Jump to content

100 miljoner kronor!


L_Voll
 Share

Recommended Posts

Varför?

För att svenska tror dels att man är rik om man har en milijon samt att man tror man når rikedom genom lotto!

Och att leva på ränta, och bara leva, inte tillföra något till samhället (se knarka,supa,resa)enda man ger tillbaka är en skvätt av skatten.

Och att man kan ha den iställningen vid redan 20 års ålder, var kommer den ifrån?

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att svenska tror dels att man är rik om man har en miljon samt att man tror man når rikedom genom lotto!

Läste förövrigt i DI att svensken inte heller kan bli "rik" i Sverige på andra sätt än att ha gjort bra bostadsklipp eller arv.

Det är ju iofs rätt schysst mot alla som inte har jobb. Det blir ju en mindre att tävla mot :)

Samhället bygger på att de flesta jobbar; om alla skulle leva på de pengar man hade på banken skulle statens finanser inte gå runt, inte ens med en åtstramad budget. Det är inte direkt så att om en person slutar jobba sjunker arbetslösheten med en person.

De tror inte att man är rik, de tycker att man skulle känna sig rik med en miljon på banken. Och inte fan är det så jävla konstigt att man känner sig rik med flera års lön fritt på banken helt plötsligt? Frågan var också hur det var lättast att bli rik, och det är väl klart som korvspad att näst efter arv (där man inte behöver göra ett skvatt) så är lotto det som kräver minst arbete för att bli rik.

Då borde man definiera rikedom först... En-två miljoner kontant (banken, utan lån) är visserligen rikedom, men det gör inte att man är rik. Kommer inte exakt ihåg vad Wall Street Journal hade för siffror för hur mycket en amerikansk familj skulle ha för att känna sig rika, men det handlade om tiotals miljoner. Lycka till att vara "rik" när en miljon knappt räcker till insatsen för en bättre lägenhet eller villa.

Sen är det inte klart att det är lotto som gör folk rika efter arv... Det är det absolut inte; bostadsmarknaden gör folk rika.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som skulle ha slutat jobba, vad skulle ni göra annars? Ni kan knappast "bara vara" 16 timmar om dagen 365 dagar om året.

Joho då, jag skulle inte ha några som helst problem att få tiden att gå!

I alla fall, jag hade nog dragit iväg någonstans. Jag har alltid drömt om en strandvilla i Australien, där jag spenderar dagarna med surfing, dykning och spel samt nätterna festandes. Jag vet inte hur lätt/svårt det är att få uppehållstillstånd och sådant i Australien, but hey, nu fantiserar jag ju bara.

Antar att jag lite nu och då hade köpt flygbiljetter till mina vänner så att de kunnat komma förbi en helg, eller en vecka, eller så och bo hos mig. Det hade förmodligen varit galet!

Sedan hade jag givetvis skänkt en slant till släkt och familj, så att de ska kunna leva bra resten av sina liv.

Annars hade man väl slököpt lite småsaker, en lyxjakt, någon asnice sportbil och allt annat sådant som rikingar slösar sina kaffepengar på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Samhället bygger på att de flesta jobbar; om alla skulle leva på de pengar man hade på banken skulle statens finanser inte gå runt, inte ens med en åtstramad budget. Det är inte direkt så att om en person slutar jobba sjunker arbetslösheten med en person.

Klart det är så!

Om jag har ett jobb, vinner en massa pengar och väljer att sluta så blir det ju en person som behöver ett jobb mindre. Platsen måste ju fyllas med någon. Det blir ju inte en mindre arbetslös eftersom att även jag blir arbetslös men det blir en person som BEHÖVER arbete mindre :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det verkligen läge just nu att säga att bostadsmarknaden gör folk rika...?

Och att i något läge någonsin påstå att det är lättare att bli rik på bostadsmarknaden än på lotto är ju helt bananas.

Allt handlar om kunskap. Det är relativt enkelt att bli rik på bostadsmarknaden, om man har någon miljon att lägga ut på att köpa bostaden först, särskilt jämfört med lotto som verkligen är 0 kunskap; bara slump.

Säger du det samma om börsen under och efter finanskrisen?

Klart det är så!

Om jag har ett jobb, vinner en massa pengar och väljer att sluta så blir det ju en person som behöver ett jobb mindre. Platsen måste ju fyllas med någon. Det blir ju inte en mindre arbetslös eftersom att även jag blir arbetslös men det blir en person som BEHÖVER arbete mindre :)

En arbetslös är en person som är aktivt jobbsökande, annars är personen inte arbetslös. Det är inte ett underskott av efterfrågan i de flesta sektorer.

Det kan mycket väl bli en mindre arbetsplats eftersom arbetsplatsen kanske passar på att effektivisera, eller så kanske det är så att det inte finns någon att fylla just din plats.

Joho då, jag skulle inte ha några som helst problem att få tiden att gå!

I alla fall, jag hade nog dragit iväg någonstans. Jag har alltid drömt om en strandvilla i Australien, där jag spenderar dagarna med surfing, dykning och spel samt nätterna festandes.

Annars hade man väl slököpt lite småsaker, en lyxjakt, någon asnice sportbil och allt annat sådant som rikingar slösar sina kaffepengar på.

Jag är ganska säker på att 100 miljoner inte räcker till en lyxvilla på stranden (om det nu var det du menade och inte en vanlig villa) och lyxbåt (jakt kostar en hel del mer) och sedan ha råd att ha kvar dem, plus levnadskostnader för drygt 60 år. Med tanke på inflationen så kan man nästan anta att 100 miljoner idag är värt motsvarande vad 10-20 miljoner är värt idag, år 2050.

Summa summarum: Du hade nog lätt fått tiden att gå... på jobbet! ;)

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man är väl ändå rik när man är ekonomiskt oberoende. Innan dess tycker jag inte att man är det. Då måste man trots allt jobba för sina pengar.

Sedan tycker jag det är självklart att man ska leva loppan på bästa möjliga sätt i hela sitt liv, så länge man har chansen. Med 100 miljoner har man absolut den chansen. Då finns det ingen anledning till att arbeta och göra någonting man egentligen inte bör. Livet är jättekort, varför spendera hälften på ett ställe när man kan leva hela livet och se allt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En arbetslös är en person som är aktivt jobbsökande, annars är personen inte arbetslös. Det är inte ett underskott av efterfrågan i de flesta sektorer.

Det kan mycket väl bli en mindre arbetsplats eftersom arbetsplatsen kanske passar på att effektivisera, eller så kanske det är så att det inte finns någon att fylla just din plats.

Här räknas ju iofs alla som inte arbetar... men visst.

Vilken tråkig syn du har på saker och ting. Det är väl klart det blir en ny arbetsplats. Den plats jag lämnar går inte att effektivisera bort bara sådär. Det kommer alltid behövas en person där. Så är det bara. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Allt handlar om kunskap. Det är relativt enkelt att bli rik på bostadsmarknaden, om man har någon miljon att lägga ut på att köpa bostaden först, särskilt jämfört med lotto som verkligen är 0 kunskap; bara slump.

Säger du det samma om börsen under och efter finanskrisen?

En arbetslös är en person som är aktivt jobbsökande, annars är personen inte arbetslös. Det är inte ett underskott av efterfrågan i de flesta sektorer.

Det kan mycket väl bli en mindre arbetsplats eftersom arbetsplatsen kanske passar på att effektivisera, eller så kanske det är så att det inte finns någon att fylla just din plats.

Jag är ganska säker på att 100 miljoner inte räcker till en lyxvilla på stranden (om det nu var det du menade och inte en vanlig villa) och lyxbåt (jakt kostar en hel del mer) och sedan ha råd att ha kvar dem, plus levnadskostnader för drygt 60 år. Med tanke på inflationen så kan man nästan anta att 100 miljoner idag är värt motsvarande vad 10-20 miljoner är värt idag, år 2050.

Summa summarum: Du hade nog lätt fått tiden att gå... på jobbet! ;)

Ifall du har dom på banken på ett konto med 0 i ränta :blink::confused:

Sluta gissa, de kommer som minst att vara värda 50 miljoner om man räknar sig till det rätta svaret -_-

Sist men inte minst kan du få riktigt bra ränta om du äger 100 000 000 kronor. Gissningsvis kring 5% minus inflation på 2% vilket ger dig 3 000 000 om året. Staten ska ha ca 35% totalt. 1 950 000 har du kvar om året vilket blir 162 500 varje månad skattefritt. Det är en hel del mer än en vanlig inkomst :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här räknas ju iofs alla som inte arbetar... men visst.

Alla som inte arbetar som vill ha jobb räknas som arbetslösa. Om man inte har ett jobb och inte heller vill ha det räknas man inte som arbetslös. :)

Ifall du har dom på banken på ett konto med 0 i ränta :blink::confused:

Sluta gissa, de kommer som minst att vara värda 50 miljoner om man räknar sig till det rätta svaret -_-

Sist men inte minst kan du få riktigt bra ränta om du äger 100 000 000 kronor. Gissningsvis kring 5% minus inflation på 2% vilket ger dig 3 000 000 om året. Staten ska ha ca 35% totalt. 1 950 000 har du kvar om året vilket blir 162 500 varje månad skattefritt. Det är en hel del mer än en vanlig inkomst :)

Om man använder pengarna för att ha dem i båtar, hus osv. får man ingen användbar ränta. Det är det jag räknade på; om man har dem på banken får man i många fall givetvis tillräckligt med avkastning för att leva ett, i Svenska mått mätt, rikt liv som du demonstrerar. Det fall jag talar om är om man köper ett hus för 50 miljoner, en båt för 20 miljoner och annat krimskrams för några fler miljoner så har man inte pengar kvar att leva för i 60 år då man inte får någon ränta på något förutom huset som man måste sälja för att få ut värdet plus värdeökningen.

Jag gissade på inflationen; om man kollar på de senaste 40 åren så var inflationen som så att $1 år 1971 motsvarar $5.58 år 2011. Om jag inte räknar helt fel nu borde det betyda att 100 miljoner idag är värt någonstans mellan 15-20 miljoner år 2050, om inflationen fortsätter i samma takt och om man räknar bort alla räntor osv..

Givetvis skulle man klara sig riktigt bra om man satte pengarna i rullning på något bra sätt, t.ex. Stellans ypperliga förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade skänkt lite grann till nära och kära fast främst till mamma,pappa,syster och deras familj sen till mellersta bror. Bjudit mamma på nå lyx kryssning satt in i diverse fonder och sparat en del till framtiden. Ja det finns så mycket man kan göra och listan kan bli hur lång som helst.

Ville slänga in en update till detta inlägg. Skulle även lägga ut nån miljon till denna familj http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13198470.ab och även lite till för att deras skulder skulle försvinna. Vill även passa på och hylla familjen som gör verkligen allt för att rädda sin son men var faktiskt jobbigt att läsa detta hur dem måste ta lån hela tiden för att hjälpa sin son.

Skulle även skicka in pengar till nån INCL (Infantil neuronal ceroid lipofuscinos) fond eller starta en egen sån fond för att just hjälpa andra drabbade.

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...