -i VTS_01_2.VOB -ss 589 -t 274 -sameq -acodec mp2 -ab 320k output.avi
Apparently, specifying the audio codec is what did the trick.
http://ffmpeg.zeranoe.com/builds/ Okomprimerat = lång tid:
ffmpeg -i lol.vob -vcodec copy -acodec copy output.avi
Samma för mkv>avi:
ffmpeg -i source.mkv -vcodec copy -acodec copy output.avi

http://howto-pages.org/ffmpeg/#map kanske kan vara till någon nytta om det går att bränna in subtitles som finns på skivan.

Är du säker på att separata srt-filer inte fungerar på PS3? Jag har för mig att det har funkat en gång när jag har fått en film av någon.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Testar nu och det verkar ta ungefär 9 minuter att konvertera ett 50 minuter långt mkv-klipp. Det får man väl acceptera, antar jag. Däremot ser jag inget sätt att göra en DVD (eller ISO i detta fall) till en filmfil alls. Jag kan inte välja G:\ i filväljarfönstret.

Kanske kollar in det. Är det snabbt?

Handbrake är ett väldigt bra program det med. De hade innan preset för PS3 men sen tog de bort det... Ingen aning varför. :confused:

Den härguiden har några år på nacken så alla inställningar är inte samma. Men om du använder den som grund kan du nog fixa och spara en effektiv setup sen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Testar nu och det verkar ta ungefär 9 minuter att konvertera ett 50 minuter långt mkv-klipp. Det får man väl acceptera, antar jag. Däremot ser jag inget sätt att göra en DVD (eller ISO i detta fall) till en filmfil alls. Jag kan inte välja G:\ i filväljarfönstret.

Kanske kollar in det. Är det snabbt?

För mig tog det ca 20-30min

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...