Jump to content

Vad är "bra" betyg enligt DIG?


Sniper
 Share

  

30 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Vad är BRA betyg enligt dig?

Kom att tänka på denna fråga när jag skrev i Skoltråden och kom att tänka på att vi har stor diversifiering mellan betygen här på sajten; både personer som nästan uteslutande har Godkänt samt personer som helt uteslutande har Mycket Väl Godkänt.

Nu är inte frågan ämnad som så att få folk att må dåligt över sina betyg om de inte är över normgränsen, utan mest för att det kan vara intressant att veta vad den vanlige forumiten anser i denna fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att 18 eller mer är bra betyg. Jag tycker att meritpoäng är bra eftersom jag personligen tjänar så mycket på det (har läst så mycket olika kurser så jag maxar meritpoängen till de flesta universitetsutbildningarna tror jag) men egentligen har jag ingen vidare åsikt om dem... Har aldrig kollat på "den stora bilden" så att säga, så jag vet inte om meritpoäng hjälper eller stjälper för andra.

Förresten så bör den här tråden ligga i Allmänt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade inte blivit nöjd själv om jag fått under 20 i meritvärde (inkl. meritpoäng), men sedan tycker jag inte nödvändigtvis att folk gör dåligt ifrån sig för att de hamnar lägre än så. Kompromissade lite och satte att jag tycker att 19 och högre är bra.

Redigerad av _ThuuG
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Röstade på över 19 eftersom jag har 19.15 :P. Nog är det ett bra betyg över 18 och riktigt bra över 19.

Meritpoängen tycker jag är jobbig, får bara 1.5 eftersom jag gått teknikprogrammet :( där man inte läser språk. I övrigt vet jag inte hur stor roll det spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrev aldrig vad jag själv röstade på.

Jag tycker att "bra" betyg menas med att man har över 19,0. Funderade på 18.0<, men när jag tänker till lite känns det egentligen bara acceptabelt eftersom man inte kommer på så mycket med det betyget, även med full merit.

Meritpoängen, i dagens utförande, tycker jag är dåliga. Poängen och vad som borde ge poäng borde överses och dessutom borde alla elever redan i årskurs nio bli informerade om dem innan de söker till gymnasiet (vet inte hur det är nu, men "på min tid" var det inte så iaf...). Hela meritpoängssytemet i sig är bra, men det känns halvfärdigt i dagsläget. Men för min egen del kvittar det då jag fick mina 2,5 extrapoäng, utan jag tänker mest på de som kanske hamnar mellan stolarna på grund av dålig information.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju olika för olika personer. Jag hade nog inte tyckt att jag gjort BRA ifrån mig om jag fick 18,0 innan meritpoäng, det hade snarare varit halvacceptabelt (jag fick 20,0). Trots det kan det ju vara jättebra med 18 för någon som har det svårt för sig. I pollen utgick jag dock från mina egna krav på mig själv och röstade 19.0.

Meritpoäng är bra

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

18 och uppåt är väl bra enligt mig! :)

Tycker merit är bra (för mig iallfall) för såna som läser en hel del extra kurser och kan lite bonus score för det! :D Om jag inte fått full merit hade det varit helt onödigt för mig att läsa 3350 poäng på gymnasiet och jag hade istället kunnat välja en vanlig linje och kanske fått ett högre meritvärde. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...